Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 757 ggr
Pasls44
9/26/19, 7:53 AM

Bli uppfödare?

Hej! Har några frågor kring uppfödning av guldhamstrar: 1. Måste man registrera sig som uppfödare? Vart? 2. Är det svårt att få ungarna sålda?

Annons:
91Marran
9/26/19, 8:56 AM
#1

Det beror på hur kräsen man är med hemmet till ungarna.

Mvh
Mig

Cireea
9/26/19, 12:57 PM
#2

1. Nej, man måste inte registrera sig som uppfödare. Däremot rekommenderar jag starkt att man gör det. Genom att registrera sig som uppfödare, exempelvis genom Svenska Hamsterföreningen, finns det rekommendationer och regler att följa när man avlar. Din Avel och uppfödning får lite av en "kvalitéstämpel" eftersom du som uppfödare följer dessa regler exempelvis när det gäller vad som bör och inte bör paras, när man bör ta första kullen, regler kring linjeavel, defekter osv osv. 

Föreningar kräver lite av dig som uppfödare, man kan inte avla hur som helst. Som registrerad uppfödare måste du  dessutom föra stamtavla på dina djur, vilket också är en viktig del av aveln för att hålla koll på djuren och linjerna. 

Självklart kan man välja att inte registrera sig som uppfödare, men du bör verkligen registrera dina djur i en förening så du har stamtavla på dina djur. Du bör också köpa djur som från början har stamtavla, alltså inte köpa ett par guldhamstrar i en djuraffär eller via en oseriös uppfödare och sen köra på för det är extremt oseriöst och bidrar inte till någonting bra. 

Det är så mycket att tänka på kring Avel och en förening finns där för dig för att hjälpa och stötta. 🙂 Om du är intresserad av Avel bör du skaffa en mentor, någon som kan hjälpa dig med frågor och funderingar. 

2. Det beror på många faktorer. Ibland är det svårare och i vissa områden är det svårare. Däremot är det inte det viktigaste hur lätt eller svårt det är, utan att djuren kommer till ett bra hem oavsett om dom säljs vid 5 veckors ålder eller vid 2 månaders ålder. Jag ansåg att det fick ta den tid det tog, även om jag ibland blev sittandes med en del djur för att det just då var lite efterfrågan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: