Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 468 ggr
Chinesecrestedlover
2019-08-19 18:32

Tankar kring ev. burbygge...? Bästa alternativet?

Hej!

Har länge haft för avsikt att skaffa Detolf (har nu ett akvarium på 100x45x45 cm och det känns alldeles för litet…speciellt för min nuvarande hamster, han är galen😃)…men har under de senaste dagarna börjat fundera på en annan burlösning. 

Min tanke kring detolfbur har alltid varit att ha två som sätts i hop till en större Bur (320 cm lång då alltså)…men nu har jag börjat fundera på att i stället använda mig av två  garderobsstommar och skulle då få en Bur med lite högre sidor (för mer rum för strö) och den skulle bli 360 cm lång i stället och även lite djupare = större golvyta (vilket känns som en bra idé för en hamster som är allmänt knäpp, haha). 

Men ska jag i så fall satsa på 40 cm eller 55 cm höga kanter = höjd från botten till tak? 

55 cm skulle ju ge mer utrymme för strö…men där jag skulle placera hjulet skulle det ju krävas mindre strö för att hjulet ska stå stadigt = mer höjd från golv till tak. Min hamster har en tendens att ehm…göra galna saker som att klättra på hjulet och gå armgång i taket på buren och släppa taget…vill inte att han ska riskera att skada sig.

Även med 40 cm så kommer han få mycket strö att gräva i eftersom jag kommer dela av buren med en del med riktigt mycket strö för att kunna gräva ordentligt och ha tunnlar m.m. under ströet och andra delar av buren med mindre strö men mer saker att undersöka m.m. 

Buren kommer (när jag äntligen bestämt mig exakt för hur jag vill göra och har löst exakt hur jag ska placera buren osv.) i så fall bli (Längd x bredd/djup x höjd) 360x60x40 eller 55 cm. 

Jag kommer nog ändå skaffa detolf (två) och ha mina möss i…för det är en bra burlösning men känns lite smal osv. för en hamster (i alla fall med den energi som min lille grabb har…jisses, haha). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Namiko
2019-08-19 19:07
#1

Jag skulle köra på dom högre kanterna till hamstern. Man kan ha en trä- eller glasskiva som tak just över hjulet för att förhindra att hamstern kan klättra i gallret så behöver du inte oroa dig för att han ska klättra runt och skada sig. Så länge du har nog mycket galleryta i locket för att ha vettig ventilation så fungerar det.

Vad gäller Detolf till möss så har jag testat det själv men skulle säga att både jag och mössen föredrar bokhylleburen jag har. Dom verkar inte ha något emot att inte ha en enorm bottenyta men det är så mycket lättare att ge dom vettiga klättermöjligheter i bokhyllan (en liten Billy bokhylla) och dom älskar att klättra mellan hyllplanen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chinesecrestedlover
2019-08-19 19:14
#2

#1 Tack för svar. Ok…ja det kanske kan vara ett alternativ att ha en annan typ av lock just där, tål att tänkas på. Angående mössen så kommer jag fixa så de får klättermöjligheter också…inte bestämt riktigt hur ännu men jag har det i åtanke i alla fall. Föredrar att inte ha trä till mössen med tanke på urinlukt/gnagande osv. därför känns detolf som ett bra alternativ.

Upp till toppen
Annons: