Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1424 ggr
[Annikwa]
2019-08-02 22:57

Vår nya hamster håller sig nedgrävd i ströet

Vi fick hem vår guldhamster för fyra dagar sedan. Vi har en detolfbur, och i ena änden har vi lagt ett djupt lager carefresh, ca 30 cm. "Problemet" är att hamstern älskar detta och känner sig helt trygg där, så han gräver ner sig där för att sova och har även ett matförråd där. Ibland hör vi hur han knaprar, men han kommer inte fram! I förrgår var han framme en timme från 22:15, men höll sig då ovanpå sitt djupa strö + på plattformen med mat- och vattenskålen. Sen hamstrade han in all maten i kinderna och grävde ner sig igen. På morgonen såg jag spår av honom i hela buren inklusive sandbadet längst bort i andra änden, så han kommer fram mot grýningen skulle jag gissa, när han får vara helt ostörd. Idag sitter jag och väntar på att han ska komma fram och klockan är 23. Jag har hört honom rumstera om ordentligt därnere men fram kommer han inte. antagligen har han somnat igen nu :-( 

Hur ska han nånsin bli tam om han inte kommer fram över huvud taget? Borde jag ta bort det djupa ströet nu i början tills han vant sig vid oss? Det känns ju inte snällt eftersom det är där han valt att boa in sig… men om det fortsätter såhär blir han aldrig tam. Enligt de jag köpte honom av har han dessutom blivit flitigt hanterad och är redan ganska tam - men hur ska jag upprätthålla det? Tacksam för råd!

Annons:
[E.Ama]
2019-08-02 23:20
#1

Jätte vanligt. Du måste ha tålamod. Det tar mkt på dem att komma till en ny Bur, nya lukter osv. Det kan ta en månad eller mer innan han vågar sig ut o ta för sig ordentligt. Visa tar det någon vecka för. Men du har bara haft honom i 4 dagar. Inget att oroa sig för, ta inte bort de djupa ströet. Det enda du kan göra är att vänta, han kommer inte vara såhär föralltid.

Cireea
2019-08-03 00:22
#2

Det har bara gått fyra dagar. 
Din hamster har kommit till en helt ny miljö och det kan ta ett tag innan hamstern känner sig trygg och hemma hos er. Ha tålamod och låt den lille få lite tid på sig att komma i ordning. 🙂 

Prata vid buren, locka med lite extra gott (exempelvis någon nöt eller rå nötfärs). Vill hamstern inte ta från handen så håll fram handen med det goda ändå och lägg sedan godbiten där handen varit. Upprepa varje dag, kanske ett par gånger per kväll eller så. 🙂 Du och hamstern måste bygga upp en relation och tillit. Det kommer!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
2019-08-03 05:01
#3

Håller med övriga och vill bara inflika: Ta inte bort det djupa ströet, för det kan hjälpa mer än att stjälpa faktiskt. Att han har det gör honom trygg i sin Bur =  mer troligt att han kommer våga sig fram när han har den tryggheten. Han vet var han kan gömma sig vilket gör det mer troligt att han vågar sig på att vara ute i "den mer öppna delen av buren". Ha tålamod så kommer han antagligen komma fram och undersöka dig så småningom.

[Annikwa]
2019-08-04 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tack så mycket för era svar! Han kom fram direkt när jag skrivit inlägget. Jag stannade uppe sent för att kolla vad han gjorde, och när det var riktigt mörkt , sådär vid midnatt, började han röra sig i hela buren och springa i hjulet etc. Förhoppningsvis händer detta lite tidigare på kvällen nån gång i framtiden. 

Jag har en följdfråga: Han är ju mest i sitt djupa strö och jag antar att han bajsar där eftersom jag bara hittat enstaka pluttar på andra ställen i buren. Men jag kan liksom inte städa där förrän han blir lite modigare?  När han är där och gömmer sig ska jag förstås inte störa, och när han kommit fram vill jag inte röra runt i hans trygga plats förrän han litar på mig lite mer. Är det ok att vänta?

Kissa verkar han göra i hjulet (blöh) och i ströet bredvid (!) sandbadet. Tänkte sätta en liten skål med strö på kiss-stället så fortsätter han förhoppningsvis att kissa där och det blir lätt att städa. Och som tur är köpte jag ett plasthjul istället för det snygga trähjulet, det måste ju diskas dagligen :-)

[Annikwa]
2019-08-05 08:12
#5

Hej igen. Inatt stannade jag uppe ett tag igen. Han kom fram kvart i tolv, och jag stannade uppe två timmar. Han höll sig till sitt strö förutom när han gick och drack och åt på plattformen intill. 

Jag pratade vid buren som vanligt och det var han mest nyfiken på. Sen pratade jag och höll fram ett smultron genom takgallret. Han nosade en stund nedanför och gick sen och gömde sig. Jag släppte ner smultronet för att han skulle associera min närvaro med att få nåt gott, och han hittade det direkt och åt med god aptit. 

Efter det testade jag att sticka in handen en bit bort (vid huset bredvid hjulet, dvs en bra bit ifrån). Han nosade lite nyfiket åt det hållet men vågade inte komma fram. Jag lämnade en godis där min hand hade varit. 

Allt detta gjorde jag när han varit vaken minst en timme och vågat sig fram till skålarna. Sen drog jag mig tillbaka en bit och observerade, men han vågade sig inte längre än till skålarna. Gick till sin matskål och tog mat, sen grävde han ner sig. 

Men nu på morgonen finns det inga spår i sandbadet som det brukar finnas. Godisen ligger kvar på hustaket (samma sak hände med en bit morot häromdagen) .Jag blir orolig, hamsterungar ska ju vara så aktiva med mycket spring i benen. Och han sitter bara där borta i sitt hörn :-( 

Jag är rädd att han blev skrämd när vi skulle hämta honom. Han är uppfödd hemma hos en person anställd på en zooaffär, så han såldes av zooaffären men kommer alltså från en hemmiljö. Han hade bara varit i zooaffären någon timme när vi åkte och hämtade honom. Då var han vaken och sprang i hjulet medan hans bröder låg och sov. Därför valde min dotter just honom. Zooaffärstjejen (som inte var hans uppfödare) fångade in honom lite väl brutalt, kanske blev han rädd för främlingar då.. men jag tycker ändå att det är extremt att han inte ens varit ute och undersökt trots att han varit helt ensam? Tror ni han är sjuk?

Cireea
2019-08-05 13:27
#6

Det är en ny miljö, vissa tar en flytt från syskonen (och mamman) hårdare än andra. Vissa bryr sig inte alls och fortsätter vara aktiv precis som vanligt, medan andra an ta flytten väldigt hårt och blir stilla ett bra tag efter flytten. Jag har fått hem individer av båda sorterna, och alla sorter däremellan. 

Om du är orolig för hans mående bör du uppsöka en veterinär.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[E.Ama]
2019-08-05 15:54
#7

Det är som sagt bara miljöbytet tror jag. Jag vet hur de känns. Jag ställde liknande frågor som du. Jag trodde han var sjuk osv. Nu springer han runt och är aktiv som en galning, social osv. Den tiden kommer för dig med. Det kan ta allt från 1 vecka till flera månader.

[Annikwa]
2019-08-05 23:00
#8

Tack för era svar! #7, så skönt att höra att du gått igenom samma sak och att det ordnade sig sen! Nu blir det mycket lättare att ha tålamod och inte oroa sig lika mycket. 

Men jag undrar fortfarande hur jag ska göra med städningen, han måste ju ha kissat i sitt djupa strö också nu eftersom han inte vågade sig fram igår. Jag avvaktar, och så länge det inte börjar lukta alltför mycket antar jag att det bästa för hamstern är att låta det vara ett tag till.

[E.Ama]
2019-08-05 23:32
#9

Dom är ganska bra på att shyffla bort bajs, kanske kiss också åt ett annat håll. Så har mina gjort iallafall. Jag hade tittat till hans bo efter 1 vecka, när han springer i hjulet eller nåt, för att se till lite och eventuellt tabort bajs och kiss eller shyffla åt sidan så han inte ligger och sover med det. Men inte böka för mkt så hans lukter försvinner, och göra iordning så det ser oförändrat ut.

[Annikwa]
2019-08-16 00:55
#10

Nu har det gått drygt två veckor och det har inte blivit alls bättre. Ikväll har jag stannat uppe till kl 1 och han har inte kommit fram än. 

Hur ska jag bete mig? Hittills har jag stannat uppe varje natt för att interagera med honom. Prata lugnt, ge lite godsaker genom gallret i taket. En gång tog han till och med pumpakärnor från min hand när jag hade handen inne i buren! Sedan satt han och tvättade sig bredvid min hand, jag blev verkligen glad. 

Egentligen är det inte själva tämjandet jag är orolig för, jag förstår att det kan ta tid. Men det går inte att stanna uppe hela nätterna längre, jag blir helt knäckt av sömnbrist och allmän hopplöshet. Vad ska jag göra? Jag känner att jag är på väg att ge upp.

[E.Ama]
2019-08-16 06:54
#11

Har du tänd lampa i rummet han är i? Villken tid och hur ofta ger du ny mat? Jag vänjde mina att gå upp vid en vis tid genom att ge mat samma tid varje dag, sen gick dem alltid upp den tiden. Men om det är tänd lampa, kommer min nuvarande hamster inte fram, oavsett tid, det måste vara släckt eller svag belysning. Annars tänker jag att det fortfarande är i ett tidigt stadie och hamstern inte känner sig hemma än. Jag tror de tog ca 2 månader för min nuvarande hamster att verkligen ta för sig i buren och vandra tryggt i den. Han var också tam hos sin första ägare. Det går ju bra med tämjningsprocessen iallafall, fortsätter du sådär är han snart tam. Men jag förstår att du inte kan vara uppe så sent varje dag. Men jag tror fortfarande att detta kommer ändras såfort han är trygg och hemma i buren, och den tiden det tar varierar alltid. Jag personligen hade väntat med att integrera tills han är trygg i buren först, för jag hade inte orkat vara uppe så sent varje dag.

Cireea
2019-08-16 10:03
#12

Hamstrar är nattdjur så det är egentligen inte alls konstigt att han kliver upp sent. Det är något man måste räkna med när man skaffar hamster.

I övrigt ger #11 bra tips.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2019-08-17 11:54
#13

Håller med Cireea. Om man vill ha en hamster så får man stå ut vissa näter. Vissa hamstrar jag har haft har vaknat väldigt sent, men har jag valt hamster så får jag skylla mig lite själv. Menar inte att du har valt fel djur. Bara att man får stå ut. :) Annars så finns det andra smådjur att välja på. Rekommenderar gerbiler. De är vakna från och till hela dygnet. Lycka till med att få honom tam :)

Mvh
Mig

Annons:
[Annikwa]
2019-08-17 22:48
#14

#12 och #13, nu är det inte så att han VAKNAR mitt i natten, utan han VÅGAR INTE KOMMA UT förrän vi är borta, vilket är mitt i natten. Han är rädd. Jag vill hjälpa honom att sluta vara rädd. Men jag måste också orka resten av mitt liv. 

Hamstrar är ju inte nattaktiva (nocturnal) utan grynings-och skymningsaktiva (crepuscular) så det är inte orimligt att förvänta sig just detta.  Jag föreställer mig att få nyblivna hamsterägare är superpepp på att ens stanna uppe på nätterna så mycket som jag ju redan har gjort. Era kommentarer är onödigt hårda, om ni läser mitt inlägg ser ni att jag kämpar hårt för min hamster men att jag inte orkar och ber om hjälp. och råd. 

Tack för mig.

Cireea
2019-08-18 00:36
#15

Tråkigt att TS lämnade, tycker inte att tonen var hård i något inlägg ärligt talat..😐Tycker vi alla försökt hjälpa och komma med bra synpunkter. Det är extra tråkigt när man lagt ner en hel del tid på att ge tips och råd. 

Hamstrar är aktiva på sena kvällar och nätterna fram mot morgonen. Det är under natten som dom är som mest aktiv och kommer ut ur sina bon, det kan nog 99% av alla hamsterägare skriva under på. Under sommaren har dom en tendens att komma ut senare, just för att det är ljusare längre.  Många gånger är hamstrarna vakna inne i sina hus/bon tidigare under kvällen men det är inte alltid dom kommer ut, inte förrän det är mörkt. 

Det jag ville framföra med min kommentar var att man får räkna med att det blir sena kvällar och många hamstrar blir inte aktiva förrän långt efter midnatt, även om dom kan vara vakna långt tidigare. 

Vi har givit bra råd och tips i tråden, där det flera gånger lyfts fram att platsen är ny och att det kan ta tid innan han vågar komma ut tidigare när det fortfarande är folk vakna och rör på sig där hemma. 

Som sagt, många bra tips och tankar i tråden. Tråkigt att TS valde att ta kommentarerna på fel sätt, tycker ingen varit otrevlig eller hård i tonen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: