Annons:
Etikettallmänt
Läst 668 ggr
Chinesecrestedlover
7/27/19, 3:39 AM

Min hamster gick på upptäcktsfärd ensam!

Hej!

Var borta under eftermiddagen och kvällen igår och vet därför inte hur länge han var ute eller när den lilla oduglingen bestämde sig för att lämna buren bakom sig och dra på upptäcktsfärd! 😮 

När jag kom hem (vilket var ganska sent) så skulle jag  göra rent hos min papegoja (byta tidningspapper i botten osv.) och ha gojan ute en stund innan det var sovdags för gojan…och vem får jag se till min stora förvåning undersökandes gojans Bur på utsidan, Oliver "Ollie" (min guldhamster alltså😉)! Fattade knappt vad jag tittade på först, "vänta…vad är det där för fluffigt som rör sig" och sedan insåg jag att det var den lilla token som rymt! 

Hamsterburen står för det första tack och lov på golvet och för det andra så är jag  väldigt glad att den står i mitt sovrum där dörren var stängd…för det hade ju varit mindre bra om hamstern gått in till råttorna🥵 Vet inte om min goja skulle ha kunnat få för sig att skada Ollie, men råttorna skulle definitivt kunnat göra det så…puh! Ännu en grej jag är otroligt glad för är att just denna gång så följde inte min ena hund med in för att kolla läget då jag gick in i rummet… Dessutom finns det en del som inte är sådär jättebra för hamstrar att gnaga på i rummet. Ollie hade änglavakt och rejält med tur igår/inatt! 

Jag fattar inte hur Ollie lyckades ta sig ut!? Han är visserligen extremt aktiv, klättrar och är allmänt galen 😍 men ändå!?

Han bor i ett akvarium med en plåtbotten och med  ett gallerlock på  = han måste ha tagit sig ut genom att klättra ut och knuffa undan locket på något sätt (att gräva sig genom plåt…känns mindre troligt). 

Det som gör mig så extremt förvånad är att jag har saker ovanpå locket (just för att han är så galet aktiv och ska klättra på allt och för att förhindra precis det som hände idag); tyngden på sakerna varierar…men borde vara rejält tungt för en hamster att puffa undan tillräckligt för att kunna klättra ut! Har jag fått en "superhamster" med stålmannen styrka?, haha. 

Haft en hamster tidigare i samma akvarium med samma lock (men då helt utan någonting ståendes ovanpå) och min lilla dam skötte sig bra…denna grabb gör det dock tydligen inte, haha. Alltså jisses, han klättrar på vattenflaskan, hjulet och på allt annat han kan komma på…och nu tydligen även över kanten och ut i "friheten". Tokstollen försökte t.o.m. klättra på papegojburen då jag upptäckte honom🤪 Han är min andra hamster de senaste åren och min fjärde totalt…och ingen av de andra har ens varit i närheten av att ha hans energi eller utbrytartalang, haha. 

Nu har jag placerat om sakerna ovanpå lite och hoppas att de nu tynger ner på rätt ställen och hindrar fler rymningar…men vi får se om det är tillräckligt… Han verkade oberörd av sin utflykt förutom att han ganska direkt tog nåt att äta och sedan ganska snart efter det gick och drack. 

/Chinesecrestedlover

Oliver "Ollie"

Annons:
Cireea
7/27/19, 11:44 AM
#1

Dom är otroligt uppfinningsrika 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
7/27/19, 12:13 PM
#2

#1 Ja, jösses! Jag höll på att hoppa ur skinnet innan jag fattade vad det var för "stort" (har fobi för spindlar så det brukar vara dit reptilhjärnan går först, typ.)  som gick runt vid fötterna…som inte var gojan, hahahaha. Han är fortfarande kvar i sin Bur (första jag kollade i morse, hehe) så jag hoppas jag har stoppat flera egna utflykter nu 😃

Upp till toppen
Annons: