Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 616 ggr
feffebebis
2019-07-05 01:33

små guldhamsterungar?

hej, har nu för 17 dagar sedan fått en kull med 10 hamsterungar, men ser nu vilken skillnad det är i storleken på dom. dom största ungarna är ungefär dubbelt så stor som dom små, är detta normalt? finns det något sätt jag kan hjälpa dom på så att småttingarna kan växa på sig?

Annons:
Cireea
2019-07-05 12:13
#1

Eftersom ungarna är över två veckor gamla har dom börjat äta själv, och därmed bör dom små snart växa på sig.
Vad ger du för Foder och extra Färskmat till mamma och bebisar just nu? 

Ungarna kan variera i storlek, allra helst i större kullar. Sedan kan man hjälpa till, allra helst när dom inte börjat äta själv, genom att ge lite mjölkersättning. När dom sedan börjat äta själv brukar de små ungarna växa ikapp de större.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

feffebebis
2019-07-05 12:56
#2

kommer inte exakt ihåg vad fodret jag ger dom heter, men det är iallafall torrfoder + en frömix. jag brukar ge dom kokt ägg, mamman har jag gett barnmat under graviditeten och när ungarna var små, borde jag testa ge dom nu också? så brukar jag ge dom grönsaker utifrån vad jag har hemma.

Cireea
2019-07-05 14:25
#3

#2 Ja, barnmat är jättebra när ungarna växer. 
Variera gärna med annat bra såsom ärtor, broccoli, groddar, spenat, ägg, lite kokt pasta och potatis brukar vara populärt. Välling är också bra att ge. 

Det finns mycket bra att ge till växande ungar, protein och fett är viktigt. Så tänk på det när du väljer Färskmat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

feffebebis
2019-07-05 22:21
#4

tack så mycket! vägde en av dom största och en av dom minsta för en stund sedan, och det skiljer hela 16 gram. är det något jag borde oroa mig över eller ej? märkte även för någon dag sen hur smal mammahamster har blivit, så vägde henne också. 110 gram, är det normalt för mammorna att bli smalare efter graviditet då bebisarna diar eller nej?

Cireea
2019-07-06 14:44
#5

#4 Det kan skilja så mycket, ja. 
Hjälp dom mindre med lite extra välling eller liknande så dom får en chans att "tjocka" upp sig. Det brukar dock oftast gå av sig själv i och med att dom börjat äta själva, men man kan hjälpa på traven om man är orolig. 

Ja, mamman tappar en hel del i vikt när dom får en kull, allra helst vid större kullar. 
Därav är det viktigt med bra Färskmat och ett bra Foder för att hjälpa mamman. När ungarna sedan flyttat ifrån henne brukar det inte ta lång tid förrän hon gått upp i vikt igen. 

Hur påläst är du egentligen kring Avel?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: