Annons:
Etikettallmänt
Läst 526 ggr
okand21
2019-06-03 09:58

Kan man ha för mycket tuggleksaker?

Hej, jag undrar om man kan ha för mycket tuggleksaker till hamstrar? har nämligen as mycket leksaker till min guldhamster, en stor Bur, tuggleksaker osv. men hon gnager ändå på buren. ( har inte gallerbur) men har en stor multy Bur till henne och hon gnager på de där hålet de ska vara en vattenflaska i. La till vattenflaskan där istället men slutade bara med att hon börja gnaga på den. Det låter extremt mycket, jag bor i en etta. Min pojkvän kan inte sova, jag vaknar mitt i nätterna, han med. Hon har t.om en stor lekhage…och massa leksaker.  Tips? För jag tänkte åka o köpa yttligare tuggisar till henne nu, men jag menar allt hon har är redan väldigt nytt. hon har haft det 1 vecka nu bara. en ny tuggleksak fick hon igår…..

Annons:
okand21
2019-06-03 09:59
#1

jag tänker om hennes tänder kanske blir för korta om hon tuggar överallt.

Cireea
2019-06-03 10:40
#2

Vad har hon att tugga på? Vilka material? 

Det är väldigt vanligt att hamstrar gnager vid hålet för vattenflaska på den Bur du har. Ett tips är att byta Bur om hon inte slutar, bara för att avbryta beteendet. Jag skulle satsat på ett akvarium, där kan hon inte bita sönder något.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

okand21
2019-06-03 11:40
#3

Trä tuggleksak från arken. Tugg godis stång eller va de heter. Mer trä. Kanske sks köpa pinnar idag ist

Cireea
2019-06-03 11:58
#4

Ta grenar utifrån, gärna med lite mumsiga blad 🙂Det brukar vara väldigt uppskattat. Vi har en artikel här inne som heter "Gnagpinnar" där du kan läsa om vilka grenar som man kan ge. Jag kan tipsa om syrener, då kan du även ge blommorna vilket många hamstrar gillar. 

I övrigt skulle jag tipsa om att ge kartonger i alla möjliga storlekar och former. 

Har hamstern ett Hjul i buren? Om inte, sätt in ett Hjul. Det kan handla om att hamstern är understimulerad och då kan hjulet hjälpa till att göra av med den där extra energin. 

Testa även att ge hamstern annat att göra, exempelvis kan du strö ut maten i bottenmaterialet så måste hamstern söka fodret. Dels stimulerar det hamsterns naturliga beteende men det hjälper även att trötta ut hamstern mentalt.

Gör en rejäl grävlåda, köp en 130 liters SAMLA och fyll med jord, gräv ner lite smaskigt godis och låt hamstern leva rövare där i en stund. 

Variera lite under veckorna så hamstern har nytt att göra 🙂Då ska det nog bli bättre med tuggandet på buren. Om inte, byt Bur.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

okand21
2019-06-03 19:45
#5

Tack så mycket för tipsen. Men blir dom inte sjuka/smutsiga av jorden?? Hjulet de som är 28 cm får ej plats i buren. Så jag har hennes Hjul i lekhagen. Men tipset att fylla en samla låda rejält är verkligen sjukt bra tips! De måste ju va as spännande. Och en fråga till, kan jag verkligen använda kartonger som är färgade? T.ex har en tom kartong som de varit makaroner i. Men de kanske är farligt för de är ju färgad kartong?

Cireea
2019-06-03 20:23
#6

#5 Smutsig lär hon bli, men inte sjuk så länge jorden inte är blöt. Lite lätt fuktig måste den ju vara, annars dammar den istället. Men inte vattnig. 

Kanske en running disc är något att testa i buren? Tänkte så hamstern får möjlighet att springa i alla fall. Jag tror det kan vara där som skon klämmer, att hon inte får utlopp för energin. Annars rekommenderar jag som sagt ett burbyte, kanske testa en SAMLA med ett Hjul i så kanske hon inte ens gnager på den? Och skulle hon börja gnaga är det bara 189:- som du "kastat bort" så att säga. 

Dom enda kartonger du ska se upp för är exempelvis mjölkkartonger, dom har ett tunt plastlager inuti som hamstrarna kan gnaga upp. 
Annars är det bara ösa ner kartonger av alla slag. Testa pringlesrör också, det brukar vara uppskattat. Ta bara bort metallhöljet inuti först! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: