Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 410 ggr
Estelle2324
2019-05-21 19:52

Hamster uppfödning

Hej! Jag ska starta en hamster uppfödning, och jag vet allt utan 2 saker jag inte kan hitta någon stans. Så jag undrar om 1. man behöver ta hamster-ungarna till veterinären fast dom värkar friska, 2. Hur länge ska hanen vara tillsammans med honan innan dom parar sig, räcker en dag, ska det vara mindre eller mer? Tack för svar!🐹

Annons:
Cireea
2019-05-21 20:16
#1

Först och främst, om man inte vet en sån grundläggande sak som hur en parning mellan två guldhamstrar går till bör man nog lägga uppfödningsplanerna på is tills man har tillräckligt med kunskap. 😐

Med tanke på ditt inlägg och just den bristande kunskapen om hur en parning går till, information man kan hitta på massor av platser såsom seriösa uppfödares faktasidor, artiklar här inne på iFokus samt SHF's hemsida, så har jag fler frågor. 

Har dina djur stamtavla? 
Vad är ditt mål med din Avel
Hur pass stor kunskap har du om de olika färgkategorierna och hur de bör eller inte bör korsas? 
Kommer du registrera dina ungar? 
Har du plats och ekonomi nog att behålla de ungar du inte fått sålt? 
Har du ekonomi nog utifall du måste in akut till veterinären om din hona inte klarar förlossningen på egen hand? 

Jag vet att det låter hårt, men som uppfödare värnar jag om arten. 
För mig är det ett hån mot seriösa uppfödare när folk parar kors och tvärs utan att förstå hur viktigt det är att göra rätt när man avlar.  Att välja avelsdjur är en noggrann process och man ska absolut inte ta dom två första hamstrarna man får tag på och parar för att kunna få ett gäng bebisar.😐

Många tar kullar för att föräldrarna är snälla eller för att ungarna är söta. Temperament är självklart viktigt hos föräldrarna, men det är mycket större än så. Man tänker inte på djuren eller vilka gener man för vidare genom sin Avel
Det är liv det handlar om och man ska visa respekt mot djuren. 

Ta min kommentar rätt, jag vill bara att du ska tänka igenom ditt beslut noga och verkligen vara säker på att du avlar av rätt anledning. Att du valt dina djur med största omsorg och att du verkligen har den kunskap som krävs. Grundläggande kunskap är viktigt, sen kan man få råd och hjälp längst vägen.🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[E.Ama]
2019-05-22 15:21
#2

Håller med #1. Det är ett stort ansvar, man gör de inte bara för skoj skull. Jag planerar också uppfödning, om några år, när jag verkligen läst på ordentligt, besökt andra uppfödare, och är redo för allt vad det innebär. Grundläggande kunskap finns att läsa på internet, men inte allt. Det behövs mer än det, annars vet man inte vad man gör exempelvis om komplikationer uppstår. Så jag tror inte du vet allt utan 2 saker. Tänk dig ifall att skador/dödsfall sker, och beror på bristande kunskap, hur skulle du må? Jag hade mått skit.

[Forest]
2019-06-03 10:13
#3

Har du plats för fler burar? 

En hamster kan få många ungar i kullen och som uppfödare får man ofta flera osålda ungar. 

Vet du hur gammal en hamster är när den blir könsmogen hur ser då planen ut för att säkra upp dela upp ungarna hanar/honor + burar? 

Jag rek att du blir mer påläst och att du verkligen pratar med dina föräldrar om dina planer så att dom blir mer insatta i Avel på hamster.

 Sen är det väldigt bra att du pratar med en seriös hamsteruppfödare kring dina planer.

Granja Del Toro
2019-06-15 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag avlar pa temperament som jag tycker ar mycket viktigt for att undvika gener fran stressade, nervosa djur. Jag ar ocksa noga med att valja ut friska djur, med fina gener. Detta ar extremt viktigt for att hamstern skall kunna fa ett langt och vardigt friskt liv. Uttsendet ar ocksa viktigt, samt palsens kvalitet, farg och tacken, for att fa en kvalitet hamster for andra uppfodare och for de som vill stalla ut hamstern pa utstallningarna. Jag mixar aldrid KH med LH och detta ar for att se till sa att KH forblir kort och tat och inte semi langt.

Pa bilden har ni min stolthet Lucy! Hon har kvalitet kh pals, harmonisk temperament och utmarkt utssende,fit for show! Hon ar cinnamon umb kh

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Upp till toppen
Annons: