Annons:
Etikettallmänt
Läst 1141 ggr
Melden
2018-12-28 02:37

Hamster eller råttor?

Hej vill bara varna för långt inlägg :D De jag undrar då är om jag ska skaffa två råttor eller en guldhamster. Jag kommer att flytta längre bort från skolan och vännerna vilket gör att jag vill ha ett eller två djur som sällskap där hemma. Så när jag läste på om några gnagare så blev Jag blev så extremt förälskad i råttor då dom blir så himla tillgivna och sociala. Men problemet är att jag går i skolan och är en extrovert person vilket gör att jag vill vara med kompisar mycket och så. Så de kan leda till att jag kommer ex. hem senare. Och har då läst att råttor behöver komma ut minst 1 timma om dan och behöver göra mycket för att må bra, många skriver att råttor tar mycket tid,medans vissa säger att de är lättskötta. Säger inte att guldhamster inte behöver mycket omhändertagande men kommer ha en Bur som är ca 163 cm i längden och över 45 cm i bredden. Så hamstern kommer ju inte klaga över att de är för trångt. Och de är ju för mestadels bara vakna på natten, detta är ju bra för mig då jag har skola. Vill inte att månadspengen går över 200kr och de har jag hört att den varken gör på råttor eller en guldhamster. Så vilken av dessa underbara sällskaps djur tycker nu att jag ska skaffa?

Annons:
Milkshake
2018-12-28 03:46
#1

Råttor kräver mycket mer än vad du kan erbjuda, kör på hamster. :)

Pandi00
2018-12-28 06:24
#2

Om du inte vill att det blir över 200kr per månad kan du definitivt inte ha råttor. Råttor bli sjuka MYCKET lättare och kan oväntat behöva till veterinären mycket oftare än en hamster. Jag har haft hamstrar längre (och fler i antal) än råttor och ändå är råttornas veterinärkostnad MYCKET högre (t.ex kastrering pga aggression, förkylning, tumör). Råttor behöver mycket av ens tid om dagen, minst 1 timmes utevistelse men gärna mer samt att deras Bur kan ta upp mot 3-4 timmar att städa vilket behövs göras ca 1 gång/vecka. Råttor ska även HELST (inte måste) vara i grupp inte par, vilket gör att kostnaden igen blir högre. En hamster kan kräva 1-2h av din tid ena dagen och nästa dag kanske 10 minuter, samt att kostnaden per månad är mycket mindre då de kräver mindre av sin ägare. Råttmat är oftast dyrare än hamstermat samt att hamstrar behöver mindre strö än råttor då man måste byta ut råttornas strö ca 1 gång/vecka medan hamstrar kan gå några månader med samma strö (såklart en del punktstädning emellan). Sen kan det vara bra att spara undan lite pengar varje månad så ifall något dyker upp att du kan betala det, syftar då mest på vet.kostnader (jag försöker spara minst 300 kr varje månad, men har en del djur också). Inköpet blir ju även definitivt mer än 200 kr (1 guldhamster kostar 400kr från en seriös uppfödare). Hoppas du fick svar på din fråga :)

Upp till toppen
Annons: