Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1453 ggr
Anna_282
12/23/18, 6:08 PM

Rädd hamster

Hej. Vi köpte för några månader sedan en guldhamster (från seriös och trevlig uppfödare). Det är vår första hamster och vi har verkligen försökt läsa på och ta reda på så mycket som möjligt. Trots att vi har provat att närma oss honom försiktigt och på hans villkor så är han fortfarande väldigt rädd. Det är omöjligt att lyfta upp honom, han är heller inte speciellt intresserad av oss (handen) och verkar vilja vara för sig själv. Han kan komma till handen om man har något gott men han darrar (av rädsla?) hela tiden som han tar mat ur handen och när han tagit maten/godsaken springer han därifrån. Även om man närmar sig väldigt försiktigt med handen blir han rädd. Så fort man flyttar något eller fyller på matskålen etc verkar han också bli rädd. Vi har provat att bygga en stor rasthage och sitta däri med honom men han han verkar bli stressad av stora öppna ytor och springer mest runt och försöker gräva sig ut och hoppar mot väggarna, tar inte kontakt med den som sitter med honom. Har ni några tips eller råd vad vi kan göra? Han är snäll, har endast bitit en gång, men känns rädd och ointresserad av kontakt. Vi hade hoppats på en tam och social hamster eftersom vi köpte från en uppfödare så det känns lite tråkigt att det är såhär.

Annons:
hildaored
12/23/18, 9:09 PM
#1

Du ska lämna din hamster ifred dem första två dygnen sen kan du kolla på youtube- videos om hur du tämjer din hamster (det är väldigt bra och lärorikt) för att vänja din hamster med handen och att den inte är något hot! Du kan också ta kontakt med uppfödaren och fråga om hen var några tips. Grattis till din nya hamster och hoppas ni har det jätteroligt tillsammans♥️♥️♥️

Anna_282
12/23/18, 9:20 PM
#2

Hej. Vi har haft hamstern i flera månader så den är inte nyinflyttad. Vi har provat massor medsaker som jag skrev om i trådstarten så söker nu lite mer handfasta konkreta råd om vad vi kan göra eller hur vi ska tänka nu. Har alltid närmat oss försiktigt, erbjudit mat/godsak i handen, suttit med honom i hage. Han är dock fortfarande väldigt rädd och verkar inte speciellt intresserad av att ha kontakt med oss. Har även haft kontakt med uppfödaren och fått tips men fortfarande samma läge.

conversano
12/23/18, 9:55 PM
#3

Besynnerligt att det hållt på så länge. Men om hamstern tydligt visar att den känner obehag över öppna ytor när ni tar ut den skulle jag undvika den taktiken och fokusera på hur hamstern reagerar på er i buren istället. Det tillför bara onödig stress och hamstern associerar er med rädslan för öppna ytor. Men beter den sig ovanligt på andra sätt? Finns det ställen den kan gömma sig på i buren och kan den aktivera sig ordentligt? Försök komma till roten av problemet.

Anna_282
12/23/18, 10:26 PM
#4

Tack för ditt svar. Vi undviker nu som du säger att ha honom i rasthagen eftersom han verkar bli stressad av det. Vi har inte så mycket erfarenhet då det är vår första hamster så vet  egentligen inte om den beter sig ovanligt på andra sätt. Vi har en stor Bur (IKEA vitrinskåp) med gott om gömställen och aktivering. Vi skulle gärna vilja komma till roten av problemet men blir liksom inte riktigt kloka på vad det kan vara. Det känns ju som att det borde gå framåt och att han borde bli tamare och  mer intresserad av att ha kontakt med oss men så blir det liksom inte. 

Problemen är: 

1. Han är rädd/orolig
2. Han verkar inte vara så intresserad av kontakt

Alla ideer/tankar om hur vi kan gå till väga för att det ska bli bättre mottages tacksamt. Eller ska vi bara acceptera att det är hans personlighet?

conversano
12/23/18, 11:23 PM
#5

Då verkar det ju inte vara understimulans som gör honom orolig och rastlös iallafall. Om det inte är beteendebundet kanske det är medicinskt? Typ ångest, etc? Kan också vara kronisk smärta som gör att han undviker beröring och inte lugnar ner sig. Men då betyder det att han också skulle bete sig oroligt i buren. Gör han det? Är det ändå något som går att träna bort så kan man ju angripa problemet på olika sätt. Eventuellt fortsätter ni så som ni gör nu, eller så ändrar ni taktik helt.

Anna_282
12/24/18, 7:39 PM
#6

Vi upplever inte att han är orolig i buren hela tiden utan bara verkar bli väldigt skrämd av minsta ljud eller rörelse.  Tror inte att han har ont eller är sjuk för då skulle det märkas hela tiden på hans beteende och inte bara när vi försöker ta kontakt.  Vi känner oss väldigt lost kring vad vi kan göra för att det ska bli bättre och tar gärna emot råd kring hur vi kan tänka. Det här är ett väldigt efterlängtat husdjur och det känns så tråkigt att det har blivit såhär.

Annons:
hildaored
12/25/18, 10:34 PM
#7

Ta upp honom varje dag och kela det kan ta ett helt år att ”vinna” din hamsters förtroende men till slut vänjer de sig med handen och den blir en positiv sak, det viktigaste är att ha tålamod🐹🐹🐹

Anna_282
12/26/18, 12:51 PM
#8

#7 Tack för ditt svar. Dock går det verkligen inte att lyfta upp honom alls. Han är jättesnabb och jätterädd och vill inte sitta i handen eller gå upp på handen. Vi behöver liksom hjälp med tips att ens komma till stadiet att kunna plocka upp honom eller ens röra honom. Vi har provat att försiktigt klappa/röra honom när han äter godis men då slängde han sig på ryggen och bet så att det kom blod 😕

91Marran
12/26/18, 4:04 PM
#9

Vart i landet bor du? Någon här kanske kan hjälpa dig.

Mvh
Mig

Anna_282
12/26/18, 8:43 PM
#10

#9 Vi bor i Stockholm.

91Marran
12/27/18, 11:24 AM
#11

För långt bort annars så kunde jag ha hjälpt dig.

Mvh
Mig

hildaored
12/29/18, 1:07 PM
#12

#8 Pröva att låta honom gå in i ett rör och sedan när han är inne i röret så kan du lyfta på det. Sen kan du låta honom krypa ur röret och in i din hand (om du förstår vad jag menar). Så låter du bara honom sitta där!

hildaored
12/29/18, 1:07 PM
#13

#8 Pröva att låta honom gå in i ett rör och sedan när han är inne i röret så kan du lyfta på det. Sen kan du låta honom krypa ur röret och in i din hand (om du förstår vad jag menar). Så låter du bara honom sitta där!

Annons:
hildaored
12/29/18, 1:07 PM
#14

#8 Pröva att låta honom gå in i ett rör och sedan när han är inne i röret så kan du lyfta på det. Sen kan du låta honom krypa ur röret och in i din hand (om du förstår vad jag menar). Så låter du bara honom sitta där!

AnAnd20
2/24/19, 10:22 AM
#15

Har du tagit kontakt med uppfödaren för att få lite tips där ifrån? En vän till mig gjorde det, med liknade problem som dig. Hon fick tips om att hon skulle ta bort alla gömställen i buren och att hon kunde byta till en mindre Bur för att göra hamstern mindre osäker i början.  Hennes/min uppfödare erbjöd till och med att ta tillbaka hamstern för att hjälpa till med tänjningen. Så jag tror att det är värt ett försök att ta kontakt med uppfödaren och se. 🙂

Hehe, ser att det är ganska längesen du skrev detta inlägg, så det kanske är bättre nu?

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

IsabellsHamsterhem
2/27/19, 10:31 PM
#16

Skulle INTE rekommendera att tvinga hamstern till kontakt som någon ovan skriver.

Jag håller med #15, att en lite mindre Bur (du kan dela av vitrinskåpet med hjälp av glashyllplanen, ungefär halva storleken är bra, du kan tejpa fast hyllplanet med silvertejp, sätt tejpen på den sidan hamstern inte är). För att se om mindre utrymme hjälper honom.
Om han ändå inte vill komma ut så ta bort ev. Hjul och sitt gärna nära buren mycket och prata. Du kan även sitta bredvid buren med handen ner i kanske 20-60minuter om dagen för att han ska vänja sig vid att du är i buren. Se till att dessa minuter är när han är vaken och inte när han sover.
Vissa guldar tar längre tid på sig och vissa blir väldigt rädda när de separeras från mamman och blir ensam.
Jag hade också varit väldigt tydlig med honom, så han vet att ni är i buren och vart ni är. Om ni smyger fram bakom honom och tar han på ryggen så kan även en väldigt tam hamster bli rädd (vet nu inte om det var så ni gjorde men tänk på att hamstrar har väldigt dålig syn så han har antagligen inte sett er och därav blivit rädd och inte gått undan tidigare). Skrämmer ni honom är det inte konstigt att han förblir rädd och bits.
Försök låta han komma fram i en mindre Bur och håll tummarna för att det funkar :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: