Annons:
Etikettallmänt
Läst 1364 ggr
selmaab
2018-12-13 21:01

sten i buren?

Hej

Min hamster blir ganska lätt uttråkad så jag ställde in en lite pinnar och en sten i buren. Jag har en djupbottnad Bur och mycket spån så hon kan gräva men nu är jag lite rädd att hon kan gräva sig in under stenen och få den över sig. Har dessutom 7 stycken 2veckors hamsterungar som börjat utforska buren och gräva lite. Kan det bli farligt att ha stenen där eller är det ingen risk?

Annons:
91Marran
2018-12-13 21:11
#1

Ta bort stenen direkt! Den kan mosa alla hamstrarna.

Mvh
Mig

Travis D
2018-12-13 21:15
#2

hur stor är stenen?

Om den är liten så gör det väl inget? Men om den är stor så bör du ta ut den

91Marran
2018-12-13 21:18
#3

Jag hade ett sandbad i buren. En sån där toalättpellets hade lagt sig under. Bara en och min hamster mosades. Även små stenar kan skada hamstern, den kan fastna med ett ben eller liknande under den.

Mvh
Mig

Travis D
2018-12-13 21:36
#4

om det är litet som ett blåbär är det väl inge farligt?

Cireea
2018-12-13 21:44
#5

När det kommer till stenar i buren så rekommenderar jag inte någon sten i en Bur där det finns bebisar. Det finns en allt för stor risk att något händer när dom är så pass små. 

Angående stenar generellt så är det utmärkt att ha i buren då det hjälper att hålla ner klorna på hamstern. Dock så måste stenen vara stor nog att hamstern inte kan hamstra den och den bör stå direkt på burgolvet, alltså ingenting under stenen så att hamstern kan fastna under den när den exempelvis gräver. 
Den ska inte heller stå nära väggarna så den kan klämmas mellan väggen och stenen. Mitt i buren direkt på burgolv är min rekommendation. 

Stenar som är små bör inte används då det finns risk att hamstern hamstrar dessa, vilket bör undvikas av uppenbara skäl. 

Sedan är det självklart på egen risk, det finns alltid en risk att något händer men det är så med de flesta saker. En hamster kan fastna i en bro, i öppningen på sitt Hus eller skadas av en vattenflaska.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

selmaab
2018-12-15 22:58
#6

Stenen är ungefär lite större än min hand, jag har haft stenen där ungefär 2-3 dagar och det har gått bra inget har hänt, har glömt bort att kolla efter svar. Det känns synd att ta bort den eftersom alla verkar tycka det är kul att klättra på den, vad kan man lägga in istället isf?

Annons:
selmaab
2018-12-15 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

här är en bild

hildaored
2018-12-25 22:38
#8

Om den ligger på burbotten ska det funka finfint men om den ligger på ströet (som många här har sakt) kan det vara farligt!

hildaored
2018-12-25 22:38
#9

Om den ligger på burbotten ska det funka finfint men om den ligger på ströet (som många här har sakt) kan det vara farligt!

hildaored
2018-12-25 22:38
#10

Om den ligger på burbotten ska det funka finfint men om den ligger på ströet (som många här har sakt) kan det vara farligt!

Upp till toppen
Annons: