Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 838 ggr
Ellrose
2018-07-08 00:18

Guldhane

Hej, vilken färg på hane skulle ni använda till Avel hos en hona som är nf kh? Kan inte bestämma mig för färg, lh eller kh. Hanen( pappan) till honan bär på lh, så det kom en lh unge i samma kull. Är mycket för viltfärgade och creme baserad, så helst någon i den kategorierna.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Cireea
2018-07-09 19:16
#1

Det beror ju helt på vad målet med kullen är.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ellrose
2018-07-09 22:46
#2

Målen är en kull med friska och trygga hamstrarna som alla kan äga, temperament är viktigt i aveln hamster ska kunna passa alla uppfödare, ny hamsterägare och gamla hamsterägare som letar efter en ny liten älskling. Och det ska självklart vara så standardenliga djur som med bra typ och päls. Jag lägger mycket fokus på att ungarna ska vara så tama som möjligt och vara van med ljud, rörelser från både vuxna och barn. Och vara en pussgroda när hen flyttar.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Cireea
2018-07-09 23:46
#3

Då tycker jag att det låter som att färgen på hanen inte spelar någon roll utan snarare att din fokus bör ligga på hanens personlighet och temperament. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Ellrose
2018-07-10 23:10
#4

Ja, jag tänkte mer om det är ett big nono att para en kh med lh? Har ett antal som jag känner som är uppfödare som har lh och kh som jag kan låna en avelshane ifrån.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Cireea
2018-07-11 12:29
#5

Man bör väl försöka att hålla isär kh och lh, inte för att det ger några problem för hamstern utan för att främja hårlagen i sig. Blandar man mycket kh och lhå så blir båda pälstyperna av sämre kvalité, alltså kh blir inte lika tät och kort som det ska medan lh inte alls blir lika långt som det ska vara. 

MEN, det är inte ett "big nono", självklart får man blanda hårlagen om man vill det. Mycket beror ju på vad du själv är ute efter. Är det att avla fram bra kh, ja då bör du satsa på att avla rent kh så långt du kan osv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: