Annons:
Etiketthälsa
Läst 887 ggr
Liliythia
2018-06-03 04:19

Oro för ny hamster (många frågor!)

hej! Jag har just för 2 veckor sedan köpt en Guldhamster, som var född 20/3-18. Döpte henne till Zingo. Jag har tyvärr en massa oroer och frågor, och om någon kan hjälpa att lugna ner en extremt paranoid tjej, skulle det vara trevligt!

för att lägga lite bakgrund:

Jag hade en dvärghamster för ca ett halvår sedan, som dog på en vecka, av att hon fick diarré, och jag visste ej hur jag sulle bota henne. Sökte en massa på Google, men alla sa bara att jag skulle få henne till en veterinär.

Tyvärr så lever jag hemma fortfarande, och har ingen inkomst, arbete, eller bil för transport, och pålitas mina föräldrar, som inte är särsilt stora djurvänner, som helt enkelt vägrade "slösa pengar på en hamster".

Efter att den hamstern dog så blev jag extremt orolig att göra samma misstag, och då behöver jag hjälp med vad för saker jag har till min nya Hamster, Zingo, och om det finns något som jag måste akut byta ut!

burspån:

Jag använder Dogman burspår för Gnagare, men tyvärr kan jag inte hitta en enda beskrivning om vilket trä de använder. Vet någon om detta burspån är farligt?

vatten: 

Min hamster har inte förstått att det finns en vattenflaska i hennes Bur, så jag har lagt en skål I buren, och haft flaskan, men bara sett henne använda skålen. Är detta normalt? Har råkat ut för att en gång glömma lägga tillbaka skålen i ca 4 timmar, mäkte att hennes päls blev väldigt rufsig, och listade ut att det var för att hon inte drack. Lade tillbaka skålen och hon drack, och blev bättre, men önskar det fanns ett sätt att visa henne att Vattenflaskan funkar också. 

Har testat att hålla fram den framför henne, och tryckt ut ett par droppar,och sett henne dricka, men om jag lämnar henne ifred är det som om hon inte ser flaskan alls.

andra djur:

Jag äger också en hund, en 11-årig Shih-tzu, som har en lite farlig vana att försöka lägga tassen på min hamster när jag försökte byta hennes Bur för första gången. Har valt att hunden får vara i eett annat rum vid byte, men är det farligt att ha dem i samma rum överhuvudtaget?

sjukdomar:

Hur kan jag se om min hamster är så sjuk att hon behöver veterinär hjälp? Hur kan jag övertyga mina förldrar att hon sulle behöva veterinär hjälp, om den kommer till det? Vill inte uppleva att sakta se henne förunkna framför mig i 3 dagar igen.

Skulle upskatta lite förklaringar, och förhoppningsvist lite svar som kan lugna en lätt paranoid person som tror att allt hon gör är fel.

Annons:
Honestyisdead
2018-06-03 05:21
#1

Tala om för dom att det är brottsligt att inte ta djuret till vet om det behöver vård. Och att dom kan bli anmälda.

Honestyisdead
2018-06-03 05:52
#2

Egentligen borde du ha väntat med köp och sparat ihop pengar så du kunnat betala för ditt djur. Inte så smart att köpa djur när dina föräldrar inte gått med på att ta djuret till vet om det behövs. 

Och dina föräldrar borde inte ha tillåtit dig ha djur när dom inte tänker ta ansvar för det och du inte har råd. Skrämmande att vuxna människor kan bry sig så lite gällande ett liv.

Säg att du personligen kommer anmäla dom om dom inte tar djuret till vet när det behövs. Att du inte vill anmäla dom, men att det handlar om ett djur DU älskar och inte tänker låta lida till döds.

Men börja med att lugnt och sansat sätta dig med dom och förklara att du förstår att dom inte ser ett värde i hamstern. Men du verkligen älskar det och du är lycklig. Att du vill att dom för din skull hjälper djuret det ger dig så mycket. Att du tex sköter städningen i en månad som tack.

Om dom inte går med på det efter du förklarat så hota med anmälning.

Så hade jag gjort. Dom har ett ansvar. För jäkligt att ett barn måste föröka få vuxna människor ta sitt ansvar.

EmiCar
2018-06-03 15:36
#3

Det Bur spånet du använder är för dammigt för en hamster, skulle istället rekommendera Lättsrö, Toa-Lätt, alspån eller aspspån! 🙂

Att hamstern bara dricker från skål är inte onormalt, den är nog bara van vid det! Se till bara så att hamstern inte skvätter in något spån i skålen…

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

91Marran
2018-06-03 16:29
#4

Jag skulle använda carefresh eller safebed som strö i stället för spån.

Mvh
Mig

Liliythia
2018-06-04 00:28
#5

Tack för alla idéer! Ska försöka få med dem att köpa nytt burspån antingen på fredag eller lördag. 

Jag har tack o lov en Bur son har en typ av övervåning, så har vattenskålen där, så ingen burspår kan komma in i skålen. Badsand kommer in ibland, för sandskålen står där också, men jag byter vattnet varje dag så hon verkar okej!

var överaskad, men min mamma förstod min oro om att det Som hände min förra hamster inte kunde hända igen. Så jag har mindre oro om det, och eftersom det flesta saker värkar gå bra så känner jag mig like lugnare! Tack för alla tips och id'éer!

Upp till toppen
Annons: