Annons:
Etikettallmänt
Läst 1447 ggr
Emmy98
2018-04-13 23:04

Tips och tankar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej du som läser! Är ny på denna sida och vet inte riktigt hur den funkar. Jag har iallafall, för 3 dagar sen exakt, skaffat mig en liten prinsessa vid namn Pi. Har aldrig ägt en guldhamster tidigare och är nyfiken på era erfarenheter och hur era hamstrar betedde sig i början. Min lilla Pi kommer från en djuraffär, och är inte alls van vid mänsklig kontakt än. Men så fort jag hämtade henne tyckte jag hon kändes otroligt lugn och säker. Har hittills haft min hand i buren, nästan bara ”hängt” med handen där och låtit henne lukta och undersöka. Hon tar emot mat ifrån handen om jag lägger det på fingertopparna, och sitter gärna och äter vid min hand. Handflatan har hon varit på fåtal gånger under väldigt korta stunder, den tycker hon är lite läskig. Men hon klättrar gärna upp på mitt armveck och upp på axeln! Hon har aldrig visat tecken på rädsla, gömt sig eller något liknande när jag haft handen i buren. Vilket känns så bra! Hon följer gärna med min hand om jag pillar i spånet, eller rättar till hennes leksaker och Hus. En nyfiken liten tjej. När jag varit borta och kommer tillbaka är hon snabbt uppe på sitt Hus och står på bakbenen mot glaset så fort hon hör min röst. Det känns som att vi har lärt känna varandra mycket på dessa 3 dagar, längtar så tills hon litar på mig fullt och vågar vistas i min handflata och förhoppningsvis tillslut mysa i min famn. Vill höra vad ni erfarna hamsterägare säger om hennes beteende efter så kort tid, jag antar att det är ett gott tecken iallafall! Skulle mer än gärna ta emot alla möjliga tips för att lära känna henne ännu mer och få henne att känna sig trygg i min närhet. Lång inlägg och luddigt inlägg men hoppas någon orkade läsa. Har så mycket tankar och funderingar. Hon känns väldigt speciell och otroligt lugn, säker och framförallt smart! Vet inte om hamstrar är så till sättet, kan tänka mig att alla har olika personligheter. Bomba med era tankar och tips! / Emmy

Annons:
Cosmonautens
2018-04-14 10:02
#1

När jag köpte min dvärghamster från djuraffär så tänkte jag att det skulle bli en lång process att få han tam, men det visade sig att han inte alls var rädd och ville komma upp i handen första dagen. Dock min andra hamster jag köpte från djuraffär var ganska svår att få tam. Hon hade nog inte haft någon mänsklig kontakt innan, men det löste sig. Jag prasslade varje dag i hennes Bur för att vänja sig med att jag kommer hålla på att städa i hennes Bur, satte godis i min hand för att visa att jag inte var något hot, lät henne vara uppe i mina händer ett tag men det gick långsamt framåt🙂 Men nu  idag så är hon världens snällaste, hon litar på mig (vilket jag märkt när hennes ungar fötts, visar inget tecken på stress/aggressivitet när jag sitter och kollar på ungarna) och hon har blivit sjukt sällskaplig, vill alltid komma upp i händerna😃

AnAnd20
2018-04-14 10:14
#2

Hej, vad kul att du har skaffat dig din första hamster. Jag förstår att det är svårt att hållas sig borta från henne nu i början, men i början ska man låta hamstrar få boa in sig och hållas sig borta från fysiks kontakt. Det på grund av att det är väldigt stressande för hamstrar att komma till så mycket nytt på en gång.  Gjort är gjort, tänk på det i fall du kommer att skaffa dig någon ny hamster i framtiden. 🙂

Stort lycka till och grattis till hamstern. Det låter som ni har kommit en liten bit på tänjningen redan!

Följ gärna min hamsters Instagram @hammyDraco 🙂

Emmy98
2018-04-14 17:36
#3

AnAnd20 Ja, det tänkte jag på när jag fick hem henne - låta henne vänja sig vid den nya miljön och boa in sig. Men redan kvällen efter verkade hon nyfiken på mig, och ville gärna lukta på mig genom ventilationshålen. Därefter hade jag handen stilla i buren korta stunder och lät henne undersöka. Jag märkte inte av någon stress från henne, hon undersökte min hand och efter det skötte hon sitt. Åt, lekte och brydde sig inte riktigt om att min hand var där 😄 Men kanske är som du säger att jag ändå borde låtit henne vara, det är säkert det allra bästa. Dock känns hon väldigt framåt och verkar inte ha ont av att jag har min hand i hennes närhet, jag hoppas inte det iallafall! Har tidigare ägt ökenråttor, de minns jag att jag behövde ge ganska många dagar innan jag kunde ha handen i buren. Får hoppas på att jag inte gjort något helt galet, och att hon snart vågar sig upp i handen. Men tack så hemsk mycket för ditt tips!

Emmy98
2018-04-14 17:38
#4

Vera27 Åh va härligt! Tack för tipsen. Hoppas min lilla Pi också blir en liten kelgris. Ser så mycket fram emot att se henne växa och se vad hon blir för nån liten prinsessa. Guldhamstrar verkar vara väldigt härliga djur! Älskar henne så redan.

Emmy98
2018-04-14 17:44
#5

Har en annan fråga. Min hamster är svart, vit på tassar och lite på nos. Magen är vit/beige/brun. Hon har en beige fläck mellan nos och öga, och kollar man noga kan man se bruna fläckar över kroppen i det svarta. Ser nästan ut som att hon är ljusbrun i botten. Kan hennes färger ändras när hon blir äldre? Tänkte om hon kan bli brun fläckig, eller hur funkar det? Har ingen koll på hamstrars färger, Teckningar och allt vad de är haha!

Twix741
2018-04-15 01:34
#6

Är ingen expert på teckning och sånt men en av mina guldisar är svart satin och när han växte upp blev han lite mer grå ish men färgen brukar ändras lite men inte EXTREMT mycket om du fattat vad jag menar ahah.

Annons:
Emmy98
2018-04-15 10:35
#7

Thelma741 Okej, tack! Ska bli spännande att se vad som händer med färgen på min lilla.

Emmy98
2018-04-15 10:39
#8

Uppdate: Pi har äntligen vågat sig upp på min handflata, och dessutom sitta där en stund och ta emot godis! Hon har även klättrat upp på armen ett antal gånger. Så roligt! Det går framåt. 🙊

EmiCar
2018-04-15 11:01
#9

#8 Så kul att höra! 😃❤️

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Emmy98
2018-04-15 15:10
#10

EmiCar Ja, verkligen! :D

Emmy98
2018-04-15 22:33
#11

Ännu en update: ikväll har hon suttit på min handflata igen och jag har försiktigt kunnat flytta handen i buren med henne på. Efter det har hon velat upp i handen flertal gånger. Hon vill väldigt gärna klättra upp på axeln. Där stoppar jag eftersom hon inte är helt handtam än, vill inte ha henne på axeln om jag inte kan ta i henne. Jag har även fått klappa henne medans hon har smaskat i sig godsaker. Tycker även det är härligt att hon ställer sig i närmaste hörn och kollar efter mig så fort jag går ifrån buren. Så söt! Verkligen roligt att se hennes framsteg från dag till dag. Längtar så tills hon vågar sig upp i min famn! 😍

Sasha W
2018-04-25 06:23
#12

Mysiiii

Emmy98
2018-04-26 15:10
#13

#12 Verkligen!!

Annons:
Emmy98
2018-04-26 15:16
#14

Ännu en update: Hon är fortfarande osäker på min hand. Hon kan sitta på handflatan, OM jag har godsaker där. Då sitter hon gärna på handflatan och äter! Annars är de korta stunder i handen. Dock klättrar hon gärna på armarna, haha. När jag städar buren och måste lyfta ut henne så är hon lugn. Det var hon inte till en början, men nu följer hon bara med liksom. Har byggt en liten ”hage” där hon fått springa ett par gånger, och även då är hon okej med att jag tar henne. Hon verkar tycka om att springa av sig och buda utanför buren! Hon verkar även tycka om när jag klappar henne. Man nästan ser hur hon njuter! Så de känns ändå som att vi är på rätt spår. Åh juste! Glömde nästan de viktigaste. Varje morgon (om hon är vaken när jag går upp) brukar jag klappa henne och prata en stund. Nästan varje gång slickar (pussar?) hon mig på handen. Då blir jag glad 💗 Tar gärna emot tips från er erfarna och duktiga, hur ni tycker jag ska ”gå vidare” eller göra härifrån? Finns de något mer jag kan göra för att bygga upp tilliten?

Emmy98
2018-04-26 15:21
#15

Här är ett litet klipp där jag precis lyft ner henne i sin Bur, men hon var snabbt uppe på sitt Hjul igen och försökte nå mig för att klättra ut och springa vidare på golvet! 😌

Upp till toppen
Annons: