Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1064 ggr
Emelie_p
3/23/18, 7:50 PM

Tämja hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hallå hallå! Mitt första inlägg här på Guldhamster iFokus! Först vill jag ge en stor eloge till alla hjälpsamma hamsterägare! Innan jag köpte min Chip hängde jag här dagligen och sög in all information jag kom över. Så stor tummen upp till er alla! Nu till inläggets huvudsyfte. Chip flyttade in hos mig för några veckor sen. Han är min allra första hamster. Dock har jag haft mycket djur i mitt liv tidigare, bland annat råttor och marsvin. Jag har gett Chip tid till att lära känna sin nya Bur, därefter min röst och min doft. Men nu känns det lite som att jag har fastnat i min "tämjnings process". Han är inte så aktiv, lite slö och mysig kan jag tycka. När jag märker att han är vaken om kvällarna brukar jag prassla lite i buren, prata med honom lugnt och ha något gott i handen. Men han vill inte komma ut. Jag lyfter bort huset men han visar inget större intresse. Ibland kommer han fram och luktar på mig, jag erbjuder godis och han tar med sig det till hörnan där hans Hus vanligtvis står. Så, han har blivit bekväm med att ta emot godis från min hand och jag får klappa han på ryggen. Jag kan plocka upp honom men han vill inte stanna i min hand, och jag vill inte tvinga honom till det heller. Det blir nästan som ett dilemma, jag vill ju ge honom så mycket kärlek och låta han få vara med mig så mycket som det är möjligt, men inte om han inte samtycker. Jag har funderat på om jag inte har med mig tillräckligt lockande godisar. Jag har testat ge honom sallad, varor från skafferiet så som knäckebröd och nötmüsli, fröer av olika slag, köpta yoghurt droppar och till och med bakat egna havrebollar med pumpafrön i. Men som sagt, det går inte framåt just nu. Vad tycker ni? Är han envis eller är det bara jag som är otålig? Hur ska jag vänja han vid att stanna i mina händer? Känns dem inte tillräckligt trygga?

Annons:
[HoneyTorbjörn]
3/23/18, 7:51 PM
#1

ta det sakta.

Emelie_p
3/23/18, 8:01 PM
#2

Jo.. Jag tycker jag tar det sakta framåt. Att inte vara för framfusig och låta det gå i hans egna takt samt på hans villkor, men han är bara inte så intresserad.

Kirnzy
3/23/18, 8:19 PM
#3

Fortsätt som du gjort och ha tålamod :) Kanske locka upp honom i handen, klappa lite och sen ge godis (om du inte redan gör det) och sen sakta dra ut på tiden när han får det goda. Och locka med extra goda saker. Kanske något kletigt som du har på fingrarna son han får slicka i sig under ett tag när han sitter i handen (funkar dock inte på alla hamstrar, vissa bits bara..) Det kan ju också vara så att det helt enkelt är en hamster som inte gillar att vara still i handen, inte alla gillar det men det betyder inte att de är direkt obekväma. Så länge han inte är rädd för dig så är det nog bara att fortsätta träna, men samtidigt (som du säger) göra det på hand villkor :)

[HoneyTorbjörn]
3/24/18, 7:39 AM
#4

Känns som du är otålig

Emelie_p
3/24/18, 8:48 AM
#5

#3 Tack så jättemycket för de hjälpsamma tipsen! Mycket uppskattat. Ska ta med mig detta och även testa ge honom något kletigt från fingrarna. Hört att barnmat och klämmisar ska vara en hit så kanske att man kan testa det!

EmiCar
3/24/18, 5:44 PM
#6

#5 Va beredd på att han kan smaka/nafsa på fingrarna då! 😉

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Annons:
Emelie_p
3/24/18, 11:14 PM
#7

#6 haha, jotack! 😄 Testade ikväll och han smakade litegrann, även på fingrarna! 😉

Emelie_p
3/24/18, 11:15 PM
#8

;-)

[HoneyTorbjörn]
3/25/18, 10:42 AM
#9

Du får gärna uppdatera hur det går :)

Emelie_p
3/26/18, 1:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Just nu är jag sjuk så vill inte pilla med honom för mycket. Sitter mest vid buren och pratar med honom. Men när jag blir frisk ska vi fortsätta tänkte jag! Idag gjorde jag godis av frukt till honom, mycket uppskattat! :)

Kirnzy
3/26/18, 2:37 PM
#11

#10 Men gud vad söt <3 Hur gjorde du godiset? :)

Emelie_p
3/26/18, 2:57 PM
#12

Åh tack så mycket, han är en riktig gobit! ;) Vad kul att du frågar! :D Det var väldigt enkelt och tog inte så lång tid! Jag började med att koka lite vatten ihop med hallon och jordgubbar. När det blivit som en vattnig "sås" tog jag kastrullen åt sidan. Så fort det hade svalnat hällde jag i blandningen i en annan bunke och tillsatte mjöl. Jag har inte några direkta mått, men ta så mycket mjöl så det blir som en deg. Därefter kan du kavla ut degen och skära ut önskade former. Lägg dessa på en plåt som sedan ska in i ugnen i ungefär 20-30 minuter på 150 graders värme! :)

[BergThor]
4/1/18, 11:54 PM
#13

Gud så fin han är! 😃 Ser stor ut. Hur gammal är han? Jag är ganska dålig fortfarande på det här med färger och Teckningar. Vet du vad det kallas det som han är?

Annons:
Emelie_p
4/2/18, 12:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vad glad jag blir! Tack så mycket. Jag är helt förtjust i honom! Han är inte lika stor i verkligheten, snart 10 veckor ^^ Åh, jag försöker fortfarande lära mig det där då jag tycker det är så intressant. Men jätteduktiga Emicar här på iFokus lärde mig att han förmodligen är en korthårig mink med genoden eeppUu/eeppUU, alltså att han består av creme, cinnamon och umborous. Hon visade mig även svenska hamster föreningens hemsida där jag kikat mycket på de senaste dagarna! Finns så mycket att lära sig där ! :D

[BergThor]
4/2/18, 1:14 AM
#15

Ja han såg inte lika stor ut i handen iallafall. Så himla söt! Köpte du från uppfödare eller zooaffär? Åh tack för tipset, då ska jag gå in där också och kika. 😃

Emelie_p
4/2/18, 8:09 PM
#16

Jag köpte från en djuraffär! De har en egen uppfödare som hanterar dem redan från födseln. Denna uppfödaren har även som krav att dem säljs för minst 400kr så dem kommer till bra hem, dock inget man kan garantera tyvärr. Det var det lilla :D

EmiCar
4/2/18, 8:41 PM
#17

#16 Från födseln skulle jag inte tro! Bebisarna skulle lukta människa, vilket leder till att mamman (tyvärr) äter upp de… Men kanske från tidig ålder? De har väl säkert en egen uppfödare, men ändrar lite saker så att det ska låta "bättre". 😂

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

Emelie_p
4/2/18, 10:12 PM
#18

Haha, ja! Tidig ålder låter bättre! :')

EmiCar
4/3/18, 7:20 PM
#19

#18 😃

Min guldhamster uppfödning ---> https://deniqueshamstrar.weebly.com 🌺

 ❤️Medarbetare på Hamster ifokus 

[HoneyTorbjörn]
4/3/18, 7:21 PM
#20

Han ser ju så stor ut på bild. Fast när du håller i honom blir han en plutte……🌺

Annons:
[LOVEgerbil]
4/5/18, 10:20 AM
#21

så sjukt sööt…❤️

Upp till toppen
Annons: