Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 813 ggr
Crucio
2/5/18, 11:32 PM

Märkligt stressbeteende (?) hos Guldhamster, råd.

Har haft väldigt många hamstrar, men för första gången stött på det märkliga beteendet att gnaga på pipen till vattenflaskan. Min guldhamster gnager och sliter i pipen och det låter extremt irriterande. När hon håller på måste jag byta mot en vattenskål och försöka blockera hålet, eftersom hon när vattenflaskan är borta börjar gnaga kring det istället. Hon blir dock väldigt missnöjd när jag försöker ställa för saker, och lyckas ofta putta bort grejerna för att kunna gnaga vid hålet.

Grejen är att jag bor i en etta, och även när jag stänger in buren på toaletten så hör jag ljudet så pass att det stör min sömn, vilket är ett stort problem. Lyckas jag inte få bukt med detta kommer jag därför inte kunna ha kvar henne.

Hon har massor med saker att gnaga på i buren, så det är inte brist på gnagmaterial utan något annat. Ger henne även saker att göra i buren. När hon håller på med detta (inte bara då dock, såklart) försöker jag släppa ut henne så hon kan springa av sig eftersom jag tolkar beteendet som något hon gör p.g.a. stress/understimulans. Problemet är då att hon sällan väljer att springa omkring och springa av sig/undersöka, utan sätter sig på ett ställe och gnager på det hon kommer åt. Först var det trösklar, nu senast gnagde hon på några rör som finns vid golvlisten och som är målade med färg som inte är djursäker, m.a.o. inte bra att hon antagligen fick i sig av den när hon gnagde.

Några idéer om hur man kan få bukt med detta? Har något funkat för er?

Ni som satt för hålet för vattenflaskan och bytt helt mot vattenskål, hur har ni gjort för att täcka det? Vill inte sätta för det på ett sådant sätt att det inte går återställa senare om jag ska använda buren till andra djur, t.ex.


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
Namiko
2/5/18, 11:56 PM
#1

Hur stor Bur har hon? Hur ofta och länge får hon komma ut ur buren?

Det låter helt klart som understimulering/stress. Eftersom hon verkar vara mest intresserad av att gnaga, kan du göra en lekplats åt henne utanför buren med massa olika saker att gnaga på? Grenar, kartonger, brädbitar (obehandlat trä såklart), nötter med skal och annat du kan komma på. Se också till att hon inte kan komma åt dom saker hon inte får gnaga på medan hon är ute för har dom väl fått för sig att det är roligast att tugga på en tröskel så går dom gärna tillbaka dit.

Har du matskål i buren så rekommenderar jag att ta bort den och istället sprida ut maten i ströet så hon måste leta efter den, väldigt enkel och bra aktivering. Toarullar eller små kartonger som du lägger in lite godis i som hon får tugga sig genom. En låda som du fyller med strö och lite godis (eller hennes mat) och ställer in i buren så hon får gräva sig fram till det goda.

Att bara ta bort vattenflaskan och täcka för hålet kommer inte att hjälpa henne, utan hon kommer troligen att utveckla ett nytt beteende för att ersätta det inom nån vecka om du inte åtgärdar det grundläggande problemet. Dock så kan det hjälpa att ta bort vattenflaskan ett tag medan du aktiverar henne mer för att bryta beteendet eftersom det säkert har blivit en fix idé som hon kan fortsätta med ändå annars.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

91Marran
2/6/18, 3:22 PM
#2

Har du ett Hjul eller platta i buren?

Mvh
Mig

Novachan
2/6/18, 4:15 PM
#3

Vad är det för Bur hon bor i? mått? Visa gärna bild på hur buren ser ut just nu, se vad hon har för Inredning.

Crucio
2/9/18, 11:34 PM
#4

#1 Hon har en Duna som är 71x46x31cm. Varierar hur ofta hon får komma ut, har inte blivit så ofta som det borde senaste tiden. Men är sällan mindre än två timmar när hon är ute. Även när jag haft saker hon kan gnaga på, på golvet när hon är ute, så ignorerar hon dem. Omöjligt att få henne att gnaga på det

jag

tycker att hon ska gnaga på.

Har nyligen börjat ha maten i spånet istället för i skål, så då har hon stimulans där i.a.f. Hade tänkt fixa en grävlåda åt henne (har det till mina dvärghamstrar och det uppskattas mycket) men just nu är det dåligt med plats för det p.g.a. att det krävt så mycket för att täcka för vattenflaskehålet. Har en träskiva som jag på tre ställen måstat ställa tunga brevpressar framför, på ett ställe en sådan i ett uppochnervänt Hus för att hon inte ska kunna ta sig ner mellan brädan och hålet (vilket hon gjort innan när jag bara hade två tyngder framför träskivan). Hon är alltså ganska desperat att ta sig till hålet för att gnaga.

#2 Hon har ett Hjul som hon får ha ibland och ibland inte. Vill inte ha det inne hela tiden eftersom hjulspringande i sig kan bli ett nästan tvångsmässigt beteende.

#3 Se ovan ang. burmått. Förutom det jag beskrivit har hon en sådan välvd "träbro" som hon sover under (en solid, inte en sådan med flera små pinnar som går att böja), två rör varav det ena är speciellt för att de ska kunna gnaga på, i extra hård kartong, en del tidnings- och toapapper för att bädda med, sandskål och som sagt ibland Hjul.


Sajtvärd på Skrivlust

IsabellsHamsterhem
2/11/18, 5:29 PM
#5

Rekommenderar dig att köpa en större Bur och ett större Hjul. Ett 28cm Hjul får inte plats i en 71cm multy duna.
Köp en större Bur där hon inte har möjlighet att gnaga galler eller i hålet till vattenflaskan :)
T.ex akvarium eller terrarium!

Hon kommer inte att sluta om hon har börjat. Hamstrar är bytesdjur och är inte gjorda för att hållas instängda, därav kommer de (om möjlighet ges) att ta sig ut och sticka. Det är naturligt. De ger upp allt annat om de väl börjat då att komma ut är prio ett för dem. Det kvittar hur mycket annat roligt du lägger in, så länge målet är att komma ut så kommer hon skita i vad du gör. Så ta bort målet (finns det ingen möjlighet så omprioriterar hon) och då kommer hon att börja göra andra saker :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: