Annons:
Etikettallmänt
Läst 986 ggr
Ylaaa
2018-01-20 17:02

Varför håller man inte guldhamster som gerbil?

Hej jag går i 2:an i gymnasiet på naturbrukslinjen med inriktning på djurens hälsa och sjukvård. Just nu skriver jag en uppsats på optimal djurhållning för kursen djurhållning och guldhamstern är ett av de djurslag jag valt att ta upp. 

Jättekul ämne att skriva om men under uppsatsens gång har det väckts en fråga hos mig som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med, som rubriken lyder, varför håller man inte guldhamster som gerbil?

Liksom gerbiler så gräver ju guldhamster gångar med extra håligheter för sovplats, matförråd och uppfödning av ungar.  Gerbiler hålls inte sällan i burar med solida transparenta kanter och ett tjockt lager strö på x antal decimeter där de kan gräva gångar. Skulle inte en Bur med dessa grävmöjligheter vara mest gynnsam för att guldhamstern ska få utlopp för sina naturliga beteenden och behov?  Jag inser att detta skulle försvåra hantering, hälsokontroll och människans underhåll av djurägandet men jag anser inte att detta är tillräckliga anledningar. Trots allt borde vi ju hålla djuren så bra som möjligt även om det inte blir lika kul för oss och hälsokontroll kan ju göras i samband med städning av buren. 

Finns det någon annan mer praktisk anledning? exempelvis att hamstern skulle hamstra mycket föda nere i gångarna och det skulle vara opraktiskt eller liknande.

Tacksam för svar!

Be the person your dog thinks you are!Hjärta

Annons:
[dynamitella]
2018-01-20 17:20
#1

Bra frågeställning. Ska bli intressant att läsa svaren.

Namiko
2018-01-20 17:39
#2

Jag hade min senaste hamster i en Bur på 2kvm där en del var en bolåda med ca 6dm djupt strö för att gräva gångar i. När jag först släppte ner henne i buren så grävde hon sig ner till botten, påpekade att det inte var djupt nog och hon gick aldrig in i sitt Hus igen. Det är så mycket som kan och borde bli bättre med hur vi håller hamstrar. Dom vill dels gräva gångar, men också ha gott om plats att röra sig på när dom är vakna. Dom är små djur men dom rör sig över stora områden i det vilda. Klassiska hamsterburar är alltså både för grunda och små.

Jag tycker inte att det var opraktiskt med buren jag hade, annat än att den tog upp en stor del av mitt vardagsrum. Visst fick jag vara mer försiktig dom gånger jag grävde fram henne eftersom det inte bara var att lyfta på ett litet Hus, men det är knappast ett argument mot en vettig Bur. Har man en hamster som hamstrar all mat den kommer åt så får man kanske vara lite försiktigare med mängden färskfoder man ger så det inte ligger och blir dåligt i matförrådet, men det måste man ju ha koll på oavsett boendesituation.

Anledningen till att jag byggde en så stor Bur var för att jag ville att min hamster skulle ha det bra och jag var så less på alla hamstrar som alltid önskar att dom var utanför buren. Ted älskade sin Bur och hade ofta roligare i den än utanför.

Det som fick mig att tänka om ordentligt angående hamsterburar var den här tråden på Hamster Hideout. Det tyska forumets rekommenderade mått som nämns kommer nära något vettigt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ylaaa
2018-01-21 13:40
#3

Vad tycks om denna modellen?

Höjd: 120 cm

Längd: 100 cm

Bredd: 50 cm

Yta per plan: 0,5 m2

Total yta: 1 m2

Hjul: 30 cm i diameter

Takhöjd på övre plan: 40 cm

Takhöjd på undre plan: 20 cm

Grävdjup på undre plan: 60 cm

Be the person your dog thinks you are!Hjärta

Cireea
2018-01-23 16:08
#4

Jag håller med till viss del om att hamstrar som har behovet av att gräva bör självklart ha möjligheter till det. Dock är det inte alla hamstrar som har samma behov av att gräva som gerbiler har. 🙂 

Jag anser att man måste se till individens behov, har hamstern enorm passion för att gräva så ska man också utforma buren på ett sätt som gör att hamstern kan ge utlopp för det behovet. Har hamstern inte behov av att gräva lika mycket kan man utforma buren på annat sätt. 

Anpassning efter individ tycker jag är det allra viktigaste, oavsett djurslag. 😊


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Evovva
2018-02-06 22:21
#5

Jag har mina hamstrar i akvarium och har från början mycket strö så de har gräv möjligheter men ser man att de inte gillar att gräva så minskar jag strö djupet men gillar dom att gräva får de ha mycket.

Upp till toppen
Annons: