Annons:
Etiketthälsa
Läst 1185 ggr
[Maria75]
11/1/17, 6:54 PM

Svart tand!!

Min hamsters ena långa tand i underkäken har ett svart streck längs hela tanden. När hon biter ihop kan hon även få in överkäkens tänder mellan de långa tänderna i underkäken. Hoppas ni förstår vad jag menar. Har googlat detta men hittar ingen info. Någon av er som vet något om detta?

Annons:
[Maria75]
11/1/17, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär ser det ut

[Maria75]
11/1/17, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bättre bild

Majaa12
11/1/17, 8:12 PM
#3

Aldrig sett något liknande men det ser ju inte så bra ut :/ Dessutom är tanden sned och det ska den inte vara. Ta henne till veterinären så att dom får kolla tänderna, med tanke på hur det ser ut har hon säkert ont också.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
11/1/17, 8:45 PM
#4

Man ska däremot tänka på att guldhamstrar kan sära lite på undertänderna (alltså få ett mellanrum) utan att det är något fel på dom.  🙂 Dock ska mellanrummet inte vara permanent.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Maria75]
11/1/17, 9:04 PM
#5

Mellanrummet är inte permanent men det svarta är mer oroande. Ingen som vet?!

Cireea
11/1/17, 9:33 PM
#6

Jag har ingen aning om varför tanden fort en svart rand. 😕
Har han skadat sig? Alltså slagit i tanden eller liknande. 

Kan det vara en död pulpa? Missfärgning? Pigmet? 🤔

Däremot tycker jag att du ska åka in till kunnig smådjursveterinär som kan kika på tanden åt dig. 🙂Jag vet inte om det är bilden som missvisar men undertänderna ser lite långa ut.

Äter hon som hon ska? Har hon något att gnaga på i buren?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[Maria75]
11/1/17, 9:44 PM
#7

Hon kom till oss igår. Köpt från djuraffär 😬 där hon hade bott i nästan två månader. Här hemma har hon fullt med saker att gnaga på men skadan verkar ju redan vara skedd 😕 Hon hade ätit inatt men inte överdrivet mycket. Död pulpa, vad gör man åt det isåfall? Låter som en trolig anledning.

Cireea
11/1/17, 9:46 PM
#8

#7 Jag vet dessvärre inte vad man gör åt en död pulpa. Det får du nog kontakta veterinär om. 

Tråkigt att ni valde att köpa från djuraffär, men nu har det ju redan hänt. Jag rekommenderar till nästa hamster (om det blir någon) att ni köper från er seriös uppfödare 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: