Annons:
Etiketthälsa
Läst 1293 ggr
annlen68
10/8/17, 9:39 PM

Väger hon normalt?

Thea väger idag vid 6 veckors ålder 87 gram.  När hon kom till oss för 9 dagar sedan, alltså knappa 5 veckor vägde hon 70 gram så en ökning på 17 gram på 9 dagar….är det normalt? Eller har hon ökat mycket? 🙂

Annons:
annlen68
10/8/17, 9:41 PM
#1

Elsa vägde 72 gram vid 7 veckor  -  att jämföra med….fast hon var inte från uppfödare. Dock inte grossisthamster heller.

Cireea
10/8/17, 9:46 PM
#2

Så länge hon ser bra ut i hullet så är det inte för mycket 😉 Alla hamstrar växer olika, vissa går upp mer än andra. Inga konstigheter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
10/8/17, 9:47 PM
#3

Att hon ökar mycket i vikt är bara bra, sålänge hon inte blir överviktig🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

annlen68
10/8/17, 10:17 PM
#4

#2  #3   Ok, ja hon är lite rund; men svårt att säga om det är för mycket. Har inte så många att jämföra med :D  Men vad har era guldisar vägt på ett ungefär i den åldern?  och är 17 gram mycket, lite eller lagom?

Cireea
10/8/17, 10:23 PM
#5

Jag väger inte mina ungar vid den åldern eftersom vikt och storlek ökar så snabbt. 🙂 Jag bryr mig inte så mycket om siffror generellt sett heller eftersom det inte säger särskilt mycket egentligen. Den enda gången sånt kan vara intressant är vid en honas dräktighet, eller om det är en sjuk hamster så man vill hålla koll på hur vikten pendlar.

Låt säga att en hamster väger 180g, men huruvida det är "rätt" beror på individen. För en hamster är 180g precis lagom, för en annan för lite och för en tredje åt skogen för mycket. 😃 Det är högst individuellt. 

Om det är mycket, lite eller lagom är egentligen omöjligt att svara på. 😂 Alltså, alla hamstrar växer ju olika och går upp olika i vikt. För en hamster kan 17g i viktökning vara rimligt medan för en annan är 17g alldeles för mycket. 

I hamstervärlden är man så besatt av det här med siffror på vågen. 😐 Menar inget illa mot dig nu TS, utan pratar rent generellt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
10/8/17, 10:35 PM
#6

#5   Nej jag förstår :)   Jag kan tänka mig att en så pass erfaren hamsteruppfödare känner sig trygg att avgöra utan siffror på vågen; men för en relativ "amatör" som jag (inne på 3:e hamstern bara) så är det väl lätt att man förlitar sig på siffror :)  Dock så motionerar hon ju bra i hjulet på nätterna och får varierad kost så det ska nog vara helt normalt 🙂

Annons:
Cireea
10/8/17, 10:49 PM
#7

#6 Jag förstår precis vad du menar! 🙂 Tror dock inte du behöver oroa dig så länge hon har en varierad kost och får motion. Jag tror också du kan mer än du själv tror, lita lite mer på magkänslan. 🤗


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
10/8/17, 10:52 PM
#8

#6  Ska jobba på det! 😉

Majaa12
10/8/17, 11:19 PM
#9

Ska ge dig ett exempel som gör det ännu lättare att bortse från siffrorna på vågen😉Min hona vägde ca. 160 gram vid 5 månaders ålder. Sen har jag ungar ur min första kull där det hände något så dom är väldigt små. En väger 99 gram nu, 5 månader gammal, medans hans bror som jag har här väger 140 gram. Båda hamstrar är ganska normala i hullet, det går liksom inte ens att jämföra vikten mellan dom två, trots att dom är syskon😛Så det skiljer väldigt mycket mellan olika individer, precis som Cireea skriver är vikten egentligen bara viktig vid dräktighet eller sjukdom🙂

Kul att ni skaffat ny hamster förresten. Kommer ihåg både Molly och Elsa. Du har ju varit med här och uppdaterat emellanåt sen du skaffade första hamstern, det har varit lite roligt att följa🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

annlen68
10/9/17, 12:07 AM
#10

Ja det är sant dom ni säger - skiljer ju mycket på oss människor också 😊 Japp det är vår 3:e hamster nu; Thea 💕

Cireea
10/9/17, 12:13 AM
#11

#10 Har sett bilder på Facebook, hon är ursöt! 😍 Tycker också det är jättekul att fått följa med små uppdateringar ibland. Du måste nästan göra en bildtråd åt Thea, vill så gärna se mer av henne. ❤️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
10/9/17, 7:43 AM
#12

#10 Tack! Ja hon är helt underbart söt! 😍 jag ska absolut göra en bildtråd på henne här! 😊

[KatarinePierce]
10/9/17, 7:44 AM
#13

#12 Vad heter du på facebook? Kan du skicka bild på henne i pm,nu blev jag nyfiken så jag typ får damp hehe

Annons:
Cireea
10/9/17, 1:56 PM
#14

#13 Använd inte damp på det sättet.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
10/9/17, 5:05 PM
#15

#13 damp är inget man får. Det föds man med precis som jag. Vet du ens vad damp innebär? Omoget att bete sig så.

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
10/9/17, 5:17 PM
#16

#15 Nu säger du bara så bara för att jag inte vill ge dig receptet på fodret

91Marran
10/9/17, 5:35 PM
#17

#16 jag skiter i ditt Foder! Jag "lider" av damp! Det är inte det lättaste och inget roligt.

Mvh
Mig

91Marran
10/9/17, 5:39 PM
#18

Jag har eget Foder som godkänts av veterinär. Så jag klarar mig. Men när man skämtar om dem som ligger då blir jag sur.

Mvh
Mig

Morotenshamster
10/9/17, 5:53 PM
#19

#18 det låter som ett intressant Foder. Kan du pma mig? Så på dig mot alltomhamstern. Alla vet inte hur det är att ha ett handikapp. Så dömm henne inte för hårt. Hon kanske inte är så gammal heller och då slänger man ur sig sådana saker utan att tänka.

[KatarinePierce]
10/9/17, 7:10 PM
#20

#18 Hur vet du att jag inte lider av damp?

Annons:
91Marran
10/9/17, 7:21 PM
#21

Då hade du visat mer respekt till oss andra.

Mvh
Mig

91Marran
10/9/17, 7:22 PM
#22

Då heter det, jag har damp inte jag får.

Mvh
Mig

[KatarinePierce]
10/9/17, 7:31 PM
#23

#21 ,Förlåt ifall du tog illa upp!,men du behöver inte skriva det här,utan skriv det i pm.Och ditt Foder som är rekommenderat av veterinär kan du komma med en källa att det är rekommenderat?

Cireea
10/9/17, 7:34 PM
#24

Jag sätter stopp för OT-diskussinen här i tråden. Vill ni diskutera era Foder får ni antingen skapa en ny tråd, fortsätta i en redan befintlig tråd som passar (om det finns en sådan) alternativt ta det privat i meddelande. I den här tråden hör det inte hemma oavsett. 🙂

Alltomhamster, du har flera gånger uppvisat en nedlåtande attityd inne på hamstersajterna. Visa respekt till andra medlemmar och ta till dig när du blir tillsagd. Det här är sista gången jag säger till dig. 

Här kan man läsa mer om damp: Vad är damp?
Kan vara värt att läsa om man inte vet vad det är. Oavsett, sånt slänger vi inte omkring med här inne. Oerhört respektlöst.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[KatarinePierce]
10/9/17, 8:03 PM
#25

#24 Jag vet vad damp är då jag lider av ADHD

Upp till toppen
Annons: