Annons:
Etikettallmänt
Läst 1076 ggr
annlen68
2017-09-26 16:25

En dag med era djur

NI som har många hamstrar, tex uppfödare:

Kan ni beskriva hur en dag ser ut med era djur? Hur många timmar i snitt per dag tillbringar ni med att sköta om och umgås med dem?

Har alltid undrat hur sjutton ni hinner med dem alla + att de flesta av er har jobb/skola att gå till! :D

…och många av er har ju dessutom andra djur att pyssla om också såsom hund, katt etc etc

Annons:
Cireea
2017-09-26 17:51
#1

Oj.. 😂

Det varierar lite med tiden jag lägger ner, men många timmar oavsett hur man vrider och vänder på det. Vissa dagar kräver mer tid än andra, exempelvis när det är städdags. Då tar det givetvis många fler timmar än när det inte städas. 

Det ska bytas vatten, fyllas på i matskålar, rensas i hus/bon och hamstrar ska kollas igenom så allt är som det ska. Sedan är det gos och utevistelse utöver det. Vissa har inte lika lång tid utanför buren som andra, det beror helt på varje individs behov. Ett par av mina allra äldsta tycker det är stressigt att vara utanför buren, dom brukar oftast bara klättra på mig en stund innan dom är nöjd. 

Vissa dagar hinner jag helt enkelt inte ta ut alla och då ser jag istället till att berika burarna med extra saker att pyssla med. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2017-09-26 22:26
#2

Har du något jobb utöver uppfödningen också? :)   Har du något utrymme för andra fritidsaktiviteter? :)

Cireea
2017-09-27 01:26
#3

#2 Inget jobb men jag har pluggat heltid sedan jag började med uppfödningen 🙂På senare år har det varit på distans. 

Ja, det har jag 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

IsabellsHamsterhem
2017-11-12 22:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På morgonen : 

Jag byter vatten och ser till att de har mat, är maten slut så fyller jag på.
Sen städar jag i husen till de som behöver det, rensar Sand och ställer i ordning det dem förstört under natten.
Kollar så den äldre hamstern fortfarande lever och kollar hamstern som har knölar vid brösten (för att se om de ändras eller börjar göra ont).

På kvällen : 
Tar ut dem som vaknar först. De som inte vill ut, behöver inte komma ut. Oftast vill 4 guld ut och ca 7 grupper dvärgar ut. Så dvärgarna får vara ute i ca 30 minuter var, medan guld får vara ute i ca 1 timme var.
Jag byter vatten till de som lyckats fylla skålen med strö. Och kontrollerar maten igen.
Ca varannan dag får de som tycker om färskfoder får det. Men varje dag får tre av hamstrarna barnmat för att öka i vikt.
Kontrollerar att alla Hjul och tefat snurrar som de ska och att de inte står emot något eller har något som låter i sig.

Och sen är det typ klart. Jag har i nuläget 31 hamstrar, och det är ungefär 20 stycken som dagligen vill ut, de andra får stanna i sina burar då de trivs bäst med det :) Vissa vill bara ut varannan dag och andra vill ut mer sällan, men de som vill får alltid komma ut :)

Jag lägger nog i snitt 3-4 timmar på dem om dagen. Dock så gör jag ju annat medan de är i lekhage så den tiden räknar jag inte in förutom då när jag tar in och tar ut. Jag har i regel hamstrar i lekhagar i 5 timmar om dagen, då vissa vill ut mer än en gång :)

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Upp till toppen
Annons: