Annons:
Etikettallmänt
Läst 1916 ggr
Meja H
2017-07-13 14:14

Hamster låter när jag tar upp den?!

Hej

När jag tar upp min hamster (ej tam än) så låter hon på ett konstigt sätt och hon bet mig i byxan. Jag fattar inte varför hon låter och hur får jag henne tam? :/

Annons:
Pvppi
2017-07-13 14:40
#1

Det var ett bra tag sen jag hade hamster så de konstiga ljudet kan jag nog inte svara på. Dock skulle det vara bra om du kunde beskriva mer hur ljudet är skulle tror jag! 

Men skulle jag ge några råd om att göra en hamster tam så skulle det vara:

  1. Var alltid lugn! Stressar du upp dig eller blir nervös då kommer djuret känna det och också bli det.
  2. Kom inte fort och bara ta den utan gör den medveten om att du är vi buren och att du inte är ett hot.
  3. När du tar upp hamstern ta den aldrig ovanifrån. Göra det kan får hamstern att tro att din hand är en rovfågel som sedan kan leder till att den får panik.
  4. Gör hamstern van vid din rös och hand. Öppna buren och låt din hand bara vila vid tex mitten av buren (om den öppnar ovanifrån) så hamstern kan få se att de inte är nåt faligt. 
  5. Om den biter dig så ryck inte ifrån eller gör nått hastit, hamtar är små ömtåliga varelser som inte vet bättre. Nåt jag brukar göra om min hamster bet mig var att petta till lätt på deras nos för att säga det där va inte okej senda sätta tillbaka den i sin Bur. En annan sak är att tänka på om en hamster biter dig är ifall du gjorde nått hamstern kunde se som ett hot eller bli rädd/iriterad på?

Dock notera att jag är inte nån hamster expert och jag kallar inte mig själv en heller, det här var bara saker som jag brukade göra och de funkade bra gör mig!

Meja H
2017-07-13 15:29
#2

#1 Tack men jag vågar inte ha handen i buren för att jag vill inte bli biten :/

Jag brukar plocka upp henne med hjälp av någon leksak eller Hus som hon kryper in i och sen får hon krypa ner i mitt knä och då klappar jag henne lite försiktigt. Och försöker vänja henne med att bli lyft för att hon sprattlar när man lyfter henne.

Gör jag något fel???

Hon typ låter lite kuttrande jag vet inte hur jag ska beskriva…

Pvppi
2017-07-13 17:04
#3

Hamstrar går ofta in i sitt Hus för att sova eller vara ifred så jag tror bästa du kan göra är att låta den komma ut friviligt, och sen jaga inte en hamster med din hand det gör den bara rädd. 

När jag tog upp mina hamstrar så tog jag båda händer från sidan och skopade upp den med båda händerna så den stod i mina händer och inte behöver ligga på rygg och känna sig hjälp lös. 

En hamster kommer bara bita dig om den är rädd eller iriterad på nått du gör eller kanske den tycker din hand är i vägen eller luktar gott? Oftast tycker dom en hand som bara sitter där i deras revir är iriterade så om en biter till så ta försiktigt upp handen några sekunder och ta sen ner den igen på en annan plats i buren.

Att vara rädd för att bli biten behöver du inte vara. En hamster kommer bara ge dig ett riktigt bett om den känner sig hotad eller riktigt irriterad annars är de oftast bara att den nafsar till och det gör väldrig sällan ont man käner bara att nåt petar till en.

Det om att den kuttrar tror jag inte är så jätte konstigt jag har hör om flera hamstrar som gör det.  Är dock osäker på vad det kan betyda men med tanke på att de händer när du tar upp den så kan de vara att den känner obehag eller försöker säga ifrån. Speciellt eftersom du tar upp den med en leksak eller i huset så kan de vara dens sätt att säga låt mig va.  Alla hamstar är olika och vissa gillar att kela mer än andra.

Meja H
2017-07-13 18:22
#4

#3 Nej men jag tar någon grej som hon får plats i tex ett Hus (som hon inte använder)och håller ner den i spånet och om hon kliver in i det så lyfter jag upp och lägger henne i knät.

Jag tvingar aldrig upp henne.

Jonnaaa2003
2017-07-13 20:41
#5

Det kuttrade ljudet blir när dom hakar tänder, vilket betyder att dom är arga elr rädda. Jag föreslår att du börjar aom från början med att få den tam. Mun nya tjej var väldigt osäker i början så det tog lite längre tid😊 Börja den/dem första dagarna med att sitta utanför buren och prata, du kan säga högt vad du t.ex gör på din mobil, eller sitta och läsa en bok högt så att hamstern vänjersig vid din röst, du kan sedan ta toalettpapper och gnugga mellan dina händer och och lägg ner i buren så att den vänjer sig vid din doft, dagen efter det så kan du ställa in hamsters favoritleksaker i en hage som du lätt kan bygga av kartong, och sedan bara sitta i hagen, mata den med lite godis/mat, ev. klappa den, försöka plocka upp den och prata med den. Sen kan du börja plocka ut den mer och mer. Ta det i ditt men framförallt i hamsters tempo så ska du få se att du får en social fin hamster❤️❤️❤️❤️ Lycka till!

Meja H
2017-07-16 18:32
#6

#5 Tack❤️

Annons:
hahael
2017-07-24 21:15
#7

Låter som att det kanske gått lite snabbt fram :) Rekommenderar starkt denna video 

Klart att laxen ska ha en jolle

Upp till toppen
Annons: