Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 1945 ggr
Chinesecrestedlover
2017-06-03 16:14

Nu är hon här :-) Välkommen lilla "Bibbi"

Hejsan hamstervänner! 😃 

Nu har jag äntligen fått hem en liten guldhamster igen (över tio år sedan sist). Det är min första hona (hade två hanar sist). 

Innan jag fann denna tösen så var det meningen att en annan hamsterhona (omplacering), skulle flyttat in här. Tyvärr fick jag reda på från ägaren en vecka innan hon skulle anlända hit, att hon tyvärr plötsligt avlidit😭. Hon var inte speciellt gammal så det kom som en chock💔. 

Satt hamsterlös men med massor med saker förberett…trodde inte jag skulle hitta en "ny kärlek" så fort… men så fann jag " Mapilamis Bibbi" (som hon heter i stamtavlan). Vet inte om hon får behålla det namnet eller byta, har inte kommit på något passande ännu. 

Hon omplacerades för att hon inte passade som avelshona (som tidigare ägaren tänkt använda henne till). Hon är ca 3 månader, långhårig och supergullig😍. 

Kom nyss hem med henne, försökt ta lite bilder, men det var inte det lättaste (hon bara springer runt, haha) men så här ser min lilla fluffboll ❤️ut  i alla fall. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
[Wijnja]
2017-06-03 16:21
#1

Oj så söt

Chinesecrestedlover
2017-06-03 16:37
#2

#1 Ja visst är hon, det var verkligen kärlek vid första ögonkastet, hur söt får man vara liksom😍

[Wijnja]
2017-06-03 18:32
#3

Blev lite sugen på liten hamster

Honeymoon
2017-06-03 20:20
#4

Åhhh så fin! 😍😍😍 Roligt att se lite fler Mapilamishamstrar här ☺ varför passade hon inte till Avel? 😊

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

[Wijnja]
2017-06-03 20:25
#5

Hon riktigt söt mini marsvin

luddtuss
2017-06-03 23:09
#6

Vink vink från brorsan Billy😊

 

Annons:
Meja H
2017-06-04 09:05
#7

Först trodde jag att ägaren hade avlidit D: 

Gud vad söt hon är 😍

Chinesecrestedlover
2017-06-04 16:20
#8

Hej allihop!

#3 och #5 Det är lätt att bota😉…not…kolla på filmer på youtube…det "råkade" jag göra och sen var jag fast besluten att jag skulle ha en hamster igen, haha. Egentligen sökte jag från början på leksaker till råttor (råttor har jag planerat för i 12 år, och har nyligen skaffat igen) men hittade då massa tips på hur man gör leksaker till hamstrar och såg söta hamsterklipp…och ja…nu har jag en hamster, haha.

Tanken på att skaffa hamster igen började dock gro lite smått 2014, då jag praktiserade i en zoobutik och föll pladask för en guldhamster (hona) där, men jag vill inte köpa från en zoobutik…även om jag gjort det för länge sedan (när jag sist hade smådjur av detta slag så, för mer än 10 år sedan). Så jag släppte tanken på henne (det var inte lätt, som jag ville ta med henne hem…). 

Vad jag inte kunde släppa var dock tanken på en hamster, men sedan lärde jag mig om papova och både insåg att det var en dålig idé och blev avrådd från hamsterköp (med tanke på att jag sökte jobb i zoobutiker då). Sedan läste jag ganska nyligen om att papova inte längre utgjorde samma "hot" och dessutom är det inte längre så troligt att jag kommer jobba i en zoobutik…och då råkade jag "snubbla" in på youtube…sen var det ju kört❤️. 

Minimarsvin😍 Marsvin har jag också haft tidigare…saknar deras "snackande" och söta uppsyn. Men jag känner tyvärr inte att jag riktigt har platsen för en så stor Bur som jag tycker att de ska ha (hade "vanliga" burar sist men det känns för litet). Bor i en två och nu har jag ju nyss fyllt den till bredden med smådjur (möss, råttor och hamstern) samt så har jag ju mina två hundar och diverse akvarier. Jag måste ju tyvärr få plats med möbler, kläder och annat sånt trist också liksom, haha. 

#4 👋 Hon passade inte i Avel för att hon är för stressad/otrygg (blivit lite bättre med hjälp av tidigare ägare dock). Ägaren/ägarna (som precis är i början på att starta upp sin uppfödning) kände inte att hon passade in temperamentsmässigt i aveln och de kände inte heller, att de hade tiden för en hamster med hennes behov. Hon kan t.ex. inte följa med då de åker på utställningar m.m. 

#6 Åh! Hejsan! 👋

#7 Oj då, nej det var min blivande hamstertjej som avled. Allt var fixat med transport osv. hon befann sig nämligen i Köpenhamn…men så låg hon plötsligt död i sin bur😭 Ja visst är hon gullig, ser ut som en levande liten nalle❤️

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2018-06-18 20:18
#9

Oj…här var det dags för en uppdatering ser jag 😃 

"Bibbi" heter numera Hayley (kallas "Hayls" ) och är lika söt som alltid😍

Lite fräscha bilder 😂

Sötnos med söt nos :-)

Klättrande gullplutt :-)

Trött liten dam…precis kommit tillbaka in i buren, efter att ha blivit väckt av en elak matte som storstädade buren, haha

Mvh/Chinesecrestedlover

Granja Del Toro
2018-06-19 13:41
#10

Sicken sot mink, far mig att tanka pa Gos Crazy ❤️

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Chinesecrestedlover
2018-12-29 04:29
#11

För några dagar sedan (dvs. självklart mitt i julen när veterinären har julstängt) så hittade jag (efter att inte ha sett till henne på några dagar, vilket i och för sig inte är jätteovanligt för henne) min lilla tös sittandes i ett hörn av buren med kutig rygg och dessutom på dagtid (hon är i stort sett aldrig uppe dagtid och jag har aldrig sett henne sitta i det hörnet)! 

Självklart blev jag direkt orolig och plockade upp henne för att kolla hur det var med henne. Hon hade igenklistrade ögon med vitt kladd i och rumpan var täckt med diarré (kändes lite tunn i kroppen också). Panik! Tänkte direkt att min lilla plutt kommer dö!😭 

Jag tog med henne till badrummet och tvättade försiktigt bort kladdet i rumpan med lite vatten (NEJ! jag badade inte henne, blötte bara försiktigt ner just rumpan för att kunna få bort diarrén) och torkade sedan henne torr igen. Placerade efter detta min lilla gullunge i en transportbur så hon skulle ha lättare att hitta sin mat och vattenskålen (hennes ögon var ju helt stängda). 

Började googla i panik på hamster med diarré  och vad som eventuellt skulle kunna göras hemma (eftersom veterinären har stängt…). Det jag hittade var inte allt för upplyftande med det stod att ibland om det upptäcktes i tid så kunde man bromsa förloppet med hjälp av att ge barnmat (= vätska upp hamstern igen). Jag har till råga på allt en sjuk råtta också = matar redan ett djur med barnmat, så det var ju enkelt ordnat att skaffa fram lite mat till henne. Trodde inte hon skulle överleva den natten ens, men nu har det gått några dagar (veterinären har fortfarande julstängt) och hon har nu öppnat sina ögon, de ser klara och fina ut och hon verkar betydligt piggare. Hon verkar fortfarande ha lite diarré (har lite kladd precis i analöppningen) men ingenting runt om (alltså i pälsen) som hon hade när jag hittade henne. 

Nu har jag hopp om att jag får ha min lille tjej kvar lite till, så skönt att det verkar vända. Jag trodde verkligen att det var kört först, trodde hon fått wet-tail eller nåt och hon var så illa däran att jag inte trodde hon skulle överleva ens några timmar, så glad att hon visade sig vara en liten kämpe❤️. Nästan så att det är lite tur att veterinären hade stängt…för jag tror att jag annars hade avlivat henne den dagen jag hittade henne, hon såg verkligen skruttig ut då. Hoppas bara att det fortsätter åt rätt håll nu. 

En bild på min lilla kämpe i sin "sjuk-bur" 

Hayley

Mvh/Chinesecrestedlover

Chinesecrestedlover
2019-01-14 19:24
#12

Uppdatering igen: 

Hayley blev snabbt mycket piggare och mer som sig själv igen men så plötsligt såg jag att hon hade något som såg ut som en "mjölkaktig flytning" eller liknande. Orolig igen såklart…men det försvann också…bara för att ersättas av en mer "rödbrun flytning" .  Infektion? 

Nu hade som tur var veterinären öppnat igen…men när jag ringde i förra veckan så hade de ej tider, Ringde i morse och lyckades äntligen få en tid. 

Under eftermiddagen idag åkte jag in med Hayley (samt två råttor som tyvärr behövde avlivas p.g.a. tumörer…råttan jag skrev om i inlägget ovan dog dock av sig själv efter att ha först blivit mycket bättre…dessutom dog ytterligare en råtta helt plötsligt och utan förvarning i slutet på december…så jag har inom loppet av några veckor gått från att ha fem råttor till en ensam stackare kvar💔).  

Som tur var fick jag åka hem med Hayley igen i alla fall. Hon ska nu få medicin två gånger om dagen i en vecka (veterinären trodde det var någon slags bakterier). Hoppas på att hon nu kommer tillfriskna helt och jag får lite mer tid med min lilla "nallebjörn". 

Mvh/Chinesecrestedlover

Hamsternsara
2019-01-14 20:30
#13

Oj då, jag håller tummarna för lilla Hayley!! <3

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-15 04:47
#14

#13 Tack. Hon kämpar på min lilla skrutta 🙂 så hoppas hon klarar upp detta med hjälp av sin medicin (som hon inte gillade alls…eller att bli fasthållen var kanske det hon protesterade mest mot, haha. Medicinen ska enligt veterinären smaka gott). 

Kom på att jag kanske skulle berätta lite mer om vad som kom fram vid besöket hos veterinären. Veterinären klämde igenom Hayls och sa att det inte fanns någon tumör eller liknande i magen (och det var ju skönt med tanke på mina råttor…och min äldsta mustant…hon har också en tumör😕). 

Ögonen var det inget fel på, ingen diarré alls längre, bra i hullet, pigg och nyfiken (även hos veterinären, ville undersöka bordet, haha)… men denna "flytning" (blöt vid rumpan/svans av "rödbrun" vätska/kladd). 

Min starkaste misstanke är att min lilla tuss fått en livmoderinflammation eller dylikt…så hoppas medicinen slår ut dessa bakterier och hon får må bättre snart. Veterinären sa bara bakterier…men vi pratade om livmoderinflammation och olika hormonella "grejer" samt eventuell urinvägsinfektion🤔…lite "suddigt minne" av vad veterinären sa exakt…hade precis innan sagt "god natt" till mina två råttdamer💔…men ja…hon fick medicin i alla fall. 

Hoppas verkligen på snabb bättring, hon har ju liksom gått från att se totalt dödssjuk ut vid jul till att nu vara pigg, nyfiken och klarögd så hoppas på att min lilla kämpe tar sig igenom även detta och att vi slipper mer besvär efter detta. 

Min lilla tösa❤️

Upp till toppen
Annons: