Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1492 ggr
Chinesecrestedlover
2017-06-02 03:15

Hjul-frågor :-)

Hejsan!

Har planer på en guldhamster och funderar kring hjul…🤔

Tänkt mig Trixies Hjul ( https://vetzoo.se/images/products/large/tyst-hamsterhjul-DdQier.jpg ) men ska man satsa på det som är 28 cm eller 33 cm? Finns det någonstans man kan välja vilken färg man vill ha? Vill ha det grå/svarta eller möjligen det röda… men helst grå/svart.  Har ett 20 cm Trixie Hjul till mössen (dock misstänker jag att jag måste köpa ett nytt, för det är otroligt trögt, köpt begagnat och vet ej vad som hänt med det). 

Wodent wheel ( https://www.tropicalattitudepets.com/wp-content/uploads/2014/01/Wodent-Wheel-collection-265x265-265x265.jpg ) och The Carolina Storm Wheel ( http://www.carolinastormhedgehogs.com/uploads/2/8/0/8/2808963/s316768604068141_p14_i1_w1100.jpeg ) verkar också bra, men går de att få tag på i Sverige?

Skulle även vilja ha ett lila Flying saucer  ( http://i67.tinypic.com/2zp3xv4.jpg ) i största storleken (large/30 cm/12 inch) , men var hittar man det? Jag har bara sett Trixies variant (grön/blå) men jag är ute efter originalet och ett lila. Har ett sånt till mössen (storlek medium) men vill ha ett till hamstern också, bra som omväxling i lekhagen. Mössens tefat köpte jag begagnat så därför vet jag inte var jag kan hitta dessa. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Cireea
2017-06-02 15:46
#1

Gällande Trixies Hjul så brukar man inte få välja via Zooplus i alla fall. Om man köper i butik kan man ju såklart välja. 🙂Jag har 28 cm till mina guldhamstrar och det passar bra. Dock kan man såklart ta 33cm om man har plats för det i buren. 

De andra två hjulen du kikat på har jag aldrig sett i Sverige, i så fall får man nog importera. Om inte någon butik nära dig har möjlighet att ta in dem? Kolla! 

Har dessvärre ingen koll på Flying Saucers så där får någon annan svara. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
2017-06-04 02:20
#2

Hej och tack för svar! 

Jag fick med ett Hjul när jag "blev med hamster" (omplacering, ca 3 månader gammal) idagSkrattar…eller rent tekniskt så är det väl i går eftersom klockan passerat midnatt med några timmar, haha. Jag skrev att jag hade planer på att skaffa hamster, för jag var orolig att något skulle hända. Ville inte skriva någonting definitivt innan jag var säker på att hon skulle anlända och må bra (det var nämligen bestämt att jag skulle få hem en hamster i slutet av maj, men en vecka innan hon skulle komma hit, så fick jag reda på av dennes ägare att hon plötsligt avlidit, det var även det en omplacering). 

Tyvärr "fel" färg på hjulet (den färg jag inte ville ha) men nu har hon ju ett Hjul och det är väl egentligen huvudsaken. "Rätt" färg får bli en senare fråga. 

Jag har dock fått ett problem…hjulet är inte tyst för fem öre, rädd att grannarna ska störas (och då är det inte ens lyhört). Det liksom "skakar/vobblar/dundrar" (inte något gnissel). 

Först hade jag det stående direkt på/i ströet men då grävde hon så att det tippade och dunkade i akvariet. 

Då testade jag att lägga i ett lock (från en plastlåda) som platta under för att det skulle stå stadigare, men det låter fortfarande sjukt mycket. 

Hon står i mitt sovrum så…blir "aningen" irriterande; svårt att se på film för jag hör knappt någonting och lär ju inte bli så lätt att sova (och då har jag ändå sovit med diverse djur i sovrummet förut och i nuläget har jag ju råttorna och mössen i sovrummet = inga problem…men hjulet, gah)…tips på vad jag kan göra?  Jag kan höra det även om dörren är stängd och jag är i ett annat rum, så det låter mycket. 

En annan hjulrelaterad undran: Jag kom just på att jag har läst att man inte bör ha Hjul till hamstrar under fem månader, stämmer detta? Ska jag ta ut det? Hade från början inte alls tänkt ha Hjul i buren, läst om beroenden och tänker på risken med eventuella ryggsmärtor/ryggproblem m.m. Jag tänkte bara ha Hjul i lekhagen…men nu är jag lite kluven, hört så mycket olika…i skrivande stund vill jag dock verkligen ta ut hjulet för fy vad det låter…suck…men hon är sjukt söt när hon kutar som tusan Kär

Mvh/Chinesecrestedlover

Honeymoon
2017-06-04 11:36
#3

Vill man ha ett tyst Hjul skulle jag rekommendera ett trähjul! Har haft mitt i snart ett år och det låter ingenting :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Chinesecrestedlover
2017-06-04 15:44
#4

#3 Ok, men hur gör man för att det inte ska stinka kiss efter ett tag, tänkte om de får för sig att kissa i hjulet eller gör inte hamstrar det? (mina möss kissar och bajsar gärna i sitt Hjul och sitt tefat). Kan man olja/måla det? Rengöra det på något bra sätt? Sett trähjul med pinnar i som steg typ och släta Hjul med korkyta (tror jag det är) vilken typ ska man välja i så fall? 

Jag lyckades tysta hjulet så jag fick sova i natt i alla fall👍, jag tejpade fast det på locket jag hade det på och sedan "begravde" jag locket en liten bit under ströet. Satt även lite tejp runt ställningen som stötdämpare där hjulet verkade gå emot. Blev betydligt tystare och vobblar mindre, men oroar mig för att hon ska gnaga i sig tejpen(vanlig klar packtejp), kan det vara farligt på något sätt (fastna i kindpåsarna eller nåt, giftig tror jag inte att den är för jag har använt sån tejp och annan tejp, maskeringstejp/silvertejp/"kontorstejp" till alla möjliga djur tidigare utan problem)? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Honeymoon
2017-06-04 19:08
#5

#4 Har man en hamster som kissar i hjulet skulle jag nog inte ha trähjul. Min hamster är precis som många andra hamstrar rumsren och kissar bara på toaletten :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Chinesecrestedlover
2017-06-04 19:29
#6

#5 Ok, då får jag väl vänta lite och se om min lilla dam är/blir rumsren då. Jag har en låda med Toa-Lätt (toa) och en med chinchillasand  för bad (men hon kanske hellre använder den som toa)…inte märkt om hon kissat någonstans ännu dock. 

Vilken typ av trähjul har du? Med eller utan "steg-pinnar" i?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Upp till toppen
Annons: