Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 865 ggr
Chinesecrestedlover
5/7/17, 5:09 PM

Begagnade träleksaker, hus m.m. ???

Hejsan! 

Nu när rädslan för Papova inte är lika stor längre… började jag fundera på om det är ok att köpa begagnade träsaker (hus, leksaker m.m.) till en Guldhamster? Eller är det en för stor risk ändå? 

Jag har köpt träsaker mina möss begagnat och då har jag först tvättat de (och även låtit de ligga i blöt) och sedan "ugnsbakat" de på ca 100 grader tills de är torra (vissa ramlade sönder så jag fick limma ihop igen😃…men annars så gick det bra). 

Det känns lite fräschare att göra så, än att bara använda de direkt…men vet inte huruvida det hjälper egentligen? Men hur är det med en Guldhamster, kan man köpa begagnat (i trä då) till en sån utan att behöva oroa sig för smittor. Finns det något mer man kan göra med träsakerna än det jag gjort, för att vara säker…eller är det nya saker som gäller?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Cireea
5/7/17, 5:39 PM
#1

Det går fint att köpa begagnad Inredning och burar! 👍
Man bör ändå tvätta av Inredning och/eller burar och gärna desinficera dem innan man använder det till sin egen hamster. Man vet ju aldrig om tidigare djur haft någon sjukdom eller ohyra.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
5/7/17, 9:30 PM
#2

#1 Ok, va bra. Desinficera hur då? Räcker det som jag gjorde med mössens grejer (ugn)?

Cireea
5/7/17, 11:09 PM
#3

#2 Med exempelvis Virkon S 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
5/7/17, 11:31 PM
#4

#3 Ok, det räcker alltså inte att ha det i ugnen…hm…får väl skaffa Virkon då (om jag hittar något begagnat i bra hamsterstorlek alltså). Vilken "typ" är bäst? Sett att det finns lite olika, tabletter/pulver osv. Det finns ingen risk att det blir kvar något som kan vara skadligt när man använt det? Munskydd och handskar står det liksom när man läser om det…låter ju sådär för djuren…eller nojjar jag i onödan?

Allt (nästan) som marknadsförs som hamsterleksaker/tillbehör/hus är ju på tok för litet för en guldhamster. Har massor med "hamstersaker"till mössen och de passar perfekt till de små, men en guldhamster….jisses den skulle få problem 😃 men om jag hittar något (i bra storlek) så är det ju bra att veta hur man ska göra med det. 

Plastsaker har jag tvättat, ibland även lagt i blöt och sedan desinficerat med Ytdesinfektion Plus (flaska som finns på apotek, används hos veterinärer m.m. på undersökningsborden osv.) och sedan sköljt av noga (för jag är lite nojjig, det luktar ju så mycket "sprit") . Man kan inte använda det på träsaker? Kanske inte fungerar, inte testat det. Tänkte mest eftersom jag alltid har det hemma (unghund som gillar att markera inne…mysigt, speciellt i sängen🤮…då är Ytdes en räddande ängel kan jag säga). 

Klorin brukade jag använda när jag hade smådjur (hamstrar, möss, råttor etc.) sist (för mer än tio år sedan)…men jag är så nojjig att det kan vara skadligt att jag sköljde och sköljde….och sköljde. Desinficerade vattenflaskorna på det viset också då ibland och jisses vad jag sköljde då och sen drack jag ur den själv för att se om jag kunde känna någon klorin smak eller mådde dåligt (gör ju inte lika mycket om jag mår pyton, mina djur är ju viktigast, haha)..sen fick djuren de när jag sköljt ytterligare två-tre gånger😃

Upp till toppen
Annons: