Annons:
Etiketthälsa
Läst 587 ggr
hahael
2017-04-26 11:14

Funderar på att skaffa hamster, några frågor!

Hej! Jag har själv börjat fundera på en hamster (har aldrig haft innan) och det börjar väl nu röra sig från mer "aw det skulle va mysigt" till att faktiskt vara mer seriös, kolla uppfödare osv. 

Jag har dock några funderingar som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.
Det första är att jag helt enkelt inte vet om en hamster passar mig, låt mig förklara lite mer. Jag är 16 år och bor hemma med min mamma och är själv ganska kvällsaktiv.
Jag reser inte ofta och skulle då förmodligen kunna ha någon som ser efter lillen. Jag sover inte lätt så skulle ej störas av ljud och är van vid djur då vi både har hund och häst (varav hunden då självklart skulle hållas undan från hamstern, hunden bor också lite varannan vecka här då han är något av ett "skilsmässobarn").

Det jag är osäker på jag skulle kunna uppskatta hamstern dem 2-3 åren dem lever. Jag skulle självklart ta hand om den på bästa sätt oavsett och inte sälja vidare då jag tycker att när man köper djur köper man ett enormt ansvar att se till att dem lever till det fulla tills att dem somnar in. Men jag är helt enkelt orolig att mitt intresse avtar efter några månader och sitter jag där med en hamster. 

Sen funderar jag också på om det är för kallt i mitt rum eller om solen skulle störa hamstern, buren skulle förmodligen stå på en stadig byrå (har tyvärr inte så många andra ställen) som är några meter in i rummet ifrån fönstret, persienner finns att dra för ifall solen ändå skulle nå buren. Jag själv gillar att det är svalt i mitt rum och brukar ibland öppna fönstret en stund för att släppa in fräsch luft, är detta något som den skulle kunna bli förkyld av? Jag har också en fläkt som jag sätter på ibland som man kan rikta åt annat håll men den kanske låter för mycket och stör hamstern. Är det enklare att hamstrar blir förkylda i t.ex gallerbur än något mer "skyddande" (t.ex duna eller akvarium)? 

Jag har kollat på en Duna multy (måtten 70x45) skulle det passa en guldhamster och skulle den vara stor nog att de en berikad Inredning. Hamstern skulle också få springa fritt i en del av mitt rum eller badrummet och då få hålla på med toapappersrullar och annat skojs.

Förlåt för rörigt och långt inlägg har väldigt många funderingar, stort tack på förhand!

Klart att laxen ska ha en jolle

Annons:
Cireea
2017-04-26 14:43
#1

Vad har du för temperatur i ditt rum mer exakt? 🙂

Buren ska inte stå i direkt solljus (vilket du har koll på), men den får heller inte stå i ett rum där det drar. Därför bör du alltså inte öppna fönstret så det drar då det kan riskera att hamstern blir förkyld. En fläkt är inga problem, så länge du inte vrider fläkten rakt mot hamsterns Bur såklart. 🙂

Angående buren så är det väldigt individuellt beroende på vem du frågar, vissa kommer säga att den är alldeles för liten medan andra säger att den räcker så länge du tillgodoser hamstern behov. Är hamstern nöjd så spelar det ju ingen roll vad andra har för åsikter! 🙂

Det jag funderade över var, kan du inte tänka dig att ta dig an en vuxen hamster som kanske är runt året? Just eftersom du är lite osäker på om du kan "behålla intresset" i 2-3 år så kanske det är bättre om du skaffar en något äldre hamster och verkligen testar på om du har det intresset som krävs. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

hahael
2017-04-26 19:24
#2

#1 Tack för bra svar!
Jag har 18-20 grader i mitt rum. Kan man kanske också öppna fönstret lite när hamstern är ute och rör på sig i annat rum?  Jag öppnar mest fönstret för att släppa in ny fräsch luft och skulle självklart vänta  så att det inte är för svalt i rummet tills att hamstern kommer tillbaka. Jag har också kollat på en IKEA samla låda som Bur, verkar enkelt att rengöra billigt och bra plats! 🙂

Vet du vad har faktiskt inte alls tänkt på att jag kan köpa en äldre hamster, men det är ju såklart det självklara svaret! Det kanske är bättre också för mig som nybörjare med en lite mer "mogen" hamster än en unge med extra mycket sprall i benen. 
Jag kollade lite snabbt in under "Till salu" flikarna på dem uppfödarna jag kollat in men dem hade tyvärr ingen hamster över året. Har du något tips på en sida/grupp där hamstrar omplaceras? 🙂

Klart att laxen ska ha en jolle

Cireea
2017-04-26 20:00
#3

#2 Det är ingen fara med den temperaturen, och du kan självklart öppna fönstret en stund när hamstern inte är i rummet. Då får man bara se till att det inte är kyligt i rummet innan man släpper tillbaka hamstern i buren. 

Jag använder mig till största del av samla-lådor som burar, jag har sex akvarium också men sen är det bara samla-lådor i övrigt. 😃 

Vad bra att min idé tilltalar dig, det tror jag kommer passa dig fint såhär första gången. 🙂Oftast brukar det kunna finnas någon äldre som kan omplaceras utan att dom ligger under "till salu" , det lättaste är nog att kontakta den eller de uppfödare som du spanat in och kolla om dom har någon äldre som dom kan tänka sig omplacera. 🙂Finns det ingen hos just dom uppfödarna kan du antingen göra en sökesannons här eller på något hamsterforum på Facebook, alternativt att du söker upp fler uppfödare i andra delar av landet. Transport brukar gå att lösa.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: