Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1731 ggr
petrab
2017-04-18 20:55

rädd hamster

Har haft vår hamster nu i 9 veckor! Vi har han ute i soffan med oss varje kväll!!!!! Men tycker att han fortfarande är väldigt rädd! Både för oss och för minsta lilla ljud!! Är inte gärna i knät eller runt om kring oss, gömmer sig gärna mellan kuddarna i soffan!! När ska han "sluta" vara så rädd å känna sig trygg med oss????

Annons:
Yuuuhanna
2017-04-18 21:16
#1

För mig har det också tagit tid att få en del hamstrar tama men ofta handlar det om att man går för fort fram. Börjar man lyfta upp och hantera en rädd hamster blir den många gånger bara räddare.  Hur lång tid det tar att få en hamster tam är individuellt. Det har att göra med hur mycket den har varit hanterad tidigare och om den kan ha blivit skrämd för något.

Se till att den är trygg med dina händer i buren först och främst, att du kan klappa den och ge den mat utan att den är rädd. Sen kan man börja lyfta dom lite och sen kanske ha dom med i en transportbur så att man slipper lyfta dom hela tiden om dom har mycket spring i benen. Man kan också ha dom på en begränsad yta inomhus, typ hamsterhage så att man inte måste lyfta dom för att dom håller på att springa ut för soffkanten exempelvis. Dessutom är det fördelaktigt med hage så att det inte blir det här att man måste "jaga" dom för att få tag på den. Det stressar bara en liten hamster. Undvika att lyfta upp dom i tid och otid när dom är rädda är mitt tips, tar man det lugnt och inte skrämmer hamstern brukar det gå ganska fort.


petrab
2017-04-19 19:45
#2

Tack för svar! Han kommer gärna fram I buren när han hör våra röster!!! Då vill han gärna ut!kommer upp i handen när vi har något gott, men det är just när man ska lyfta upp han som han backar…..vill gärna att han ska stanna i knät när man sitter i soffan men är nog för mycket begärt, han är ju supernyfiken! !!

Yuuuhanna
2017-04-19 20:01
#3

Haha, ja det är nog mer att han har mycket spring i benen ;) Kommer han fram så är han nog inte så rädd för er. Har du haft hamster förut?


petrab
2017-04-19 20:06
#4

Nej! !! Jag har vart skit nervös att han inte ska bli tam!!! Har han ute varje dag!! Han får även va på vår lilla toa, å springa runt fritt därinne!!! När vi fick hem han satt jag hos han vid buren 1 h varje kväll!😨hhar du haft många??

petrab
2017-04-19 20:09
#5

Han sitter med mig i soffan nu, det är ju inte så att han springer iväg så fort vi sträcker fram handen, för då ska han ju fram å nosa.han sitter stilla uppe på ryggstödet å tvättar sig….😆

Yuuuhanna
2017-04-19 21:30
#6

Jag tycker att det låter som att han redan är tam. :) Han är nog bara väldigt aktiv och har mycket energi. :) Hamstrar i det vilda rör sig över väldigt stora sträckor förhållandevis till sin lilla storlek. När dom är unga brukar dom vara mer aktiva och det lugnar sig med åldern. Honor brukar ha mer spring i benen än hanarna.

Det är jättebra att du låter honom få röra ordentligt på sig. Det mår alla hamstrar bra av. Fortsätt som du gör så blir han säkert både tamare och lugnare med tiden.

Jag har haft nästan 10 hamstrar allt som allt och det är bara en som har kunnat sitta still i knät någon längre stund. :) Hamstrar tycker om att upptäcka världen runt omkring dom helt enkelt :)


Annons:
petrab
2017-04-20 07:22
#7

Kom på idag att han kanske inte är van vid ljud å blir rädd för hans Bur står nämligen uppe på min sons rum, där är det alltid tyst för vi e alltid där nere!! Funderar på att lyfta ned buren ??? Tacksam för dina svar, det lugnar mig lite!😆😆😆

petrab
2017-04-20 10:13
#8

En sak till: han är Sååååå jäkla kräsen!!! Jag köper en påse med blandat torrfoder men han plockar bara ut majsen och fågelfröna!! Hör ibland hur hans mage kurrar!!!! på kvällen innan vi lägger oss får han ibland pasta, morötter, gurka, salladsblad!

Cireea
2017-04-20 10:38
#9

#7 Ja, jag skulle nog ställt buren i ett rum där ni är oftare så han har en chans att vänja sig vid er och vardagsljud. 🙂 

#8 Var försiktig med gurka och sallad, det innehåller mest vatten och ger ni för mycket kan han få diarré. Bättre att ge annat som innehåller mer näring. 
Angående fodret, vad är det för Foder du ger? 

Ett tips till dig när du skriver, använd inte så många utropstecken (ex: !!!!) eller frågetecken (ex ???). Det gör det delvis jobbigare för de med sämre syn som använder sig av talsyntes, men det ser också lite otrevligare ut. Som om du skriker i textform. 😐 Ett utropstecken eller ett frågetecken räcker gott och väl.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

petrab
2017-04-21 19:11
#10

Ursäkta att det inte passar dig, hur jag uttrycker mig i mitt skrivande!!!!

Cireea
2017-04-22 00:19
#11

#10 Hallå där, jag menade inget illa och du behöver inte bli otrevlig. Det var bara ett tips för att slippa missförstånd när du skriver med andra på forumet. Det är lätt hänt att andra uppfattar dig som arg eller otrevlig. 😐 Dessutom måste vi alltid tänka på de människor som använder talsyntes, att skippa upprepande såsom många utropstecken eller flera punkter är guld värt för någon som måste lyssna på texten istället för läsa den själv. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: