Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1052 ggr
Bellie
4/18/17, 1:42 AM

Använda i avel eller inte?

Jag har en kull här hemma på fem veckor plus några dagar och nästan alla är sålda förutom två. En av dom är en hona som jag har fastnat för lite extra den senaste veckan. Hon har ett jättebra temperament, hon är jättelugn och cool och är en sån hamster som bara kan ligga och kela i ens hand länge. <3

Jag ska redan behålla en hane från kullen som jag klickade med direkt när jag började hantera dom vid två veckors ålder så jag vet inte riktigt varför jag vill behålla honan också, förutom att hon är jättelugn och har ett bra temperament. 

Mina planer för hanen var att para honom med en gul hona så att jag får fina Skp-tjejer och Gula killar (han är Cinnamon) och det är väl det jag kommer göra med honan fast tvärt om om jag behåller henne också. Om jag behåller henne vill jag ta minst en kull på henne eftersom att hon har ett så bra temperament och är så cool. Men det jag inte tänkte på (tänkte på allt annat än det vilket var klantigt av mig) innan jag parade föräldrarna var att pappans pappa är Offwhite och därför skulle det komma upp Creme i kullen (kom både upp Offwhite rö och Creme) vilket betyder att det förmodligen kommer dyka upp creme i kullarna som jag då kommer ta på de hamstrar jag behåller (alltså honan och hanen jag ska behålla här hemma) vilket är jättejobbigt eftersom att det inte är någon som "letar efter" creme/gula hamstrar… Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska jag ens använda dom i Avel eller är det bättre att avstå?

Jag vet att andra inte kan bestämma vad jag ska göra men jag frågar bara om vad ni tycker, vad skulle du gjort om du var jag?

Honan är Silvergrå rödögd bandad (också reggad som skp då hon är från skp hona) btw, om någon undrade.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Cireea
4/18/17, 9:51 AM
#1

Om du vill avla på Svartbaserat och Gulbaserat är det ju ingen vidare bra idé att blanda in creme i linjen om det verkligen inte behövs. Det jag funderar på är snarare, du har ingen möjlighet att ta en andra kull på din hona (mamman till kullen) med en hane som passar dina Färgkategorier bättre? 

På så sätt slipper du problematiken med creme/gula djur, vilket man helst bör undvika och inte medvetet avla fram då det kan gå så otroligt fel om det kommer in i en Cremebaserad linje.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
4/18/17, 1:00 PM
#2

#1 Ja precis det är det jag menar med att jag inte riktigt vet om det är en bra idé att fortsätta avla på dom då…

När jag parade Morimi med Expensive var hon 7 månader så om jag väntar tre månader ifrån idag (de sista ungarna flyttade till en egen Bur i förrgår) hinner jag ta en kull på henne för då är hon 10-11 månader. Så så skulle jag absolut kunna göra! Men då måste jag hitta en hane som är typ 2-3 månader nu som dessutom behöver vara i en gulbaserad färg… 🤔 

Tack för hjälpen och tipset! :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
4/18/17, 3:15 PM
#3

#2  Inga problem, det var bara en tanke som slog mig. 🙂 Så hade jag gjort i alla fall, om jag var i din sits. Det är nog inte helt omöjligt att lyckas få tag på en gulbaserad hane i rätt ålder. Har du extra tur kanske du till och med kan hitta någon som har en äldre hane som du kan låna in bara.  

Annars funkar det ju bra med en icke gulbaserad hane till henne också, en Svartbaserad eller en Vilttecknad går ju lika bra. 🙂 Tänkte då din hona är skp blir 50% av honorna skp och 50% av hanarna blir gula.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
4/18/17, 3:52 PM
#4

#3 Ja jag ska försöka hitta en bra hane som helst är Svartbaserad då. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Bellie
4/18/17, 4:49 PM
#5

Jag räknar väl tre månader ifrån att den sista ungen flyttade från hennes Bur till en annan tills jag tar den andra kullen?

Jag parade henne när hon var sju månader, hon fick ungarna när hon var sju månader och den sista ungen flyttade ifrån henne en vecka innan hon blir nio månader… Räknar jag från att hon är åtta månader då? Alltså att hon ska få sin andra kull när hon är 11 månader? Hehe hoppas du förstår…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
4/18/17, 5:49 PM
#6

Om man läser inne på Svenska Hamsterföreningens hemsida kan man hitta två olika texter kring det här med vilan. Såhär står det under fliken "Avel" på guldhamster. 

"Hon måste få en viloperiod på minst tre månader mellan två parningar (parningsdag till och med parningsdag) " 

Under "Avelsregler" hittar man även detta: 

"Från det att ungarna i en kull har fötts och fram till och med nästa parning ska det gå minst tre månader." 

Jag brukar följa regeln som står under "Avelsregler" - det vill säga att man väntar tre månad från och med att ungarna blivit födda fram till nästa parning.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Bellie
4/18/17, 6:10 PM
#7

#6 Okej, hade för mig att det var från när ungarna flyttade från mamman. Men då är det mycket lättare för mig att hitta en hane till henne då. Tack så mycket! :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
4/18/17, 7:35 PM
#8

Bara kul att hjälpa till! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: