Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1919 ggr
Englisen
2017-04-11 20:50

Han vill inte komma ut

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen,jag köpte en hamster igår och han trivdes bra iblrjan och allt var bra,sen upptäckte han röret som finns i buren. Och nu så stannar han bara där hela tiden eller han kom ut idag för att tvätta sig och dricka vatten,så vad ska jag göra? Jag måste ju också få den tam så jag vet inte hur jag ska gå den tam om den bara stannar i röret. Här kommer en bild på buren också😆

Annons:
Cireea
2017-04-11 20:53
#1

Först och främst, din hamster kom till dig igår. Låt honom få lite egentid, det är en enorm omställning för en hamster att komma till en ny Bur i en helt ny miljö. Ge honom några dagar att komma tillrätta innan du börjar vara inne i buren med händerna. Sitt gärna och prata med honom istället, till en början. 🙂

Du gjorde nyss ett inlägg om detta, varför la du inte in bilden i den tråden för att hålla allt samlat istället för att skapa en ny tråd? 

Du bör däremot byta ut hjulet, det är på tok för litet för en guldhamster. 
Vad har du mer för Inredning och leksaker? Ser nämligen inget på bilden så om du vill beskriva inredningen vore det toppen.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Englisen
2017-04-11 21:07
#2

Jag brukar prata med honom rätt så ofta. Jag tänkte först göra ett inlägg med båda grejerna men sen så ja jag vet inte jag glömde nog bara bort att skriva det. Jag tänkte åka och köpa ett nytt Hjul imorgon. Ja det är en Bur på 3 våningar,våningen längst ner är fyllt med sågspån och där nere finns det ett trähus och hamstertoalett sen är det en trappa upp till andra våningen. Och på andra våningen finns det en vattenflaksa ett Hjul sen är det en trappa upp till tredje våningen och där finns det ett hamsterbadkar fyllt med Sand. Ja och sen har vi ju röret då som går från andra våningen ner till den tredje.

Kex!
2017-04-11 21:09
#3

är inte den där buren lite liten? 🤔+ precis som #1 säger är hjulet för litet! sen är det tålamod som gäller! för hamstern kom ju igår så ungefär prcis som #1 säger 😃

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Englisen
2017-04-11 21:26
#4

Okej men vilken storlek på Bur skulle du rekommendera

Englisen
2017-04-11 21:28
#5

Nu har han kommit ut igen och han går runt lite i buren men han är lite rädd hela tiden och så men jag får ju ge den tid han behöver för att vänja sig med sitt nya hem

Cireea
2017-04-11 21:32
#6

Jag rekommenderar en SAMLA 130 liters från IKEA (189:- för låda + lock) eller också en Detolf från IKEA, alternativt ett annat vitrinskåp som är rymligt med stor bottenyta som passar en guldhamster. 🙂

Själv använder jag till största del SAMLA 130 liters från IKEA men även några akvarium i större storlekar. 🙂

Ett tips är också att ge hamstern lite mer Inredning i form av leksaker såsom broar  och även kartonger. Tänkte så hamstern har lite att pyssla med i buren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Englisen
2017-04-12 11:22
#7

Okej tack så mycket för alla svar ska åka och köpa lite leksaker och ett Hjul idag. Man tack för all hjälp❤

Meja H
2017-04-12 11:37
#8

Köp ett  ca 30 cm stort Hjul :)

Englisen
2017-04-12 12:26
#9

Tack så mycket

Englisen
2017-04-12 12:34
#10

nu ör det så att Sigge (min hamster) har by ställe att bo på nu bor han under plattan på första våningen lite svårt att förklara men det är ett yrken på att han trivs bättre med tanke på att han kände sig tryggare när han gömde sig i röret. Så han har bytt plats (jag tror han gjorde det inatt för jag vaknade en gång och hörde när han höll på med spånet)

Englisen
2017-04-12 12:36
#11

Skrev lite fel menade nu är det så att Sigge,sen menade jag också han har bytt ställe att sova på. Och menade det är ett teken på att han trivs

Miikaeela
2017-04-12 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 att han bytt sovplats betyder nödvändigtvis inte att han trivs? :) om du ska fortsätta ha honom i den där buren (kommer inte att hålla i längden när han blir äldre då det inte går ner ett 28-30cm stort Hjul i en sån där Bur.) Så håll koll på stressrelaterade tecken: gnager på gallret, vankar av och an, gör samma rörelser konstant, visar tecken på att han vill komma ut m.m. Jag har själv en detolf som jag hittade begagnad för 50kr! Målade bara om den. Rekommenderar verkligen Ikeas detolf eller samla 150L som Bur! :)

Cireea
2017-04-12 18:46
#13

#12 Du menar väl 130 liter? 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Kex!
2017-04-12 19:31
#14

Om du inte köper en detolf eller en SAMLA så rekommenderar jag ett större begagnat akvarium

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Englisen
2017-04-12 22:15
#15

Tack så mycket för alla tips jag tänker att jag ska köpa en SAMLA från Ikea om nån vecka eller så när han har blivit tam för då är det lättare att göra det. Men just nu har jg köpt en bro,ett Hjul och gjort en leksak med en kartong.

Cireea
2017-04-12 23:43
#16

#15 Superbra! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

91Marran
2017-04-13 11:32
#17

#15 du kan ju kolla ihop buren med Samlalådan. :-)

Mvh
Mig

Englisen
2017-04-13 12:18
#18

#17 smart

Miikaeela
2017-04-13 14:57
#19

#13 ja jag menade 130 :)

petrab
2017-04-19 20:01
#20

Vi har oxå en sån Bur!! När vår hamster kom gjorde han exakt likadant, gömde sig i röret!! Då tog vi bort mellandelen ( gallret) och då försvinner röret oxå!! Då kommer ni åt hamstern lättare!! Ha det så tills den blir tam, då kan du sätta tillbaks mellandelen!!!

Annons:
Kex!
2017-04-19 21:41
#21

#20 blir det inte väldigt litet då? och om du har en guld i en sån Bur får du plats med ett bra Hjul? alltså 30 cm i diameter? 🤔

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Meja H
2017-04-20 07:57
#22

Min hamster ville komma ut direkt. När jag skulle stoppa ner matskålen så klängde han på mina armar haha. Och han var från en djuraffär och va inte ens tam sa dom men tydligen inte. Han smakade på handen 1 gång sen inget mer :D

Englisen
2017-04-20 15:39
#23

Ok tack för alla svar nu är mi hamster tamare men han ör fortfarande lite rädd men det är ju bara att vänta

Upp till toppen
Annons: