Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2586 ggr
Chinesecrestedlover
2017-04-02 13:04

Detolf eller Akvarium? Möbel som passar Detolf?...

Hej!

Planerar och funderar för fullt…blir mer och mer övertygad för varje dag som går att jag nog måste ha en hamster i mitt liv igen (dör sötdöden varje gång jag ser en bild eller film, obotligt 😍 helt enkelt). 

Vill ha stort till den lilla såklart, vem vill bo i en skokartong liksom. 

Därför funderar jag på att antingen använda mig av mitt akvarium (sköldpaddans egentligen…men har tyvärr rostat då det har metallbotten och det känns lättare att hamstersäkra det än vattensäkra det…tror jag…🤔). Detta akvarium är dock bara 100x45x45 cm - känns litet när det finns Detolf att välja på…men det är ju högre förstås…

Detolf har jag dreglat över länge…sedan hamstertanken kom in i min skalle första gången (igen) för några år sedan. Stort och bra men kanske lite lågt? Någon som har Detolf som kan berätta om för/nackdelar med det (vitrinskåpet) som Bur? Jag har även funderat på om man kan få ihop två Detolf på något vis…då blir det ju rejält och väldigt bra storleksmässigt. Känns dock lite svårt att få plats med… bor i en tvåa med andra djur; bland annat två hundar och så måste man ju ha säng och andra möbler (suck 😂).  

Sedan har jag länge funderat på vad som skulle fungera som möbel under en Detolf. Jag är kort (läs: jävligt kort 😉haha) och därför känns ofta möbler som passar bra storleksmässigt under en Detolf tyvärr alldeles för höga. Jag har skadat mina knän dessutom så jag står inte gärna på tå eller på en pall (för att det gör ont…och i längden skulle det dessutom irritera mig, om jag skulle behöva klättra för att nå min hamster). 

Min musbur som jag håller på att fixa i ordning (akvariet som är den undre delen av buren) är ca 99-100 cm hög (totalt inklusive akvarieställningen). Med buren på blir den ju högre såklart, men det jag måste nå ner i är i en bra höjd för mig (kan vara några cm högre men inte så mycket mer än ca 1 m alltså): 

Har kollat på Malm (IKEA), 6 stora lådor: Den är ok i utseende (kan fixas finare med rätt enkla medel och passa in bättre i övrig inredning)…men den är 78 cm hög… vilket skulle göra att jag måste nå över kanten och ner i Detolfburen …över en kant som blir ca 115 cm = Tokhögt. 

Funderar på att sätta ihop 4 små Malm (IKEA, 2 lådor och 55 cm hög ) istället och då blir höjden bara ca 92 totalt = bättre höjdmässigt… men då är frågan dels hur det ser ut med fyra små bredvid varandra och dels blir dessa lådor för små för förvaring av hamstertillbehör? Men möbeln kanske är lite för låg ändå? Hundarna är visserligen små…men de skulle nog kunna stå upp på bakbenen och kolla in hamstern genom glaset; stressande för hamstern?

Har också tittat på Nordli (IKEA), 6 stora lådor (75 cm hög) där blir höjden totalt ca 112 och det känns verkligen som max höjd för mig…tror att det skulle gå även om det inte vore helt ultimat (jag tror jag skulle ha lite svårt att nå i hörn osv. vid städning). 

Nordli (IKEA, ca 52 cm hög) med 4 stora lådor har jag också kikat på, den skulle få en totalhöjd på ca 89 cm. Där är totalhöjden ok, men möbeln kanske är lite för låg? Hundarna är visserligen små…men de skulle nog kunna stå upp på bakbenen och kolla in hamstern genom glaset; stressande för hamstern?

Har ni några andra förslag på bra möbler att placera en Detolfbur ovanpå? Gärna vit och egentligen helst med "antikt" utseende (vilket jag tänkt ordna till lite med IKEA möblerna om det blir någon av dessa, sett olika DIY/Hacks…) - har mestadels rokoko/gustaviansk stil möbelmässigt hemma (så tokmodernt passar inte in så bra egentligen). Inte rik (sjukskriven för mina knän på 50% m.m.) så gärna inte svindyr heller. Att kunna få den hemkörd/fraktad hem är ett stort plus, eftersom jag tyvärr inte har körkort…släpa med sig  en stor möbel på bussen blir inte så lätt liksom😉.

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Cireea
2017-04-02 14:11
#1

Måste du köpa en ny möbel då? 🙂 Det kanske finns en passande möbel som är begagnad? Om du har någon loppis eller second-hand butik i närheten kan du alltid kika där efter någon passande möbel.

Ett lägre bord bör ju annars fungera. Jag funderade på de där lakcborden som IKEA har. Bör inte dom funka?  (LÄNK) Jag har själv använt sådana till mina akvarium, funkar prima! 

Jag har ingen Detolf och kan därför inte uttala mig hur det fungerar som Bur, däremot har jag sett många som har just Detolf och det brukar funka fint. Dock måste man ordna med ett nätlock av något slag så inte hamstern tar sig ur buren.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
2017-04-02 14:48
#2

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80275887/ Rekommenderar den att ställa detolfburen på. Den är lite längre än hyllan och sticker ut 2-3 cm på båda sidor men det gör inget. Som Cireea skriver, du måste fixa nätlock till buren :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Cireea
2017-04-02 15:30
#3

#2 Fast det kan ju bli lite för högt det med, om du läser det TS skrev i sitt första inlägg angående höjden. ☝️ Men ja, annars skulle jag också rekommendera en hylla från KALLAX-serien.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
2017-04-02 15:44
#4

Tack för svar och tips!🙂

#1 Ja, jag måste nog tyvärr det😕…för annars vet jag inte hur jag ska få hem en 160 cm lång möbel, måste gå att få den hemlevererad. Lackbordet du länkar till blir ju för kort (om man inte har flera ihop, Detolf = 160-163 cm lång), det är väldigt lågt och dessutom så är ju lackbord så djupa och då blir det ju onödigt mycket utrymme på kanterna (Detolfburen är ju bara runt 43 cm djup). Så tror inte det skulle bli så bra. Dessutom har jag ingen aning om hur jag skulle få ett lackbord att se ut som att det passar in bland övriga möbler, det är liksom så modernt…men tack för att du tänker utanför "ramarna", det kan behövas för detta projekt🙂

#2 Den skulle ju hamna i samma höjd (minus en cm) som en Malm med 6 lådor och då blir det ju för högt för mig som sagt (och som #3 skrev). Jag vet att många använder den…men så är ju typ. de flesta på planeten längre än mig också, haha😃 Dessutom gillar jag inte att det sticker ut på sidorna som du säger, tycker inte att det ser så fint ut. Sedan ser den ju väldigt modern ut och vet ej hur man skulle kunna göra att den passar med rokokomöblerna🤔… Tack ändå för tips. 

#1 och #2 Naturligtvis ska jag ordna med ett lock (antingen direkt ovanpå eller med en liten kant runt först, alltså så att buren blir några cm högre; inte bestämt mig riktigt). Jag har två hundar och vill inte riskera att hamstern slutar som hundleksak/hundmat😮 så lock på och rymningssäkra burar är ett måste i mitt hem. Hundarna är små men gillar att leka "döda råttan" med sina leksaker (dvs. skaka de våldsamt), vill inte att de ska hitta en ny leksak att göra så med…

Mvh/Chinesecrestedlover

Majaa12
2017-04-02 16:28
#5

Jaha, orkade inte läsa igenom inlägget så noga från mobilen😛

Däremot skulle jag säga att den MÅSTE sticka ut, då själva träkanterna  går längre ner än glaset. Har du någon hylla som är lika stor, eller större, skulle hela glasbotten hamna någon centimeter upp och det är inte så bra.

Funkar inte denna då? http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00275848/ Då är själva hyllan 42 cm hög. Den ser ju modern ut såklart men det kanske går att slipa "lite slarvigt" och måla om så att den inte blir lika blank. Har inga andra tips med tanke på att den måste sticka ut. Den får ju inte göra det mer än några centimeter för då blir det ju också ostabilt🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Chinesecrestedlover
2017-04-02 17:02
#6

#5 Ja, jag vet att trät gör att glaset hamnar en bit upp men jag har tänkt göra så som jag alltid gjort med glasakvarier jag haft genom livet (haft akvariedjur sedan jag var två år😃) dvs. lägga liggunderlag under för att jämna ut och minska riska för att glaset ska spricka. 

Nja, som sagt gillar inte när det sticker ut och har ju lösningen på det. Dessutom blir 42 cm högt väldigt lågt, vill varken ha för högt eller för lågt - dels med tanke på hundarna men även med tanke på att jag då riskerar ökade knäsmärtor (samt inte jättenajs att "bryta" ryggen av sig heller)…

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Miikaeela
2017-04-02 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har en detolf och kan rekommendera den starkt!! Massor av fördelar, om jag måste ta någonting negativt med detolf så är det: 1. Den är tung!! Ingenting man kan bära själv eller spola ur i duschen. 2. Den tar stor plats (om man nu störs av det). 3. Att städa ur hela buren tar tid! Men det positiva i det är att om man punkt städar varje dag räcker det att man städar hela buren mellan 5-8 veckors mellanrum. Såhär ser min guldhamsters detolf ut just nu (självklart påsk-tema), som du ser har jag inget lock. Det behövs inte om man inte har hög-inredning. Om jag har något högt i ett hörn lägger jag 1 av glasskivorna som följer med detolfen där (se bild)! Dessutom tycker min guldhamster inte om burar som är stängda upptill då hon känner sig "inlåst". Men jag såg att du hade andra djur och då är det självfallet att du ska ha lock! :) jag har ju inga djur som vistas i mitt sovrum så då är det säkert utan lock. Finns bra beskrivningar på Google hur man gör lock till detolf! Jag är också väldigt kort! (Förlorade flera cm på längden efter min cancer) 154 cm rättare sagt! :) och jag har en låg kallax under detolfen och det blir precis lagom för mig. Detolfen köpte jag begagnad för 50kr och målade om, men förvaringen under köpte jag ny!

Chinesecrestedlover
2017-04-03 00:52
#8

#7 Tack så mycket för ditt svar, väldigt bra information.

Ja, tung förstår jag att den måste vara för akvarium (som är mindre) kan väga bly och ingenting man gärna släpar runt på om man inte måste. 

Att det tar tid att städa gör mig ingenting, vill ha stort och dessutom slipper man ju städa konstant som du skriver (förutom smågrejer varje dag såklart).  När jag hade hamstrar sist (och dessutom hade betydligt fler akvarier än nu och en jädra massa kaniner😃)så blev det att jag städade minst några burar (tömde helt och skurade saker och bur) och /eller några akvarier varje dag (det kunde kännas lite surt ibland, som att det enda jag gjorde var att städa burar/akvarium… men så länge djuren mår bra så). Då gick jag i gymnasiet och hade lång resväg till/från skolan (borta från ca 05.30-18)…blev rätt långa kvällar med alla djur och läxor, haha. Nu kan jag inte ha riktigt så många djur p.g.a. mina knän…men i skrivande stund har jag alldeles för lite djur så…en hamster skulle "sitta fint"😂.Att städa så sällan låter rätt skönt och ju större desto bättre tycker jag gäller när man pratar burar, så den får gärna ta plats (så länge jag och övriga djur kommer in i lägenheten 🤪). 

Va fint du har till din hamster. Här hemma krävs (som sagt) lock… tyvärr kan jag tycka, för det ser så fint och trevligt ut med öppna burar. En hamster som tar sig ut här skulle dock möta två busiga hundar och det skulle inte sluta lyckligt för hamstern är jag rädd. Jag har rätt bra koll på hur jag ska göra med locken (i alla fall i teorin, eftersom jag har designat en del kaninburar i mitt liv)… skillnaden nu blir att jag inte kan säga "Pappa bygg denna" och visa en ritning, utan måste göra allt själv…(vi får se hur det går, haha). 

Blev chockad och tårarna började rinna, när jag läste att du haft cancer. Det är verkligen fruktansvärt och speciellt för en så ung som dig. Hoppas du mår bra nu och slipper sådana hemskheter. 

För att försöka återgå till hamsterpratet… Det du skrev angående din längd över havet hjälpte väldigt mycket. Jag är nämligen 153 cm (lång och ståtlig med andra ord😉). Det du skriver har gjort mig fullständigt övertygad om att jag ska leta efter någonting lägre; och att möbler på 70-80 cm blir på tok för höga. Vill inte få problem att nå min lille vän eller krångla till det för mig vad gäller städningen. 

Kanske de möbler jag tittat på som är ca 50 cm höga, skulle fungera bra. Det skulle kanske inte alls bli så lågt och dumt som jag befarat🤔. Ställningen jag har till "mus-akvariet" är lite högre än 50 cm (ca 61-61,5 cm), men det akvariet är bara runt 34 cm djupt, Det jag funderat på är hur högt jag kan ha och ändå nå överallt med en djupare Bur (inte så jättemycket, men blir ju ändå lite skillnad), det akvariet är ca 38 cm högt så där blir det ju rätt lika. Du har hjälpt mycket i och med dina erfarenheter av en Detolfbur i kombination med att vara kort. Det känns som jag kommit lite närmare ett beslut av möbel och därför lite närmare en hamster👍. Tack så mycket för hjälpen!   

Mvh/Chinesecrestedlover

Namiko
2017-04-03 09:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Jag har två Detolfs till min hamster, en kändes för litet (la senare till en bokhylla också). Satte ihop mina på bredden genom att bara ta bort en sida på varje skåp och lägga en av dörrarna över glappet i botten. Dom står på fyra LACK-bord, 2 sidobord och två soffbord. Det går såklart också att göra hål i kortsidorna och göra dom till en jättelång Bur istället. Jag har borrat ett stort hål i ena kortsidan och har där ett rör som leder in i en bokhylla.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: