Annons:
Etikettallmänt
Läst 712 ggr
Chinesecrestedlover
2017-04-01 20:31

Lite nya frågor om mat, strö m.m.

Hej!

Lutar mer och mer åt att det blir en hamster…nu eller snart eller i framtiden… de är ju sååååå söta 😍

Det har dykt upp lite nya tankar och frågor, så jag tänkte att jag startar en ny tråd med frågorna som uppkommit nu (blir så långa trådar att läsa igenom annars🙂).

1) Kön - kan inte riktigt bestämma mig, även om det lutar åt en hane (igen, haft två för 10+ år sedan)…men ibland ser jag supersöta hamstertöser som söker nytt hem och då tvekar jag… Vet att honor har en "frän brustlukt"…men vad betyder det? Hur "frän" snackar vi liksom, stinker det ner hela lägenheten eller? 🤔 Skiljer sig livslängd/hälsa mellan könen?

2) Bästa basfodret/torrfodret: Tänkt blanda själv och kanske blanda i Hamsterdröm/crispy muesli också, eftersom jag hört att dessa ska vara bra? När man blandar eget Foder - vad ska man ha i då/finns det något bra hamsterfoder recept?

3) Färskfoder - vad är bra att ge här? När det gäller animaliskt…kan hamstrar leva (och må bra naturligtvis) på helt eller till största delen vegansk kost? Kan det animaliska tillskottet (om detta är nödvändigt alltså?) bestå av någonting "enkelt att hantera" typ. hundtorrfoder, eller något sånt eller måste jag köpa kött? Har inte kött och sånt hemma, eftersom jag är vegan (var det sist jag hade hamstrar också, men kunde då ta animaliska saker från min övriga familjs mat…nu bor jag själv…). Hundarna får torrfoder, diverse tuggben och annat (lätt att hantera) och övriga djur (sköldpaddan t.ex.) får exempelvis torkade insekter, torkad fisk och har även fått levande insekter och dylikt ibland. Kan tänka mig att ge ägg, det känns rätt hanterbart (men är det bra för dom?)…typ kyckling, kött m.m. vill jag gärna slippa (om möjligt…kanske kan sno lite när jag är hos föräldrarna dock😉).

4) Hjul - tänkt ha ett i lekhagen, inte i buren (hört att de kan bli lite väl hjul-beroende då?). Bra märke? Var kan man få tag på tillräckligt stora Hjul till bra pris? Vill gärna ha rosa, lila eller neutralt (svart/grått) Hjul - tips?  

5) Höjd på lekhage så den lille inte rymmer? 30 eller 40 cm? Högre? (Måste vara rymningssäkert…annars kanske hundarna "leker" med den😮). 

6) Lagliga Hus (15x15x10 cm, minst) - var hittar man det? Leksaker/tunnlar e.t.c. i bra storlek - var hittar man det? De flesta hamster hus/leksaker/tunnlar verkar passa utmärkt till möss (som jag också ska köpa), men är ofta på tok för smått till en guldhamster. Bra butiker som har hamstertillbehör (gärna på nätet för smidig leverans hem) eller om ni vet någon som ligger centralt i Örebro. 

7) Strö - Kommer använda mig av hampaströ (lättströ från Granngården) till mössen och har tänkt ha toalätt strö (pappersströ) i toalådorna. Även tänkt ha lite Carefresh att bädda/mysa i (samt för de fina färgerna, haha). Fungerar det till en hamster också, eller vilket stö rekommenderar ni för hamstrar?

8) En fråga om mängden mat som dykt upp…det står ju i L80: "20 § Guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha fri tillgång till Foder." Detta är ju ganska tydligt…men jag har funderat på det att en hamster även lagrar sin mat… Om den tömmer skålen på 0-tid och sedan lägger någon annanstans - räknas det som fri tillgång eller menar de att skålen ska vara fylld hela tiden…då kan det ju bli en hel del mat tillslut - hur tänker ni kring detta? Bara en småflummig tanke som jag funderat över ett tag…en hamster i det vilda kan ju liksom ha förråd på 30 kg t.ex. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Cireea
2017-04-01 23:41
#1

1) Hur frän brunstlukten är beror lite på honan. Vissa luktar mer och andra mindre. Dock har jag aldrig upplevt att det är så fränt att man inte kan umgås med hamstern medan den brunstar. 

2) Jag skulle rekommendera att du går in på Silvertussens hemsida och kikar på det färdigblandade fodret där. Om du ska använda Bunny Hamsterdröm bör du inte blanda i något eget då det är ett bra helfoder precis som det är. Det är det bästa färdigblandade fodret på marknaden och är väldigt nära det behov en hamster har. Jag kommenderar verkligen det om du inte vill blanda eget. 
Vill du blanda själv måste du vara väldigt insatt i näringslära samt hamsterns näringsbehov. Det är svårt att balansera ett Foder så det blir rätt på alla plan. 

3) Vi har en superbra lista med Färskmat här inne på Guldhamster iFokus. Allt som finns där kan du ge till din hamster. Ägg går ypperligt att ge, men precis som allt annat bör man variera kosten och inte ge exempelvis ägg varje dag. Det är bättre att variera och ge i måttliga mängder.
En hamster måste inte ha animalisk protein om man inte vill ge det, däremot måste du då ge hamstern protein på annat sätt, alltså då i form av grönsaker eller liknande. Du får då kolla upp vilka grönsaker som innehåller bra med protein. Annars går även torkade insekter bra, exempelvis är frystorkad mjölmask populärt hos många guldhamstrar. Det finns även i fodret Bunny Hamsterdröm. 

4) Zooplus är din vän, där finns bra Hjul. Både i trä och i plast, till bra priser.
Angående att hamstern blir beroende, det är verkligen i undantagsfall sånt händer. Man kan med gott samvete ha Hjul i buren om hamstern har behov av det. 

5) Det beror helt på vad du har i hagen. Har du höga leksaker behövs självklart högre kanter. Jag skulle säga minst 40cm men gärna mer om du har höga leksaker. 

6) Zooplus, Djurmaxi och Animail har leksaker och Hus i rätt storlekar. 

7) Det går utmärkt. Jag använder lättströ från Granngården till mina hamstrar här hemma. Det är perfekt för dom att gräva i! 

8) Nu har ju jag väldigt stora matskålar till mina så maten tar aldrig slut. Däremot brukar jag hålla koll på deras förråd. Har dom stora förråd med mat så fyller jag inte på skålen, då det vore slöseri med mat. Fri tillgång är det ju även om dom lagrat maten i ett hörn istället för i skålen. 

Jag rekommenderar dig att kika i vårt Artikelguide, den finns på framsidan här på Guldhamster iFokus. Annars ligger den också högt upp under fliken artiklar. Där finns det massor av bra artiklar som du kan läsa i. Bland annat det här med Foder, Färskmat, Hus, Hjul och Bottenmaterial

Om du klickar på de understrukna orden här i inlägget kommer du automatiskt till artiklar som handlar om ämnet. (funkar dock inte i mobilversion som jag förstått det). Om du är inne via mobilen måste du gå in på artiklar och sedan leta därifrån.

Slutligen rekommenderar jag dig att köpa från en seriös uppfödare när du väl bestämmer dig för att köpa en hamster. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Chinesecrestedlover
2017-04-02 02:19
#2

#1 Tack för snabbt och utförligt svar. 

Precis som du skriver så har jag tänkt att hamstrar ju har fri tillgång oavsett om det är i skålen eller deras egna gömmor…men tänkte om Jordbruksverket kanske är av en annan åsikt (host*paragrafryttare?😉). Ibland (för vissa arter) så känns ju deras regler lite…ehm…fel…liksom (typ minimala burar är ok för aktiva djur som möss och råttor men t.ex. en extremt lat groda dvs. horngroda ska ha stort - fast den knappt rör en muskel…om det inte kommer mat förbi 🙂 bara för att den är stor, haha). Känns ju jobbigt att slösa med en massa mat i onödan, så länge hamstern är mätt och belåten liksom. 😃

Jag kommer med största sannolikhet "adoptera" en hamster (om eller när kanske mer😉) det blir en hamster. Vill ta hand om en omplacering, känns vettigast, det finns ju många hamstrar i behov av nytt hem. Många verkar ju köpa en hamster ena dagen för att ångra sig nästa om man t.ex. kollar på blocket och liknande sidor💔. 

När jag hade hamstrar så var ena med det originella (…not😂) namnet Hampus från en Zoobutik…men till mitt försvar så var han "gammal" (enligt vad "folk" vill köpa men vet ej exakt ålder) och hade blivit "över", han var oönskad och mitt hjärta brast. Helt underbar hamster och var tack och lov frisk hela livet. Normalfärgad korthårig och så jäkla söt. 

Min andra hamster var en långhårig enormt söt fluffboll, creme färgad (?) och han var en omplacering. Jättehärlig kille med en ehm… anings humör när han var nyvaken, haha. Han hette Gaston (jag lade dock till det vackra😉  the crazy frenchman p.g.a. hans "morgonhumör"). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Cireea
2017-04-02 12:17
#3

#2 Jo, det har du helt rätt i. Vissa av lagarna som existerar är korkade.. 😐

Adoptera är ett fint alternativ.🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

UlrikaD
2017-04-02 12:42
#4

Angående affär så har du Djurens värld som ligger vid köpcentret Marieberg, Örebro. Dom har en hel del tillbehör och även mat, Sand, spån osv. Men Zooplus är oftast billigare. Men bra affär annars, dit åker jag själv. Där har du ju också Ikea, alla smådjursägares bästa vän;)

91Marran
2017-04-02 18:35
UlrikaD
2017-04-02 18:54
#6

#5 Det hjulet kostar 139 kr där. Man får samma Hjul på zooplus för 89 kr:)

Annons:
91Marran
2017-04-02 21:24
#7

#6 Det är väl inte lika stort?

Mvh
Mig

UlrikaD
2017-04-03 00:36
#8

#7 Missade att du länkat till det stora 33cm för 169 kr. Mina jämförelser var på det vanliga 28cm för 139kr respektive 89kr.

91Marran
2017-04-03 17:37
#9

#8 Då är jag med :-)

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: