Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1020 ggr
Honeymoon
2017-03-18 12:21

Genetikfrågor

Jag håller som sagt på och läser på om genetik och har en del frågor. Här är den första: Som jag har förstått det så är anlaget för creme reccesivt. Detta borde ju innebära att alla cremebaserade hamstrar har ee, och alltså borde de inte kunna få vilttecknade ungar. Men nu såg jag någon som hade fått normalfärgade ungar efter en creme och en offwhite. Hur hänger det här ihop?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Lojs
2017-03-18 12:59
#1

Det går inte att få vilttecknade ungar efter crémebaserade föräldrar. Antingen stämmer inte de som personen angett som föräldrar eller så har den ena föräldern felbestämd färg.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Honeymoon
2017-03-18 13:07
#2

#1 Tack för svar! Det var min tanke också. Jag gissar att offwhite rö kanske egentligen är någon variant av silvergrå, men har inte sett tillräckligt bra bilder för att kunna bekräfta detta. :)

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-03-19 14:16
#3

#2 Vet du vilken uppfödare det är? 🙂 
Eftersom hamstervärlden inte är stor finns det stor chans att någon annan kan ha koll på någon av föräldrarna eller dess linje. Om du vet var föräldrarna heter så kan man även kolla i stamboken och kanske luska ut var det blev fel. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-03-19 20:10
#4

#3 Skickar dig ett meddelande

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Honeymoon
2017-03-19 20:49
#5

Sitter och roar mig med att försöka göra ett korsningsschema och tänkte kolla med er om jag tänker rätt. I mitt exempel valde jag en sobel och en creme bandad. Då tänker jag att förväntade färger borde bli sobel, sobel bandad, creme och creme bandad (om inte sobeln är homozygot, då blir alla sobel/sobel bandad). Plus att det eventuellt kan komma creme rödögt, caramel, caramel rödögd, sobel brunörad, mink och koppar om de bär på brunörat och/eller rödögt. (Även dessa 50% bandade.) Tänker jag rätt? ☺

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Honeymoon
2017-03-21 13:15
#6

Ingen som vet?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Cireea
2017-03-21 13:35
#7

#6 Sorry! Jag läste och tänkte svara men glömde helt bort! 😇

Om vi tänker bort vad hamstrarna bär samt säger att sobeln är heterozygot på så blir det som du skriver. Alltså sobel och creme där 50% bör bli bandade. 

Sen om båda bär på bö och/eller rö kommer även sådana varianter i kullen. 🙂 Är man däremot inte säker så skulle de rö/bö-varianterna endast vara eventuella färger och inte förväntade.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-03-21 20:14
#8

#7 Tack! Det var typ så jag tänkte, att det inte är säkert att man får de färgerna. Det är väl antagligen möjligt att lista ut om de kan bära på rö/bö om man har ett verkligt exempel med stamtavlor så man kan se vad som finns bakom, men eftersom jag inte hade det försökte jag fundera ut vad man kunde vara säker på att få för färger och sedan alla möjliga färger som skulle gå att få ur en sådan kombination. Det går ju inte att se på dem om de bär på rö/bö. Ska se om jag kan hitta på fler exempel och frågor.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-03-21 22:15
#9

Enda gången man kan veta med säkerhet om ett djur bär på rö/bö är om någon av föräldrarna till djuret är bö/rö. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-03-22 00:27
#10

#9 Ja, då kan man veta säkert och annars kan man ju se i stamtavlan om sannolikheten verkar stor för att de bär på det (även om man inte kan veta säkert). Jag har till exempel räknat ut att sannolikheten för att Pichu bär på rö är 2/3. :) Båda hans föräldrar är sö och det är han med, men det dök upp rö i kullen vilket måste innebära att båda föräldrarna bär på rö. Då blir 25% av ungarna rö, 50% bärare av rö och 25% inte bärare. Eftersom Pichu tillhör de senare 75% av ungarna så är sannolikheten 2/3 eller ca 67% att han är bärare av rö eller hur? 😊 Tycker det här är roligt att sitta och pyssla med när jag inte orkar plugga 😁

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-03-22 12:05
#11

Precis! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-03-28 14:02
#12

Nu har jag en ny fråga, denna gång om Hårlag. Hur fungerar det med rex? Är det ett reccesivt eller dominant anlag?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-03-28 14:13
#13

Recessivt 🙂

Här gäller det dock - om man följer de riktlinjer och regler SHF satt upp - att inte para två rex med varandra. Vill man avla på rex är det rex+rexbärare eller två rexbärare som gäller. 🙂 Vill man para två rex måste man ansöka om dispens hos SHF's styrelse.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Honeymoon
2017-03-28 15:01
#14

Ah, just det ☺ nu är jag med tror jag Om man alltså parar en rex och en som inte är rex så borde rex stå med som eventuellt Hårlag om man inte vet om den som inte är rex är bärare?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-03-28 15:33
#15

#14 Mja, det beror väl på. Ser du att den som inte är rex har rex bakåt i stammen eller att någon från samma kull blev rex kan man skriva med det som eventuellt Hårlag. 🙂 

Ser man ingen rex alls i stammen kan man räkna med att det inte kommer rex. Sedan om det då dyker upp rex i alla fall så är det ju bara en positiv överraskning.

Fast det gör man ju som man vill! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-03-29 09:24
#16

#15 Okej ☺ Jag var tvungen att titta i Pichus stamtavla och det finns inget rödögt alls bakåt i stamtavlan, men uppenbarligen så bär båda föräldrarna på det. Så det var nog lite oväntat att det kom i kullen 😉

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-03-29 15:05
#17

#16 Men hur ser det ut i kullarna som föräldrarna kommer ifrån? Eller kullarna som deras föräldrar kommer ifrån? 😉 Man kan inte bara titta på djuren i syns i stamtavlan, titta även på kullarna som varje hamster kommer ifrån.

Kanske har det dykt upp rödögt i kullen mamman kommer ifrån eller i kullen som Pichus farfar kommer ifrån. 🙂 Då är det inte lika oväntat.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-03-29 15:18
#18

#17 Jag förstår det men har ingen möjlighet att se det. Jag kan ju bara se djuren rakt bakåt som syns i stamtavlan så jag vet faktiskt inte om det kommit rödögt i föräldrarnas kullar :(

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
2017-03-29 16:01
#19

#18 Jag blev nyfiken så jag kollade.

Pappan (Reinheimen) till Pichu kommer från en kull där det kom rödögt Reinheimen's mamma Yrväder kommer också från en kull med rödögt. Pichus mamma (Zorina) kommer från en liten kull utan rödögt. Däremot kommer både hennes mor (Ciccus) och far (Greve) från varsin kull med rödögt. 😃

Så det finns mer rödögt än du tror bakom Pichu! 👍

Fun fact: Yrväder bor faktiskt hos mig! 😛
Jag skulle egentligen köpa en syster till Reinheimen men då uppfödare råkade skicka iväg henne med en annan köpare så fick jag ta mamman till kullen (Yrväder). Dessvärre blev det ingen andra kull på Yrväder då jag aldrig hittade brunsten. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-03-30 09:36
#20

#19 Tack för att du kollade! Det är roligt att veta 😊 så även fast det bara var svartögt rakt bakåt i stammen så kunde man nog tänka sig att båda Pichus föräldrar eventuellt bar på rödögt om man kände till hur de kullarna såg ut ☺ det är mycket som inte syns i stamtavlan

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Annons:
Cireea
2017-03-30 14:16
#21

#20 Precis 🙂 Därför är det bra om man alltid kollar upp kullarna som djuren i stamtavlan kommer ifrån. På så sätt kan man snabbt ta reda på vad som eventuellt kan dyka upp och vad som är mindre troligt att dyka upp. 

Sedan är det viktigt att man kikar igenom djuren utifall det uppkommit någon sjukdom eller liknande i släkten.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: