Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 1984 ggr
Miaken
2017-03-17 08:23

Bara tålamod som gäller? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har haft vår Bamse hos oss i snart tre veckor. Han är en nyfiken filur som gärna sniffar runt och undersöker saker. Men vi upplever honom samtidigt som lite avvaktande och rädd fortfarande. Vi kan t ex inte lyfta honom ur buren ännu - han springer undran om vi försöker, utan vi lockar upp honom i en liten låda (se bilden) och lyfter ut honom med hjälp av den. När han är ute i sin hage klättrar han ibland upp i knäet och vågar ta godsaker ur handen. 

Men - vi längtar ju naturligtvis efter att han ska visa att han vill komma ut ur buren genom att vilja klättra på våra händer för att komma ut. Så som hans mamma gjorde när vi var och hälsade på uppfödaren.😍 Men det är bara tålamod som gäller, eller hur? Vill bara stämma av med er med massor av tidigare erfarenhet eftersom ingen av oss har haft hamster tidigare. 🙂

Annons:
Cireea
2017-03-19 14:19
#1

Helt rätt, det är bara att ha tålamod! 👍 
Sedan är alla hamstrar olika, vissa hamstrar kanske inte är sådana som springer upp i handen men som ändå kommer tycka om att bli upplyft på andra sätt.
Sedan finns det andra hamstrar som helt är emot att bli upplyft men som gärna kliver upp själv.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miaken
2017-03-19 19:09
#2

#1 Tack för svar! Då fortsätter vi som vi gör. 😃

Miaken
2017-04-28 23:25
#3

Nu behöver vi råd igen. Bamse är fortfarande väldigt rädd för oss och vi börjar tvivla på att "alla hamstrar blir tama förr eller senare". Som jag skrev i inlägget ovan har vi aldrig kunnat ta ut honom för hand - han är helt enkelt livrädd för händer. Så pass rädd att vi funderar på om han kan ha blivit skrämd innan han kom till oss. När han är ute ur buren upplever vi honom också som väldigt stressad och rädd. Så i någon vecka nu har vi inte tagit ut honom ur buren alls utan bara haft hans Bur i rummet där vi varit på kvällen, stuckit ned handen till honom och pratat med honom. Och han sniffar försiktigt mot handen - men vi ser inga direkta framsteg. Han sprätter till och springer iväg om vi rör oss eller han hör något ljud. Det där med tålamod börjar kännas lite tröstlöst. Så har ni några tips på konkreta saker man kan göra med en väldigt rädd hamster? Vi vill ju så gärna att han ska vilja vara med oss!

Cireea
2017-04-29 00:29
#4

Är han från en uppfödare eller från en butik?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miaken
2017-04-29 00:42
#5

Han är från en uppfödare. Och en av anledningarna till att vi valde en uppfödare var att få en hamster som är van att hanteras och inte så rädd. Men hon är ny som uppfödare och verkar inte ha hanterat honom så mycket, gissar vi.

Cireea
2017-04-29 01:00
#6

Okej, vad säger uppfödaren om saken?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Miaken
2017-04-29 01:12
#7

Vi har inte kontaktat henne - men det kan man med andra ord? 😊 Det känns ju lite dumt. Vad tycker du att vi kan säga till henne? Jag menar, vi tycker ju hemskt mycket om Bamse men det var ju inte så här det skulle bli. Till saken hör att vi inte valde ut Bamse utan han var den enda hanen som fanns tillgänglig. Så vi fick honom levererad utan att ha träffat honom annat än som väldigt liten. Och då träffade vi hela kullen och visste inte vilka som var hanar. Men vi var väldigt tydliga med att det var viktigt för oss att det inte skulle vara en skygg unge i och med att det är vår första hamster. Tack för dina svar Cireea!

Cireea
2017-04-29 02:20
#8

#7 Jag som själv är uppfödare vill alltid följa upp kullarna och därmed också få feedback från mina köpare. Nu har ju er hamster ett litet avvikande beteende, alltså att han är så otroligt rädd av sig och trots mycket tålamod och försök har det inte gått särskilt mycket framåt. Det kan vara viktigt för uppfödaren att ta del av den informationen och ta den med sig i sin fortsatta Avel med den linjen. 

Sedan kanske uppfödaren vet något mer om just linjen och andra bebisar från samma kull som kan vara bra för er att veta. 🙂 Det är inte alls dumt och jag tror absolut att uppfödaren blir glad över att få feedback, det skulle jag blivit i alla fall.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miaken
2017-04-29 08:26
#9

Ok, då ska vi höra av oss till henne. Ska vi hoppas på att hon kan hjälpa oss på något sätt? Förutom att informera uppfödaren, finns det något mer vi kan göra? Eller får vi bara gilla läget och inse att Bamse kanske är en självständig individ som helst tillbringar sin tid i sin Bur (för han verkar aktiv och nöjd när han är i buren) och som inte är intresserad av oss?

Miaken
2017-04-29 12:35
#10

Vi har nu varit i kontakt med uppfödaren och fått ett jättebra bemötande. Så förhoppningsvis ska detta lösa sig. 🤗🤗

Cireea
2017-04-29 14:25
#11

#10 Vad härligt! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2017-10-06 21:21
#12

Hur har det gått med hamstern? :)

annlen68
2017-10-06 21:21
#13

Hur har det gått med hamstern? :)

Annons:
Miaken
2017-10-07 12:24
#14

Det har gått bra! Bamse är fortfarande väldigt reserverad för händer, men han är inte alls lika rädd längre i övrigt. Han behövde nog bli vuxen, gissar jag.

annlen68
2017-10-07 13:26
#15

#14  Vad bra! :) Men får ni hålla honom och gosa och så?

Miaken
2017-10-07 22:29
#16

Ja absolut! Tidigare blev han skrämd när vi plockade upp honom men nu kan vi (mest min son) gosa med honom utan att han verkar det minsta störd av det. Visst, det är ju inte så att han söker gos eller så. Men han springer glatt runt och över oss om vi t ex sitter i soffan. 😍😍

annlen68
2017-10-07 23:21
#17

#16  Men vad skönt för er! :)

[KatarinePierce]
2017-10-08 08:45
#18

Visa att ni är där! Och aa alla hamstrar vill kanske inte bli upplyfta och bli "tama" på de sätter,t ex min Zingo hatar typ alla andra och vill aldrig bli upplyften utan vill komma upp själv :) Då får man acceptera ödet

Upp till toppen
Annons: