Annons:
Etiketthälsa
Läst 1231 ggr
FemFem
2017-03-09 02:34

Papova? Svar från uppfödare sökes

Hej!

Jag har funderat på att skaffa guldhamster i flera år. Jag blev dock lite avskräckt när jag läste om en väldigt smittsam sjukdom för kanske ett år sedan (har lagt guldhamsterköpandet på is sedan dess) som jag inte kan minnas vad den hette. Men ett symtom var att ögonen började bukta och till slut trillade ut? 😕 Denna sjukdom drabbade endast guldhamster. Den enda sjukdom jag hittar när jag googlar som det skulle kunna vara är papova. Det är den enda sjukdom som passar in på allt jag läste om karantän och att uppfödare lade sin verksamhet på is tills man fått bukt med sjukdomen. Dock hittar jag inget om ögonsymtom när jag läser om papova? Kan det ha varit ngn annan sjukdom jag läste om?

Det ska dock vara lugnt med papova nu läste jag här på sidan? Det jag undrar är väl egentligen hur ni uppfödare känner inför detta och om ni är oroliga? Har några av era hamstrar fått sjukdomen på sistone? Frågar eftersom jag gärna vill ha guldhamster så småningom, och tänker köpa av en seriös uppfödare.

Annons:
UlrikaD
2017-03-09 12:49
#1

Tror du har blandat ihop två olika Sjukdomar. Papova hos guldhamster som ger vårtor bl.a och är en dödlig sjukdom. Och sen Fatty eye på dvärghamster som gör att ögonen kan bukta ut lite. Dom trillar dock inte ut, vad jag vet.

Det ska väl vara lugnt på papova fronten nu. SHF har tagit bort sina regler angående karantänen och SVA har väl kommit fram till att det är bättre för våra guldhamstrar att inte vara isolerade.

Jag är en av dom som var drabbad för några år sedan. Dock fick inte mina djur papova men dom drabbades av karantänen genom att dom varit i kontakt med en hamster som fick det. Jag trodde aldrig att jag skulle ha guldhamster igen efter det. Men nu har jag det och jag är inte orolig över papova. Med ett tillägg att jag köper kanske inte hamster från vem som helst. Jag kollar vem och vilka den uppfödaren varit i kontakt med och jag tänker en eller två gånger ifall jag ska köpa in ett nytt djur. Och jag har blivit rädd för att importera. Helt ärligt.
Men det är jag och andra importerar ju utan problem. Vilket jag är glad för, vi behöver nytt blod i Sverige.

Beroende på var du bor i landet finns det säkert någon seriös uppfödare i närheten av dig. Och jag tycker inte du ska behöva vara orolig för Sjukdomar.
Jag vet en annan uppfödare som också drabbades som mig, via kontakt med en annan men aldrig någonsin egna smittade djur. Även hon har uppfödning igen. Så det känns lite som om att ifall inte vi känner oss oroliga så är det nog lugnt;)

Men mer om Sjukdomar kan du läsa om på SHF:s hemsida. Och även Silvertussens hemsida tror jag det står en del om Sjukdomar. Hon föder tyvärr inte upp längre men hon har en otroligt bra och informativ hemsida som hon har låtit ligga kvar till nytta och förmån för andra. Det uppskattas verkligen!

Cireea
2017-03-09 14:19
#2

Precis som Ulrika skriver så har SHF tagit bort karantänen för Papova. Såhär är det, papova har dödlig utgång för den hamster som får det. Så är det bara. Men, tidigare var man så extremt rädd för viruset och då hade SHF strikta karantäner för alla som ens hade råkat vara i närheten av någon som fått papova. Så är det inte längre, vilket är precis vad vi behöver i Sverige.

SVA kom med ny information förra året, information som ingen haft någon aning om tidigare.  Exempelvis finns ingen inkubationstid som man tidigare trott samt att symptomen varit fler än de som funnits tidigare.  Det finns alltså ingen chans att vi ens kan ha karantän, eftersom smittan kan komma när som helst. 

Troligtvis har vi haft papova i Sverige hela tiden men våra djur har byggt upp ett immunförsvar mot viruset vilket gjort våra djur resistenta mot smittan. Det är en teori som stöds av både SVA och andra uppfödare i olika länder.

Andra länder har aldrig haft samma strikta karantän som Sverige haft, och i andra länder såsom Danmark och England har man inte alls haft samma problem med papova som vi haft i Sverige. 

SHF beslutade (tillsammans med medlemmar) att all karantän skulle upphöra samt att vi - alla hamsterägare - skulle sluta isolera oss själva från varandra. Genom att "utsätta" oss för varandra kommer hamstrarna bygga upp sitt immunförsvar. 

Nya regeln lyder såhär: Får en hamster papova avlivar man den hamstern.
Har man fler hamstrar i hemmet som inte blivit sjuka behöver dessa inte avlivas och man behöver inte sätta någon som helst karantän. 

Papova-viruset muteras och kommer i vågor. Om vi fortsatte isolera djuren och inte låter dom bygga upp ett försvar mot viruset kommer nästa mutering slå ännu hårdare mot våra djur i Sverige. 

Tänk lite såhär, förr i tiden var en enkel förkylning hos oss människor något som kunde vara förödande. En liten förkylning kunde ta livet av en människa. Men, genom åren har människan utvecklats och byggt upp ett immunförsvar vilket gjort att vi klarar av en förkylning idag mycket bättre än förr. 
Precis så ska vi tänka kring hamster och papova också, det slog hårt i början men genom att låta djuren bygga upp en resistens mot smittan kommer dom klara sig bättre och bättre. 

Så vitt jag vet har det bara dykt upp ett fall med papova, och det var förra året. Det var genom det fallet som SVA gav SHF ny information och beslutet om papova togs. Den uppfödare som dessutom fick papova på ETT av sina djur är en seriös uppfödare som varit så extremt noggrann med karantäner och liknande, hon hade bara otur helt enkelt. 

Papova kommer dyka upp ibland, precis som alla andra Sjukdomar gör. Men det är ingen epidemi och det är inget vi behöver isolera oss ifrån. Alla gör självklart som dom själv vill. Vill man ha karantän och isolera sina djur får man självklart göra det. 

Jag gör däremot inte det då jag tror på evolution och att vi stjälper istället för hjälper djuren genom att isolera oss eller hålla massa karantäner i onödan. Djuren måste få en chans att utvecklas och bygga upp resistens. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

FemFem
2017-03-10 02:31
#3

#1 och #2 Tack så jättemycket för svar! Då behöver jag inte vara orolig för det, vad bra 👍 Ni har kanske förslag på seriösa guldhamsteruppfödare i Kronobergs län? Ska kolla runt på nätet också men alltid bra med förslag!

#1 Ja, jag måste ha blandat ihop papova och fatty eye…! Är det bara dvärghamster som kan få fatty eye?

UlrikaD
2017-03-10 03:21
#4

Ja det är bara dvärgar som kan få det. På SHF sida finns lista på reggade uppfödare. Finns nog en lista här också och även på hamster.ifokus.

Cireea
2017-03-10 13:11
#5

Dessvärre verkar det inte finnas någon uppfödare i just ditt län, däremot finns det säkert någon i närheten. Transport brukar annars gå att lösa! 🙂

Kika på vår Uppfödarlista samt uppfödarlistan hos SHF.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ariama
2017-03-19 08:52
#6

Intressant. Men (utan att ifrågasätta vad som skrivits här), på SVA:s hemsida finns enbart gammal information, som om den vore giltig. Slarv från SVA?

http://www.sva.se/system/soksida?query=om+polyomavirus+hos+hamster

Annons:
UlrikaD
2017-03-19 13:51
#7

#6 Det får du nog fråga SHF som förening ifall dom vet nåt om det. Inte alltid nån av dom läser här:)

Cireea
2017-03-19 14:13
#8

#6 Här står lite också, men dock dåligt uppdaterad. Om du vill veta mer kring vad SVA och SHF diskuterat får du kontakta styrelsen i SHF.  

http://www.sva.se/djurhalsa/andra-djurslag/hamsterpolyomavirus


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

ariama
2017-03-19 18:36
#9

Okej. 🙂

Upp till toppen
Annons: