Annons:
Etikettoff-topic
Läst 828 ggr
Miikaeela
2017-03-09 01:43

Erfaren uppfödare sökes för råd

Hej på er! Jag söker efter erfarna uppfödare som kan ställa upp och förklara för en person (bor EJ i Sverige) varför hen gör fel i att para äldre hamstrar och även ha guldhamstrar i flock. Jag har själv försökt förklara men h*n vägrar ta till sig det jag försöker säga och hoppas h*n kan ta till sig mer information om h*n får det från någon som verkligen är erfaren kring hamster Avel. Jag är oerhört påläst kring hamstrar och deras skötsel men behöver hjälp av någon som sysslar med Avel vilket jag inte gör. Kan vara så att jag överreagerar men blir så less på personer som tar lagar kring djurskötsel i egna händer och hittar på egna regler. Jag kommer inte hänga ut personen här utan vill enbart ha kontakt med uppfödare och skicka isåfall PM. :)

Annons:
UlrikaD
2017-03-09 12:54
#1

Det är svårt att försöka övertyga någon i ett annat land om att det dom gör inte är bra, eller kanske t.om skadligt för djur.
Dom har inte dom lagar och regler vi har. För dom är deras sätt att sköta saker lika normalt som det vi gör. Det är lite som om att någon skulle försöka övertyga oss istället om att guldhamstrar trivs bäst i flock. Vi säger ju tvärnej. Men för andra så kanske det inte är lika självklart. Speciellt inte om dom aldrig har haft otur.
För oss som kanske har sett hur en guldhamster kan se ut efter ett slagsmål skulle aldrig någonsin få för oss att sätta ihop flera. Förutom bebisar då.

Det gäller ju alla djur dessutom. Bara i Danmark t.ex har man iller i kaninburar. Totalt lagligt och absolut inget konstigt. Där anser dom ju istället att en iller som är lös kan skada sig och är fullständigt livsfarligt. Precis som om man skulle låta en guldhamster gå lös i lägenheten. Så det är rätt för dom men fel för oss. Och framför allt ruskigt fel för illern.

Men jag tror att det är ruskigt svårt att försöka övertyga någon om att dom gör fel oavsett hur erfaren uppfödare man än är.

Cireea
2017-03-09 14:21
#2

Håller med #1 här.. 😐 Hade det varit i Sverige hade det funnits lagar att luta sig mot men bor personen inte i Sverige känns det som ett ganska hopplöst fall eftersom lagar och regler ser olika ut i alla länder. 

Precis som Ulrika skrev, det som är normalt för dom är kanske fel för oss och tvärtom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Miikaeela
2017-03-09 19:21
#3

#1 och #2 jo vet mycket väl om det och det gör mig så himla frustrerad. Gjorde ett försök och tänkte att h*n eventuellt skulle lyssna men ack så fel jag hade. Var i kontakt med uppfödare i Canada som kunde ställa upp men h*n som äger kontot vägrade tala om vilket land h*n bodde i (självklart) så man kunde kolla upp lagarna kring djurhållning där. Självklart ledde hela konversationen ingenstans och slutade med att jag och övriga som kommenterat tidigare blev blockade (kommentarena togs även bort men screenshootar alltid konversationer där jag är med och skriver) men hoppas bara att h*n får en tankeställare och eventuellt börjar fundera kring sin hamster hållning och Avel. Känner bara att de "större" husdjuren så som hund, katt och häst alltid hamnar i fokus överallt och de mindre sällskapsdjuren hamnar i skymundan. Vissa tror lixom än idag att man kan trycka ner en hamster eller mus i en liten liten gallerbur med en vattenflaska, en skål med mat och jag tycker att det är så oacceptabelt. Finns ju inte många i andra länder i dagsläget som för någon som helst talan för dessa underbara små djur och då är det inte så konstigt om deras lagar ser ut som dom gör. Önskar bara att det fanns någonting som man kunde göra som "vanlig svensson" för att förhindra att sånt här händer och att det fanns ett sätt att skydda dessa små djur. Det gör verkligen ont i mitt "djur-hjärta".

Upp till toppen
Annons: