Annons:
Etikettallmänt
Läst 5032 ggr
Meja H
2/26/17, 12:36 PM

Gnager på gallret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej❤️

Det är så att min lilla guldhamsterbebis på 3 månader och 1 dag gnager på gallret

Jag har en duna fun large och han gnager på gallret som en galning. Ja vet inte vad han vill

Varför gnager han?

Annons:
Cireea
2/26/17, 12:43 PM
#1

En hamster som börjat gnaga på gallret gör det antingen för att den är understimulerad men det kan också hända att dom fått en fixidé och därför gnager utan någon anledning egentligen. 

Detta är ett stereotypiskt beteende som bör avbrytas, enda sättet brukar vara att ta bort möjligheten för hamstern att gnaga på gallret. När det väl börjat är det nästan omöjligt att få dom att sluta. 

Det bästa brukar vara att byta Bur till en där hamstern inte kan nå gallret eller också en Bur utan galler över huvudtaget.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Meja H
2/26/17, 12:52 PM
#2

#1 Ok men man kan ta bort gallret men då blir den lika liten som en vanlig duna med ett hyllplan och då blir den ju för liten😃

Vilken Bur tycker du passar bra då?

Cireea
2/26/17, 1:12 PM
#3

Jag gillar akvarium, samla 130 liter från IKEA eller Detolf som också är från IKEA. 
Själv använder jag bara samla-lådor och akvarium. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Meja H
2/26/17, 1:29 PM
#4

#3 Ok🙂

Har du någon "hamsterbur" som du kan rekommendera?

Cireea
2/26/17, 2:09 PM
#5

Dessvärre inte 😛 Är inget fan av "vanliga" hamsterburar såsom Duna eller liknande sort. Någon annan kanske kan ge andra rekommendationer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Meja H
2/26/17, 2:29 PM
#6

Ok tack för hjälpen😃

Annons:
91Marran
3/1/17, 11:32 AM
#7

Att hamstern gnager på gallret betyder att den vill något. Ta reda på av det är så löser det sig. Att byta Bur hjälper inte alltid för oftast finns hamsterns problem där också. Många djur hoppar längs kanten på typ samlarlådor om de är understimulerade, Är den understimulerad så hjälper det inte att byta Bur. Jag har satt kartong där min ena gnager på gallret och det har fungerat. Har du ett fungerande Hjul i buren? hur ofta får han vara ute och hur länge? Har han något att gnaga på? rekommenderar gnagarpinnar med torkad frukt/grönsaker på.

Mvh
Mig

Meja H
3/4/17, 11:13 AM
#8

#7 Hade fixat kartong förut där han gnagde men han gnagde sönder kartongen. 

Han har också ett fungerande Hjul. Han får springa ut och leka ca 30 -60 min under en hel dag. Han har kräcker att gnaga på men han gnager inte på den och jag vet inte varför. Han har också en sån där tandborste om du vet vad jag menar. Men den gnager han inte på heller.❤️

Miikaeela
3/4/17, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Som cireea säger måste ett sådant beteende avbrytas. Gallergnagande kan även gå så långt att hamstern skadar sina tänder och det är vanligt att gallergnagande-hamstrars ena tand går av. Om detta skulle ske så måste man åka till veterinären som kan trimma ner den andra tanden så att de inte växer ojämnt och detta medför ju onödiga kostnader som man kunnat undvika. Jag personligen anser att en duna fun är för liten för en guldhamster, då din hamster fått ett stereotypt beteende så är det svårt att avbryta och anser också att en Ikea samla eller liknande utan galler är ett bättre alternativ. Du kan ju ha duna fun buren som en rese-bur du kan ta med om du ska åka någonstans med din hamster och som din hamster kan bo i under semestern. Hamstrar i det vilda springer flera km per natt och det är väldigt svårt att uppfylla det behovet som hamster ägare och 30-60 min utanför buren är tyvärr inte tillräckligt. Min guldis har en ikea detolf och spenderar 2 timmar utanför buren varje kväll och det är inte ens tillräckligt för henne. Men det är då ett lämpligt Hjul kommer in. Får man verkligen plats med ett Hjul på 28-30cm i en duna fun large? Om din hamster springer med krökt rygg/nacke eller springer med huvudet utanför hjulet så är det för litet och det kan vara anledningen till att han inte vill använda det och istället tuggar galler för att försöka stimulera sig själv. Bra tips på billig aktivering i buren: ● Grenar (ej barrträd eller björk), mossa, stenar, löv utifrån. OBS!!! Tvätta av stenar med grönsåpa och rotborste, övriga saker du plockar utifrån lägger du i fryspåsar och fryser in i 12-24 timmar för att döda eventuell ohyra. ● Med glasspinnar och en limpistol kan man bygga mycket (finns billiga på TGR) ● kartonger (du kan klippa massor av hål eller göra en labyrint) ● Toalettrullar (man kan klippa upp ett jack genom rullen så att även större guldhamstrar får plats att krypa igenom)- Man kan också vika in kanterna och fylla med frön, göra sådana som jag bidoga i bilden nedan, riva i småbitar och lägga in i huset (hamstern roar sig då med att strimla det till bomaterial). ● Sprid ut rivet toalettpapper som hamstern kan samla och bygga bo med. ● Sprid ut frön i bottenströet istället för i en skål så får hamstern jobba med att leta efter maten istället. Rekommenderar också att du lägger in tugg tandborsten i huset där han sover, då kommer han garanterat tugga på den vilket håller tänderna i trim! :)

Meja H
3/4/17, 3:24 PM
#10

#9

Han har ett sånt där tefatshjul

 https://www.zoo.se/running-disc-27428.html 

Och buren är inte en duna fun utan en duna fun large.

 https://www.zoo.se/ferplast-hamsterbur-duna-fun.html

Min mamma säger också att jag inte får köpa samlalåda. Hon säger att hamstrarna ska bo i hamsterburar och inget annat :(

Så jag vet inte vad jag ska göra…❤️

Miikaeela
3/4/17, 4:19 PM
#11

#10 Ja jag syftade på en duna fun large, skrev bara duna fun som förkortning :) Då borde nog din mamma läsa mer om hamsterskötsel för en Ikea samla fungerar ju på samma sätt som en Bur? Om man nu vill ha ett lock på så går ju det att fixa med! Finns bra tutorials på Youtube. Eller så kan ni ju köpa ett akvarium/terrarium finns billiga på ex. Blocket. Det är ju också en typ av Bur :)

Meja H
3/4/17, 4:56 PM
#12

Får inte ens köpa ett akvarium…❤️

#11

EmmZen
3/6/17, 5:32 PM
#13

Akvarium / terrarium är bäst tycker jag. Hade duna och duna fun förut och i duna fun gnagde de mest i. Så köpte terrarium på blocket istället :)

Annons:
91Marran
3/6/17, 5:39 PM
#14

Sätt kartong över flera " pinnar ". Svårare att gnaga sönder då. Sätt kräckern där hon gnager.

Mvh
Mig

Meja H
3/6/17, 6:36 PM
#15

Har lagt nästan alla gnagsakerna där men det hjälper inte 😃

Han gör vad som helst för att komma dit och gnaga. Han kan vara uppe hela natten nästan  #14

 #13 Jag hittade någon akvariebur till hamstrar här på iFokus men det var för långt bort…

91Marran
3/6/17, 8:41 PM
#16

#15, sök på blocket.

Mvh
Mig

Meja H
3/7/17, 7:29 AM
#17

Har gjort det och går in på blocket ca 5 ggr per dag😃heheh

Meja H
3/22/17, 7:25 PM
#18

Han har slutat gnaga❤️

När han gnagde så kunde jag vakna mitt i natten och behövde bära ut buren in till  badrummet för att det lät så mycket. Men sen fick vi en torktumlare och då kunde han inte vara där på nätterna för att det blir ju varmt. Så då fick han bo i vardagsrummet några dagar och sen dess har han inte gnagt. Han slutade efter senaste burstädningen😃 (inte för att någon bryr sig….)

Upp till toppen
Annons: