Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 921 ggr
thehamsterlover2.0
2017-02-04 20:25

Avla på zoodjur?

Hej. Som ni läser på titeln så funderar jag på att avla på ett zoodjur, alltså ett djur som är köpt i en butik. Detta handlar alltså om guldhamstrar. Jag ska nästa vecka köpa en hona från en butik i närheten och jag är säker på att dem tar in ungar från en seriös uppfödare eftersom jag känner ägarna till butiken mycket väl. Jag är såklart inget freak som kommer börja avla förtidigt och alldeles för mycket. En eller två kullar, som max. Och jag följer regler och rekommendationer helt och hållet. Vad tycker ni om att avla på butiks djur/zoodjur? 

Tacksam för svar! (:

Annons:
Cireea
2017-02-04 22:46
#1

Det här har varit uppe flera gånger på sajten men jag kan dra min åsikt igen, eftersom du ber om åsikter.

Jag säger blankt nej till Avel på djur utan någon stamtavla/härstamningsbevis. Har man ingen stamtavla eller härstamningsbevis av något slag kan man omöjligt veta vad som finns bakom djuren. Man vet inte om det finns några genetiska defekter, Sjukdomar eller inavel. 

Bara för att djuraffären säger att det är från privata uppfödare så säger det ingenting. Man räknas som uppfödare så fort man tar en kull, men är man seriös bara för att man kallar sig själv uppfödare? Tyvärr inte. 
En "privat uppfödare" kan lika gärna ha köpt två djur från en djuraffär och sen parat dem. Det kan alltså handla om Avel på grossistdjur eller till och med djur med hög inavel då personalen knappast håller isär kullar och deras bakgrund, eftersom dom oftast inte ens har någon. 

Det kan även handla om någon som köpt en hamster från en butik och sedan fått hem en dräktig hona, en hona som alltså blivit parad med sin egen bror i butiken och sedan fött ungarna. "Uppfödaren" till denna kull säljer sedan ungarna till en butik där två syskon råkar bara sig igen och så upprepas detta ytterligare en gång innan det kommer någon - exempelvis du - som vill köpa för att avla. Då börjar man alltså sin Avel på djur som redan blivit inavlade en eller flera generation. 
Och då är inavel något milt. Det kan lika gärna handla om att de avlat på djur med svansknyck eller andra "defekter" som inte behöver visa sig nu men som kan förstöra linjen längre fram. 

En seriös uppfödare avlar för att främja djurens psyke, hälsa och typ. Vilket många "privata uppfödare" struntar blankt i eftersom de inte för någon som helst stam. En stamtavla/härstamningsbevis är viktigt för att kunna hålla koll på sina linjer. Har man en dokumenterad bakgrund kan man också spåra Sjukdomar eller defekter längre bak och hitta gemensamma nämnare. 

Jag skulle säga att en seriös uppfödare är någon som _inte_ säljer till en djuraffär. En seriös uppfödare för stam på sina djur och följer även upp de kullar de fött fram. En person som säljer till en djuraffär kan omöjligen följa kullarnas utveckling, och därmed förlorar de även viktig information om hur djuren utvecklas i linjen. 

Läs DENNA TRÅD , jag tror det kan vara 'nyttigt' för dig. Där har jag och flera andra uttryckt våra åsikter väldigt tydligt och bra tycker jag. 

Om du nu vill avla, varför köper du inte avelsdjur från en seriös uppfödare? Är det inte bättre att göra rätt från början och inte stödja "skitavel"?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Honeymoon
2017-02-05 00:39
#2

Kan inte göra annat än att hålla med #1. Köp inte djur från djuraffär alls och avla för guds skull inte på dem! Ställ dig i kö hos en seriös uppfödare och köp hamstrar med stamtavla från dem.

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Honeymoon
2017-02-05 00:41
#3

Kan inte alls förstå vad du menar när du säger att du följer alla regler och rekommendationer. Att avla på djuraffärsdjur är ju att gå emot alla rekommendationer och otroligt oansvarigt!

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Djurgalen
2017-02-05 01:14
#4

Jag håller med både #1 #2, tycker det är extremt oansvarigt att avla på hamstrar utan stamtavla eftersom du aldrig kan vara säker på vilka gener som finns bakom. Det kan vara inavel i flera generationer bakåt eller svansknyck eller liknande. Även om du nu inte ska avla så köp absolut inte från en djuraffär! Då stödjer du försäljningen där djuret behandlas som en vara som endast finns där för att affären ska tjäna pengar, inget annat. Ställ dig på kö för att köpa en hamster från en duktig uppfödare istället, då vet du exakt vad du får samt så kan uppfödaren hjälpa dig och svara på alla dina frågor ang Avel :)

UlrikaD
2017-02-05 16:46
#5

Alla gör ju som dom själva vill. Men läs lite om alla diskussioner som redan varit om detta ämne och gör dig en lite bättre uppfattning om vad det hela handlar om.
Sen är det ju två inblandade i en parning. Var ska partnern komma ifrån, också djuraffär?
Avel handlar om att förbättra någonting man redan har. Man tar djur som har dom egenskaperna man söker och så försöker man sätta båda deras egenskaper i deras avkommor. Man kan jobba för att förbättra någonting t.ex huvudform. Man kanske har den mest perfekta hamstern i övrigt både i temperament och utseende men kanske inte det mest perfekta huvudet. Då väljer man en partner som har just det. Förhoppningsvis gör det att avkomman blir snäppet bättre än "originalet";)
Och sen sparar man en av avkommorna och fortsätter att bygga vidare.  På papperet blir det som ett pussel av planering, i verkligheten är ju naturligtvis djuren viktigast som individer och inte nån statistik på papper.
Men dom flesta som sysslar med Avel gillar just själva planeringsdelen, jag är iallafall en av dom.
Kan ha listor hur långa som helst på hur jag skulle vilja pussla ihop saker. Sen om det blir så är en annan historia.
Men det viktigaste man ska komma ihåg är väl att sätta djuret först och främst. Dess hälsa och välmående. Och det som är dumt med just zoodjur är att du har ingen koll på vad som finns bakåt. Mormors alla syskon kanske dog tidigt t.ex. Sånt ser du inte i en vanlig stamtavla heller men man kan googla namn, ha kontakt med uppfödare och leka lite privatdetektiv för att få en bättre helhetsbild.
Sen stödjer man oftast ingen bra Avel. Det kan vara allt från djur som tillåts para sig och leva i djuraffären för alltid till folk som lämnar in ungar som dom fått efter att fått hem en hamster som redan var dräktig från djuraffären.
Många som säger att dom tar från privat uppfödare får från olika grossister vilket är så långt från privat uppfödare man kan komma.
Sen betyder inte det att alla s.k seriösa uppfödare är bra heller. Men det har man en större möjlighet att ta reda på själv.
Även om jag inte anser att man ska stödja handeln med djur i affär alls så kan jag ändå förstå om man skulle vara inne och bli jättekär i en hamster där och känna att man bara måste ta med den hem. Ibland tar hjärtat över och man måste följa. Men att planera innan och faktiskt göra upp en plan att köpa just från djuraffär och ha en plan för Avel redan förstår jag inte riktigt.
Som sagt, Avel är för att förbättra någonting som redan finns. Har just denna djuraffärshamstern någonting alldeles extra speciellt som inte går att hitta någon annanstans? Eller är det bara lättast att handla så?
Tänk hela sträckan ut att du faktiskt kan få 16 bebisar som du ska få sålt också. Det kan vara nog så svårt.

thehamsterlover2.0
2017-02-05 18:43
#6

#1 #2 #3 #4 #5 tack alla för era åsikter. Har INTE sagt att jag kommer avla på en hamster från en butik, har inte ens en hamster från en butik haha. Ville bara höra andras åsikter och sånt. Ja, jag har funderat och sånt kring och avla, men det har slått mig att det är inte klokt. Ni behöver inte oroa er, som sagt jag följer reglerna, jag har inte brutit mot något. Ja jag skrev att jag nästa vecka ska köpa en hona från butik, men det är inte säkert längre nu när jag har läst på en massor. Tack alla.

Annons:
Bellie
2017-02-08 19:34
#7

Jag själv ser inget bra med att avla på zoodjur. Håller med Erica. :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Upp till toppen
Annons: