Annons:
Etiketthälsa
Läst 533 ggr
annlen68
2017-01-29 18:55

Viktnedgång!!

Så orolig för Elsa, snart 8 månader. Sedan 25 december till idag, har hon minskat i vikt 14 g till 156 gram 😕 Bara sedan förra söndagen, en vecka sedan, minskat med 7 gram.

Är det normalt att de minskar i vikt när de blir äldre? Eller är det något alarmerande?

I övrigt ser hon pigg ut och verkar pigg, hör henne springa i hjulet på nätterna också. Verkar äta bra också.

Ger henne barnmat ibland, samt kokt ägg. Frön/solrosfrön får hon via fröblandningen också.

Annons:
annlen68
2017-01-29 18:56
#1

OBS!  1 år och 8 månader ska det stå!

Cireea
2017-01-29 19:37
#2

När de blir äldre så kan de även gå ner i vikt, inga konstigheter på den fronten.
För att hjälpa henne hålla vikten uppe kan du ge henne extra  barnmat, lite fetare fröer och mjölmask. 🙂

Om du däremot anser att hon rasar för snabbt i vikt så kan det vara en god idé att besöka en veterinär som får kolla upp hennes hälsa. Om hamstern fortsätter gå ner och inte går upp alls med hjälp av fetare och mer proteinrik mat kan det vara en god idé att fundera på om hon ska somna in. 😕 Man vill ju inte att hamstern ska tyna bort tills det bara är skinn och ben kvar..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2017-01-29 19:55
#3

Kan det vara så att det beror på att hon fortfarande är aktiv trots att hon blivit äldre?

Tycker du att hennes viktnedgång varit för snabb?

Cireea
2017-01-29 20:24
#4

#3 Det är svårt att säga eftersom det är så otroligt individuellt. Jag menar, jag har en hane på snart 2,5 år som pendlar lite upp och ner i vikt men som ändå är pigg. 

Jag tycker väl inte att det är så väldigt farligt hon rasat. Tänk också på att en hamster kan pendla några gram i vikt på en dag också beroende på när man väger hamster. Så 7g på en vecka är ju ingen katastrof.🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

annlen68
2017-01-29 22:04
#5

 Låter lite lugnande :) Men kommer väga henne de närmaste dagarna och ge henne barnmat varje dag och hålla koll på henne såklart 🙂

Upp till toppen
Annons: