Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1277 ggr
RastadBäver
2017-01-13 12:02

Bur, tips?

`Hejsan! 

Nu är det så att jag fick en bra slant av arvet efter min mamma här i veckan, och tänkte då köpa en ny Bur till lilla otto. Saken är den att jag inte kan ta mig till IKEA och tillbaka utan att åka tog och buss, och det känns en aning krångligt att ta med sig lådor osv på det. Så min fråga till er är, Har ni några tips på andra bra burar? Han har en Mini duna fun- Bur nu, och en tanke är att om man skulle köpa en till sån, och sen koppla ihop dom via rören. Vad tror ni om det? Han kan kanske ha en "bo-bur" och en "lek-bur"?

Annons:
Besthamster
2017-01-13 12:07
#1

Om du har möjlighet att beställa hem från en hemsida så kan man hitta stora och bra burar🙂 

Du kan kolla exempelvis Zooplus, Zoo.se, Zoozoo.se osv! Har för mig att Zooplus har en stor Bur, vet dock inte vad den heter. Annars kanske du kan beställa hem från Ikea? DETOLF buren kostar 500kr och är väldigt stor, större än de flesta burar man hittar på djuraffärer👍 Beroende på var du bor så blir frakten olika, men det är nog värt det. Har själv den buren och den är stor och rymlig, dock kan den kännas lite klumpig. Annars kanske en samlalåda?

RastadBäver
2017-01-13 12:12
#2

Jag kollar på zooplus, och dom har många fina burar. Men dt känns lite som att dom har många burar till chinchillor och lite större djur så, inte så himla många roliga till guldisar. (men jag kan ha fel) ska kolla upp frakt från ikea, Jag bor ca 1h från Gbg, och där finns Ikea, så frakten lär inte bli så megastor. Rekommenderad storlek på samlarlådorna?

(När jag säker på Detolft på hemsidan får jag bara upp ett Vitrinskåp?)

Besthamster
2017-01-13 12:19
#3

#2 Detolf är ett vitrinskåp, det man gör är att man lägger det ner och skippar att montera fast glasdörren🙂

Jo så kan det ju vara, men jag skulle nog köpa från ikea då det oftast är större för ett billigare pris👍

RastadBäver
2017-01-13 12:27
#4

Iofs, då har man ett vitrinskåp när lilla otto inte finns längre. Rätt så smart. :)

Men han kommer inte kunna klättra ur då?

Besthamster
2017-01-13 12:30
#5

#4 Ja det är väldigt praktiskt! Om du sedan bestämmer att skaffa hamster igen så har du ju en Bur redo.🙂

RastadBäver
2017-01-13 12:33
#6

Nu har jag köpte en Detolf! Tack så mycket för tipset! :) Han kommer nog att bli jätteglad. :)

Annons:
Besthamster
2017-01-13 12:35
#7

#6 Är bara glad över att jag kan hjälpa till! Ja han kommer säkert bli jätteglad🤗

RastadBäver
2017-01-13 12:36
#8

Har velat köpa nytt till honom ett bra tag nu, men jag har inte haft ekonomi till det. Det gäller att passa på nu när man har pengar, och jag vill ha det bästa till honom. :)

Besthamster
2017-01-13 12:38
#9

#8 Ja men precis!👍 Han kommer få det toppen!

Majaa12
2017-01-13 12:43
#10

Ikeas samlalåda går att få levererad hem för 49 kr extra, det är bara att beställa från deras hemsida :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Majaa12
2017-01-13 12:44
#11

Läste inte tråden innan jag skrev. Har också detolf och är jättenöjd, han kommer få det jättebra! :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

RastadBäver
2017-01-13 13:14
#12

Jo! En till fråga! Jag måste köpa en ny hamsterboll till honom också. Jag har en lekhage, men han försöker bara rymma ut ur den hela tiden, så jag brukar inte sätta upp den, utan ha honom antingen lös i famnen (vilket han inte heller gillar heller utan han vill hela tiden springa iväg. :P Han älskar soffan jag har). Vilken storlek ska bollen ha? Det står inte på kartongen till hans förra boll nämligen.

Besthamster
2017-01-13 13:24
#13

Jag skulle råda att inte använda hamsterboll, då dom kan springa in i möbler vilket kan orsaka skador! Annars kan du kanske hamstesäkra ett rum och låta han springa där?

Annons:
RastadBäver
2017-01-13 13:30
#14

Det är det som är grejen, att jag inte kan göra det riktigt. Min hyresvärd (som också är min svärmor) vill inte att vi gör någonting i huset, inte ens hamstersäkra. Jag har kollat med henne förr, men hon tvärvägrar. (hon är lite speciell, hon vill inte att vi ska ha varmare än vad hon har inne hos sig, alltså 13 grader i köket. Men det skiter jag i, elräkningen får bli dyr, det skiter jag i.)

Han är van att springa i bollen och han är duktig på att stanna och vända i tid. (visst, ibland krockar han in i väggen, men inte speciellt ofta)

RastadBäver
2017-01-20 11:11
#15

Puffar lite på tråden! 

Jag har kollat lite olika bilder på Detolf-burar, och undrar bara om man måste ha ett lock? Och hur har ni gjort med vattenflaskan? Har ni bytt till skål, eller kan ni rekommendera något sätt att hänga upp den?

Namiko
2017-01-20 11:34
#16

#15 Jag har inget lock till min Detolf men då får man planera inredningen så hamstern inte kan klättra ur, vilket kan vara lite krångligt när man har guldhamster. Vill man ha djupare strö (vilket är jättebra för hamstern, jag har det dock i en annan del av buren)  eller hög Inredning så behövs ett lock. Det finns jättebra beskrivningar på hur man gör ett enkelt lock på youtube.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Besthamster
2017-01-20 14:22
#17

#15 jag har skålar till mina! Locket jag har består först utav en ram, med sedan 2 st ramar på den, dock sitter de andra 2 ramarna fast med gångjärn och "knäppning" i den första ramen. Lite invecklat hehe, men jag har så pga att jag har 2 katter. Annars kan du bara göra 2 st träramar. [Med nät såklart]

RastadBäver
2017-01-20 18:39
#18

Jag provar och ser om det går utan lock först, om han försöker ta sig ur så bygger jag ett helt enkelt! :) Har ni mycket träsaker (leksaker, Hus osv) i era burar? För mig känns det mer naturligt, och ser snyggare ut, än att ha plastsaker. :)

Honeymoon
2017-01-20 18:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Jag har mest träsaker. Håller med dig om att det ser snyggare ut och är mer naturligt :) det enda som är av plast (utom själva buren) är tunnlarna på utsidan av buren och toaletten. Alla Hus, broar, våningar och hjulet är av trä :) bifogar en bild där man ser några träbroar

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Ellrose
2017-01-22 15:19
#20

Jag skulle sätta fast flaskorna med exempel

-starka magneter du limmar fast en på flaskan och en på glaset. 

-bra kardborreband som sen går att ta bort en på flaskan och en på glaset

-ha en flaska från taket om du gör ett lock eller bara har en pinne över som du kan hänga den i

- det finns såna här hållare man har till flaskor så att den står i buren

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
RastadBäver
2017-01-22 17:36
#21

#19 åh vilken sötnos du har! :D

#20 jag har försökt att hitta en sån hållare, men hittar inte någonstans, jag vet att man kan göra en av en toarulle. Vet du vart man kan hitta en sån hållare?

Cireea
2017-01-22 22:20
#23

#22 Tror den du länkar till ska finnas på Zooplus eller liknande också. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Djurgalen
2017-01-22 22:26
#24

#23 hittade inte den på Zooplus så därför jag länkade till Amazon 🤪

RastadBäver
2017-01-23 11:28
#25

#22 Precis som #23 sa, jag har kollat runt på div. djurbutiksidor men inte hittat någon.

RastadBäver
2017-01-23 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Fick hem min detolf idag, och jag satte ihop den helt själv! :D 

Såhär blev det för tillfället, jag väntar flera roliga leksaker på posten!  Tack för tipset om detolf, otto (som man ser i ett av rören) vart alldeles i extas och vart jätteglad! Han stoppade ner huvudet i spånet och var jätte söt!

Ellrose
2017-01-24 12:32
#27

Det finns en hållare på wish också. Kolla där.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Besthamster
2017-01-27 09:33
#28

#26 Visst känns buren otroligt stor!😃

Upp till toppen
Annons: