Annons:
Etikettallmänt
Läst 564 ggr
[eemilias]
12/24/16, 2:18 PM

Köpa guldhamster

Hejsan & god jul! :D

Jo nu är det såhär att jag funderar på att köpa en guldhamster (har en överenskommelse med mamma och pappa). Men jag har lite olika frågor någon kanske har svar på.

  • Hur farligt är det att ge olika typer av blandningar som man kan köpa på t.ex djuraffärer? Vet att till kaniner rekommenderas det inte då dom innehåller "fel" saker, men hur är det till hamster? Dom flesta rekommenderar ju att köpa det då det kan vara svårt att sätta ihop själv (vad jag har hört) men vilket märke isåfall? Sen även hur ofta ska dom få grönsaker, ger man för ofta kan ju magen paja. Antar att det är olika för alla, men ungefär?
  • Hur ska man på lättast sätt få den tam? När jag ska köpa lär det antagligen bli på ett lov så jag kan lägga all tid på den, och vill ju gärna göra rätt då haha.

Sedan har ni något annat tips som kan  vara bra att veta? Vore jättetacksam för allt då jag vill göra rätt med en gång.

Annons:
Honeymoon
12/24/16, 4:25 PM
#1

På Svenska hamsterföreningens hemsida kan du läsa om vilka fröblandningar som rekommenderas. Där hittar du även information om vilken typ av färskfoder som är bra att ge, jag brukar ge några gånger i veckan av det som jag har hemma. För att få en hamster tam kan det krävas mycket tid och tålamod. Det är lättast att få en hamster från uppfödare tam, då är de ofta (inte alltid) tama från början när man får hem den. Annat som är jätteviktigt är att ha en stor och bra Bur (rekommenderar att köpa ett stort akvarium, en 130 liters Samla-låda från IKEA eller en detolf), absolut inte en gallerbur eller en för liten Bur! Viktigt är också att köpa ett stort och bra Hjul, gärna omkring 28 cm i diameter, och inte gallerhjul som hamstern kan göra sig illa på. Stort lycka till med din nya lilla vän! ❤😊

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

Cireea
12/25/16, 12:16 AM
#2

Hej TS och god jul på dig! 🤗

Angående Foder så har jag en artikel om det (klicka på det understrukna ordet eller leta åt den under artiklar om du är inne via mobilen). Samma sak gäller Färskmat, vi har samlat ihop en bra lista här på sajten.👍 Rekommenderar dig att kika på dom.

Man kan variera Färskmat dagligen men åtminstone ca tre gånger per vecka. Det man ska vara försiktig med är exempelvis isbergssallad och gurka som mest innehåller vatten, ger man för mycket av det kan hamstern få diarré. 

När man köper av en seriös uppfödare så är ungarna hanterade väldigt mycket under uppväxten och då brukar det gå lättare att fortsätta med jobbet när hamstern väl flyttar in. Däremot måste man tänka på att en flytt alltid påverkar individer olika, därför bör man inte förvänta sig att hamstern bara knatar upp i handen samma sekund man kommer hem. 🙂 Det krävs tid och tålamod, det är bara att jobba jobba jobba så brukar det gå bra. Man får vara lite envis och påhittig med vissa. 😉 Mutor funkar för det mesta. 

Mitt bästa tips är att du söker upp en seriös uppfödare så du vet vad du får samt att du alltid har uppfödaren att vända dig till vid eventuella frågor. 🙂 Vi har en bra Uppfödarlista här på sajten men annars har även Svenska Hamsterföreningen en bra sammanställd lista över registrerade uppfödare här i Sverige.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: