Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 1001 ggr
bonnierat
10/7/16, 9:03 AM

Frågor om uppfödning

Hej jag har inte planer för att starta en uppfödning nu men har ändå undrat lite kring dessa frågor väldigt länge. I nuläget har jag tamråttor men jag har haft hamster i ca 7-8 år (då har jag haft både guld och dvärghamster) Men för framtiden då jag saknar att ha hamster och garanterat senare när jag blir lite äldre. Jag tänkte att jag kanske kunde få svar på dessa frågor här eftersom att jag vet att det finns en del uppfödare här som har kunskapen.

1. Hur går själva parningen till? (lite mer detaljerat) Hur vet man att hon brunstar då?

2. Är det lätt att sälja sina ungar man fött upp?

3. Vart får man tag på en bra, frisk hane? kan man låna en av en annan uppfödare?

4. Hur vet man att honan är bra för Avel? (förutom att hon ska vara frisk, snäll m.m)

5. När börjar honan förbreda sig inför parningen?

Annons:
Cireea
10/7/16, 2:54 PM
#1

1. En hona brunstar var fjärde dag och man märker det genom att honan ställer sig upp med rumpan i vädret när man stryker henne över ryggen. Du kan även märka av brunsten genom den fräna doften även om honan inte ställer sig, vissa ställer sig inte bara av att man stryker. När du vet att honan brunstar sätter du ned honan och hanen på exempelvis soffan, sängen eller på golvet. Parningen brukar ta ca 20 minuter och går till så att hanen tvättar sig själv, honan och parar sig sedan många många gånger. 

Man måste vara uppmärksam under hela parningsakten - även om det normalt sett inte brukar hända något. Lämna aldrig hamstrarna ifred. När parningen är klar sätter man tillbaka hamstrarna i varsin Bur, du får aldrig låta en hane och hona gå tillsammans före eller efter parningen. 

2. Lätt och lätt, det handlar alltid om efterfrågan. På sommaren tycker jag att det är svårast att sälja hamstrar då många åker på semester och inte vill behöva ordna en hamstervakt eller släpa på en Bur till sommarstugan. Däremot har jag allt som oftast fulla intresselistor innan kullen ens kommit så det brukar inte vara några problem för mig ändå. 🙂Du får annonsera om kullen i god tid, redan under planeringsstadiet, så folk kan visa intresse. 

3. Hos uppfödare får du tag på avelsdjur. Du bör inte avla på djur utan stamtavla oavsett hur söta och snälla de är då du aldrig kan veta vad som ligger bakom hamstern. Det kan vara grov inavel, hamstrar med dålig temperament eller massor av missbildningar och Sjukdomar. Uppfödare kan nog vara villiga att låna ut hanar, men då bör du hitta någon uppfödare nära dig som du klickar med. 

4. Det här tycker jag är lite knepigt att förklara eftersom alla uppfödare avlar olika, det som är bra för en kanske inte är lika bra för någon annan. Men jag kan försöka ge en liten helhetsbild blandad med mina personliga åsikter. 

Ett bra avelsdjur (oavsett kön) ska vara trevlig och ha ett fint temperament. Jag tycker personligen att ett bra avelsdjur inte är för stor eller för liten heller. För stora djur kan medföra komplikationer och livslängden är (så vitt jag förstått) kortare på alldeles för stora djur. Använder man för små djur bidrar det inte till att främja arten då man då avlar mindre och mindre guldhamstrar, även det kan orsaka komplikationer när exempelvis en hona ska föda. 

Du kan titta lite på typstandarden för guldhamster inne på Svenska Hamsterföreningens hemsida, det är alltid bra att ha ett hum om hur en bra hamster ser ut och sedan ha det i åtanke när man avlar. Man kan även tänka på hamsterns färg när man avlar, med andra ord välja djur med bra typ och färg. 

Sedan tycker jag att det är lite svårt att säga att "såhär ska ett bra avelsdjur se ut" - eftersom det i verkligheten kan vara så att en hamster med en riktigt bra färg istället är "ful" enligt typstandard eller en riktigt snygg hamster kan ha dåligt temperament. Man måste hitta en väg mittemellan, alltså göra de val utifrån hur man vill avla. Jag väljer hellre ett djur med sämre typ men som är trevlig än en hamster med fin typ som är stressad och med dåligt temperament, förstår du hur jag tänker då?

Man måste fundera lite på hur man ska avla och vad man vill uppnå. Avlar du för utställning så är utseendet mycket viktigt men om man färgavlar (exempelvis om du riktar in dig på att bara avla sobel och få fram hamstrar med bra sobel-färg) så är färgen viktigast. 

5. Jag förstår inte riktigt frågan, en hona förbereder sig inte för parning utan honan brunstar var fjärde dag och när honan brunstar kan hon bli parad. 

Nu blev det här långt och jag kanske har missat någon, förhoppningsvis kan någon komplettera om dom har andra åsikter. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

bonnierat
10/7/16, 6:34 PM
#2

#1 tack för bra svar på frågorna! Insåg nu att jag råkade skriva fel. Menar såklart innan ungarna ska födas.

Cireea
10/7/16, 9:37 PM
#3

#2 Man märker att honan är på gång att föda när hon vankar fram och tillbaka lite orolig, sover på olika ställen i buren under kortare stunder och sedan slutligen när hon kryper ned i boet och inte kommer fram. Då är det dags. 

En guldhamster är dräktig i 16 dygn och dom är ganska punktliga så det är bra om man låter honan vara ifred som mycket som möjligt i slutet av dräktigheten så hon får lugn och ro inför kullen. 

Man kan Städa buren? några dagar i förväg så att allt är nytt och fräsch inför nedkomsten. Då hinner även honan komma till rätta och bygga ett stort och fint bo innan bebisarna kommer.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
10/14/16, 12:00 PM
#4

Om honan inte har fött på 19 dygnet, alstså 3dje dygnet efter beräknad födsel ,då skall hon tas omedelbart till veterninären så hon får en spruta för att sätta igång värkarna och födandet.

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Upp till toppen
Annons: