Annons:
Etikettallmänt
Läst 766 ggr
EmmZen
2016-09-14 18:38

Min första guldhamster

Hallå där 😊 Som rubriken lyder har jag nu köpt min första guldhamster. Har läst på en hel del och har haft möss och råtta tidigare i mitt liv. Har nu lite frågor till er mer erfarna! Fråga 1: Hur tycker ni jag ska göra för att lära känna min nya vän på dryga 6 veckor? Jag har klappat honom lite och matat honom med pyttelite morot från handen / fingrarna. Fråga 2: Sandlåda och toalett. Ska de både ha en sandlåda för sandbad och en toalett för dessa behov eller räcker det bara med en av dessa saker? Fråga 3: Läste någonstans att man inte ska sätta in ett Hjul förens de är ca 3-4mån gamla, stämmer det? Tacksam för svar 😊

Annons:
Cireea
2016-09-14 19:24
#1

1. Ta det i hamsterns takt, du märker snabbt om han är nyfiken och framåt eller om han är lite mer tillbakadragen. 🙂 Mutor fungerar på de flesta hamstrar så ett hett tips är att erbjuda gott från handen så hamstern förknippar handen med något bra. 

2. Man måste inte ha något av de om man inte vill, vissa har både och eller bara en. Alla hamstrar , framför allt guldhamstrar , brukar inte bada så mycket i sanden utan dom brukar göra sin behov. Börja med ett sandbad och en toa så ser du vad som passar din hamster.

3. Nej, det stämmer inte. Du kan ha Hjul i buren direkt så länge det är av rätt storlek så hamstern springer med rak rygg.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

EmmZen
2016-09-14 20:59
#2

1# Tack för tipsen 😊 Han kommer fram och äter lite från min hand men sen går han sin väg. Så ja han är både lite nyfiken / matglad och lite reserverad. Letar efter ett stort Hjul, men har lite svårt att hitta. I värsta fall så får jag beställa ett. Något annat du skulle vilja tipsa om som är bra att veta? 😊

Amun-Ra
2016-09-19 16:12
#3

Jag brukar ha till regel att inte ha Hjul till en hamster under 3 månader. De får nog lov att växa till sig först…Det är min åsikt….

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Honeymoon
2016-09-19 17:50
#4

#3 Varför det?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

3mma.
2016-09-20 09:54
#5

1. Genom att iaktta din hamster noggrant kommer du kunna känna efter i vilken takt du kan lära känna honom. Det är viktigt att inte gå för fort framåt och ifall man känner att man råkar göra det är det viktigt att ta ett steg tillbaka. För mig gick det ganska snabbt att lära känna Maja. Nog för att jag lär mig mer och mer om henne för varje dag som går, men liksom lära känna grunderna av vem hon är. Anledningen till att det gick så fort var dels för att hon redan var 100% tam och dels för att hon var otroligt nyfiken och framåt. 

2. Jag skulle börja med båda två. Maja hade både och och gjorde fint sina behov i ena skålen och badade i den andra tills hon en dag upptäckte att det inte var lika kul att bada längre så hon istället började göra sina behov i den fd badskålen. Så nu har hon bara en skål där hon kissar.

3. Jag hade hjulet i buren då jag höll Maja under uppsikt till en början eftersom hon hade lite problem med att hitta den rätta springtekniken. Sedan, då hon klarade av att springa i princip utan några problem, satte jag in hjulet i buret permanent. Maja är 11 veckor gammal och jag förstår tanken med att vänta med hjulet tills de blir äldre pga att kroppen ska få utvecklas färdigt men skulle jag inte ha något Hjul skulle Maja gå i taket eftersom hon är superaktiv. Sen har hon också massa annat i buren som tex ett grävtorn och en klätterställning som hon kan pyssla med så hon inte enbart springer i hjulet.

/3mma.
Matte till Queens Maja

Amun-Ra
2016-09-20 11:07
#6

Precis som tonåringar inte skall tillbringa tid i gymmet dag ut och dag in i flera timmar, innan de är åtminstone minimum 18 år fylda, så att skelettet är utvecklat ordentligt och inte tar skada med tungt arbete, så att de senare i livet får tidiga skelett krämpor så anser jag att en hamster skall växa till sig orentligt innan man lägger ett Hjul åt den. Däremot kan man börja smått vämja dem att springa i en boll 20 minuter varje dag tills de är vuxna nog för flera timmars daglig gym. Jag har för inte så länge sedan lagt ett Hjul åt gambler och han är född 31sta December. Han har vuxit till sig rejält med muskultur och starkare skelett. Han är nu och gymmar i sitt Hjul flera timmar om netterna och gillar det.  Så jo, jag är försiktig med Hjul innan de är 3 månader fylda och vuxit till sig ordentligt. 🙂

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Annons:
Cireea
2016-09-20 13:45
#7

#6 Fast varför vänta till 3 månader då en guldhamster anses vara vuxen och färdigutvecklad vid 5 månader? Det ger ju ingenting att vänta till tre månader då dom ändå fortsätter växa och utvecklas vid den tidpunkten i livet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
2016-09-21 12:44
#8

Jag brukade ha Hjul tidigt. Men de unga hamstrarna var mer ivrig att springa än att äta och se till att växa ordentligt. De växte inte i storlek och hull lika snabt än den kull som jag inte hade Hjul åt. Testade detta med ett par kullar för ett par år sedan och fick samma resultat, för ivriga att springa ihjulet för att äta ordentligt. Därför har jag som princip att inte lägga hjulet i buren förrän de är 3 månader utan låter de istället springa i bollen i 20 minuter varje kväll så att de värkligen har tid att äta och växa, och inte bara springer och inte tycker de hinner äta. Så var det i allafall för mina kullar och därmed orsaken till att jag väntar med hjulet tills de är tre månader. Men alla får ju göra som de vill angående hjulet. :)

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Fannyshamster
2016-09-21 14:26
#9

Är det bra att ha hamsterboll? Hört att det stressar dom

IF the way don't go right, go left

Upp till toppen
Annons: