Annons:
Etiketthälsa
Läst 774 ggr
[Catrin891211]
9/9/16, 5:36 PM

Mående

Hur vet jag att min hamster mår bra ?

Annons:
3mma.
9/10/16, 8:27 AM
#1

Genom att lära känna sin hamster samt läsa på om sjukdomssymptom hos hamster ser man oftast om hamstern mår bra eller inte fysiskt. Läs även på om generell hamsterfakta, så som att ytan på burens botten är otroligt viktig och att höga burar till exempel är farliga då hamstrar, trots att de flesta älskar att klättra, är gjorda för att leva på botten och skadar sig otroligt lätt om de faller ifrån allt för hög höjder. Har du då stor bottenyta(kring 70x50cm är medelstort) och mycket leksaker och gömmor samt hög volym av bottenströ kan du anta att den mår bra boendemässigt. Sen kan man aldrig säga till hundra procent hur en hamster mår psykiskt(inte fysiskt heller för den delen) eftersom de tyvärr inte kan kommunicera sina känslor till oss även fast man kan lära sig hamsterns kroppsspråk.

/3mma.
Matte till Queens Maja

[Catrin891211]
9/10/16, 9:30 AM
#2

Ok. Tack

Namiko
9/10/16, 3:00 PM
#3

Man lär sig med tiden att se om dom är missnöjda med något. Det vanligaste är att en olycklig hamster utvecklar stereotypier (beteenden som utförs om och om igen utan att det ger hamstern något, beror på brist på aktivering under en längre tid) eller att dom spenderar väldigt mycket tid med att försöka rymma ur buren (beror oftast på för litet utrymme eller tråkigt inredd bur). Verkar hamstern stressad (även efter att den fått några veckor att bo in sig ordentligt i sitt nya hem) så får man se över vad man kan förändra i omgivningen för att göra det bättre.

Vad gäller fysisk hälsa så får man göra hälsokontroller och se ifall hamstern går upp/ner i vikt och andra förändringar. Ser hamstern hel och ren ut (i brist på bättre ord) och den beter sig som vanligt så kan man anta att den är frisk.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Catrin891211]
9/10/16, 5:37 PM
#4

Tack så mycket. Då kan jag vara lugn. Så kan jag se tillbaka på det här om jag funderar igen. Tack än en gång ;D

Upp till toppen
Annons: