Annons:
Etikettkosthållning
Läst 669 ggr
meartha
9/3/16, 10:56 AM

Hur mycket mat?

Hej!

För några dagar sen köpte jag en guldhamster. Har innan haft en dvärghamster som jag tog över för att ingen ville ta hand om den. Så var inte så insatt i hur mycket mat och vilken typ av mat som är bäst. Jag bara fortsatte med det som de andra hade matat den med och gav lite extra grönsaker. Jag använde pellets complete för hamstrar. 

Min dåvarande hamster åt inte alls mycket och fick förklarat att jag bara skulle ge honom några bitar per dag. Men har nu läst på och sett att pellets ska de ha fri tillgång till. Så jag började med det nu men så fort jag fyller på hamstrar han allt i kinderna och lägger i sitt Hus. Är rädd han blir tjock och äter för mycket?

Annons:
Bellie
9/3/16, 11:35 AM
#1

Hamstrar ska ha fri tillgång till mat, hamstern känner själv när den är mätt och inte vill äta mer. Om din hamster börjar bli tjock kan du ta bort tex solrosfrön, pumpa frön mm från fodret. Jag själv föredrar att använda ett Foder med både fröer och "rispuffar" (eller vad de heter) o.sv för att hamstern ska få så mycket olika men ändå i ett och samma Foder. Mina hamstrar gillar inte pellets men det är väl en smaksak kanske… 😃 Här kan du läsa vad din hamster behöver ha i sitt Foder, det står under "Guldhamsterns näringsbehov". 

Det blev lite luddigt men jag hoppas du förstår iallafall! :D

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

meartha
9/3/16, 11:59 AM
#2

tack så mycket :D

Ville bara kolla så jag inte gör den alldess för tjock. För när jag köpte honom så sa han i djuraffären att jag skulle se till att han inte blev alldeles för tjock för då kunde han fastna i rören

Cireea
9/3/16, 1:01 PM
#3

Man ska inte lyssna så mycket på vad personalen på djuraffärer säger då dom inte besitter särskilt mycket korrekt kunskap om guldhamstrar, eller hamster överlag. 
Det där om rören stämmer självklart - blir en hamster överviktig så kommer den tillslut inte igenom rören - men jag kan tycka att rören är det minsta problemet om du har en överviktig hamster. 😐

Jag rekommenderar fodret Bunny Hamsterdröm BASIC, jag har själv en motsvarande blandning till min kinesiska hamster och det är det bästa färdigblandade fodret på märkänden just nu. 🙂Precis som #1 säger så är det fri tillgång som gäller.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: