Annons:
Etikettkosthållning
Läst 376 ggr
Sarasol85
2016-08-27 10:14

Nybörjare hamstermat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick råd att ge min hamster denna mat, Brittisk Animals och enbart den. Och komplettera med lite godsaker. Han har fått nån godis blandning med örter och lite äpple och broccoli. Men ska man inte ge nån fröblandning? Djuraffären avrådde…känner mig lite förvirrad.

Annons:
MangaMarodoren
2016-08-27 10:24
#1

Min upp fattning och erfarenhet vad det gäller fröblandningar(med smått och gott i) så brukar djuren pilla ur det god(det dom egentligen inte behöver) och lämnar kvar pelletsen m.m. Djur är inte dumma på det sättet utan dom pillar ur det dom vill ha och lämnar kvar det dom inte vill/behöver äta för att det finns godare sker i skålen.

Om fodret uppnår alla näringsbehov din hamster behöver så ser jag inga problem med det. Det är betydligt nyttigare att basera kost på ett pelletsfoder än någon gnagarblandning ifrån affären.

Sarasol85
2016-08-27 10:32
#2

Ah, då gör jag rätt iaf. Men kan jag ge lite fröblandning ibland? Läste att de gillar att plocka med det?

Sarasol85
2016-08-27 10:32
#3

Ah, då gör jag rätt iaf. Men kan jag ge lite fröblandning ibland? Läste att de gillar att plocka med det?

Cireea
2016-08-27 14:04
#4

Basfödan bör vara en bra fröblandning. Om ni läser recept som många uppfödare använder sig av så märker ni att de flesta recept innehåller olika fröer, och det finns en god anledning till det. 🙂

Pellets är bra, eftersom hamstern inte kan välja ut det godaste och sen strunta i resten. Men, det finns också en klar nackdel med att enbart ge pellets och det är att hamstern inte får använda sitt naturliga födosöksbeteende. En hamster vill gärna stimuleras genom att skala fröer och öppna nötter osv och därför bör man blanda ut sina pellets med en bra fröblandning. 🙂

Jag rekommenderar Bunny Hamsterdröm Basic som finns att köpa på exempelvis Zooplus. Det är den bästa fröblandningen på marknaden om man inte vill blanda eget Foder, vilket är svårt om man inte har koll på näringsläran. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: