Annons:
Etikettkosthållning
Läst 743 ggr
3mma.
2016-08-05 08:27

Foder: Vad ger ni er guldhamster?

Hej! Jag är ny här på Guldhamster iFokus och ska åka och hämta en ny liten familjemedlem nästa vecka efter att ha varit utan hamster i 4 år.

Jag hade tänkt ge henne fröblandning till fågel(då jag uppfattat dessa som nyttigare än de flesta hamsterfröblandningarna) samt torrfoder till katt(Pure Natural/Canagan). Sen hade jag även tänkt bjuda på lite blandad kompott beroende på vad jag ätit under dagen. Pinnar och annat att gnaga på kommer alltid finnas tillgängligt.

Jag har även läst igenom artikeln om färsk mat man kan ge till hamstern för att samla på mig lite inspiration men jag är lite nyfiken, vad ger ni era guldhamstrar för Foder dagligen samt som komplement?

/3mma.
Matte till Queens Maja

Annons:
theomuffin
2016-08-05 09:52
#1

Min får hamster complete och crispy müsli. Ibland (ganska sällan) får hon lite barnmat. Några gånger i veckan får hon ärter, broccoli, gurka, tomat, eller vad som finns hemma.

Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/

Cireea
2016-08-05 14:09
#2

Tänk på att fodret du ger måste vara anpassat till din guldhamster på så sätt att den får i sig allt den behöver, alltså att hamsterns näringsbehov tillgodoses. 🙂

Såhär ser en guldhamsters näringsbehov ut:

15-20 % protein
4-6 % fett
65 % kolhydrater
8-10 % fibrer

Fodret bör alltså ligga så nära dessa siffror som möjligt för att hamstern ska få i sig det den behöver. Färskmat kan man ge dagligen eller åtminstone tre - fyra gånger i veckan om man inte vill ge varje dag.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

3mma.
2016-08-08 08:54
#3

#1: Vilken slags barnmat brukar du ge? :)

#2: Åh, perfekt, precis den infon jag letade efter 👍 Funderade på om katt och hundmaten jag har blev för fet(ligger kring 14%) men jag kom fram till att i mindre mängd tillsammans med frön, grönsaker och annat smått och gott kommer näringsvärdena jämna ut sig :)

/3mma.
Matte till Queens Maja

theomuffin
2016-08-12 22:33
#4

#3 Majs och potatis! Men man kan ge alla (tror jag) för barn under 6 mån, alltså utan lök, kruddor pch salt.

Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/

Rebelyell
2016-08-13 09:32
#5

Crispy müsli.

Upp till toppen
Annons: