Annons:
Etiketteraveluppfödninggenetik
Läst 785 ggr
Lalaloopsy
7/27/16, 4:22 AM

Lh + Kh = ?

Försöker lära mig om genetik och färger, undrar om det blir både lh och kh i en kull där tex. mamma är lh och pappa kh? eller blir det bara korthår?

jag avlar inte, är bara nyfiken på att lära mig😇

Annons:
Lalaloopsy
7/27/16, 12:23 PM
#1

En till fråga

Om man parar en viltfärgad med en creme, vad blir ungarna för färger då??🤔

Cireea
7/27/16, 2:00 PM
#2

Angående lh och kh beror det på om den som är kh bär på lh. 🙂 Bär kh på lh så blir det både kh och lh. Bär kh inte på lh så blir det bara kh eftersom lh är recessivt.

Vilken färg menar du med viltfärgad? Normalfärgad?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lalaloopsy
7/28/16, 1:13 AM
#3

Ok tack! 

Ja normalfärgad menade jag 😃

Cireea
7/28/16, 1:18 AM
#4

#3 Okej, vad som dyker upp vet man bara om man vet vad de båda föräldrarna bär på. Om den Normalfärgade inte bär på Creme så kommer bara Normalfärgat. Bär den normalfärgade däremot på creme kan även det dyka upp. Bär båda på Svartbaserat kan även Svartbaserat komma. 

Bär båda föräldrarna på exempelvis bb (brunörat) eller pp (rödögt) så kan det komma rödögda och brunörade varianter. Bär båda på rex så kan rex komma osv. 

Så man kan inte säga helt säkert vad som kan och inte kan dyka upp utan att studera hamstrarnas stamtavlor och bakgrund. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Lalaloopsy
7/28/16, 8:17 AM
#5

Ok tack så hemskt mycket circeea🙂om de är ok har jag en till fråga,  para dove + normalfärgad (till exempel) = bara normalfärgade alltså? för att dove är svart baserad och svart är recessiv gen? och normalfärgad är dominant?

tack igen🙂

Cireea
7/28/16, 2:55 PM
#6

Det beror på om den normalfärgade bär på svart eller inte. 😃Bär den normalfärgade på svart och även pp så kommer det även svart och dove men då också nf såklart. 

Normalfärgat är hamstrarnas grundfärg, alla hamstrar har den i grunden och allt annat är liksom "tillägg" om man nu kan säga så. Alltså, bär den normalfärgade på inget och har inget gemensamt med dove-hamstern (eller den som är creme) så blir det bara normalfärgat för då kan hamstern inte "bli" något mer än normalfärgat.

Låt säga att du parar nf + nf som båda bär på pp, bb och creme så kommer det komma creme med pp och bb varianter. Är en av nf-hamstrarna dessutom umb kan det komma ytterligare variationer av cremebaserade färger. Notera dock att även normalfärgat kan dyka upp i kullen, såklart även rost och cinnamon i detta fall.

nf + rost där nf inte bär på bb kommer bara normalfärgat. 

nf + cinnamon där båda bär på bb kommer nf och rost. Cinnamon kan inte komma då nf inte bär på pp.

Parar du däremot nf + nf som inte bär på någonting, ja då får du bara nf. 

nf + creme där nf bär på creme så kommer det nf och creme. Bär båda på bb så kommer även caramel och rost. Är nf dessutom umb kommer det även umb-varianter såsom rost umb och sobel. (Sobel är creme+umb).

pp = rödögt
bb - brunörat
nf = normalfärgat


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: