Annons:
Etikettallmänt
Läst 729 ggr
Codswallop
7/15/16, 2:14 AM

Saker att tänka på vid köp.

Eftersom mannen inte vill ha fler djur som kräver hö efter att våra kaniner gått bort, spånar jag lite på vad för andra djur det finns. Guldhamster har vi varit inne på då de inte är alltför små heller (jämfört med ex mus). Men! Enda guldhamstern jag haft köpte vi ifrån djuraffär när jag var runt 7-8, en ilsken liten sak vid namn Maja. 

Därför; Vad ska man tänka på vid köp ifrån uppfödare? Vad för Sjukdomar och defekter finns hos guldhamstrar? Hur lätt är det att få hamstrar tama om man umgås med dem åtminstone 2-3h varje dag? Vad är bästa maten? 

Tänkt införskaffa ett stort akvarium/terrarium till den. 

Fyll gärna på om jag missat något! 
OBS! Detta är något som inte kommer ske än på ett par år, så det blir inget ogenomtänkt köp.

Annons:
Lojs
7/15/16, 12:47 PM
#1

Leta bland artiklarna och trådarna här på sidan så hittar du de flesta av dina svar. En hamster från uppfödare är redan mycket hanterad och är tam när man får hem den, den ska bara vänja sig i lugn och ro vid nya miljön, sedan kommer den mest troligt bli hur mysig som helst. 
Det finns lite olika typer av temperament, vissa är mer aktiva och vill helst springa runt och busa, medan andra gärna sitter och gosar, där är det bäst att höra med uppfödaren hur föräldrarna är, för bebisar är ju ofta busiga oavsett hur de kommer bli som vuxna. Generellt sett är ofta de svart- och gulbaserade busigare och mer aktiva än de crémebaserade och vilttecknade, men det beror mest på vilka linjer de kommer från, det vill säga att en crémebaserad från en svartbaserad/gulbaserad linje kommer antagligen vara lika aktiv som de andra i samma linje, det ändras inte beroende på färg. =)

Sjukdomar och defekter behöver man inte oroa sig så mycket för om man köper en hamster från en uppfödare som är registrerad uppfödare i Svenska Hamsterföreningen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Codswallop
7/15/16, 4:15 PM
#2

Intressant! Då är det lite som i kaninvärlden? Jag har en ras som heter Belgisk Hare, inom den rasen anses de röda vara skarpare än "min" färg - vit rödögd.

Läste lite angående Sjukdomar igår, ska se över artiklarna mer idag! 

Är det någon större skillnad temperamentsmässigt på hona och hane?

Lojs
7/15/16, 4:50 PM
#3

Ofta är hanarna lite lugnare och honorna vildare, men jag skulle säga att det skiljer mer mellan individer än könen generellt sett. Hanarna brukar dock leva lite längre och kan lukta lite mer än honorna.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: