Annons:
Etiketthälsa
Läst 899 ggr
Bellie
7/12/16, 7:11 PM

Mjölkersättning?

Eftersom att jag planerar att börja föda upp guldhamstrar i början av nästa år så undrar jag om man behöver köpa mjölkersättning? T.e.x om mamman inte klarar att dia ungarna eller att mamman dör eller så, hur gör man och om man ska ha mjölkersättning och var man kan hitta det eller blandar man det själv? Vad ger man ersättningen med i så fall? Har sett när en man "byggde" upp en råttbebis på YouTube och då använde han sig av någn sorts pensel…?

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Annons:
Cireea
7/12/16, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har behövt agera mamma två gånger då honorna inte kunnat ta hand om sina ungar. En gång stötte honan ifrån sig ungarna och andra gången dog honan. 

Jag använder mjölkersättning för kattungar som finns i de flesta djuraffärer. Då blandar jag bara den och ger den genom en liten spruta in i munnen . 🙂

Bifogar en bild på den senaste kullen som jag hade nu i maj, dom förlorade sin mamma vid 13 dygns ålder (på bilden är dom 3 veckor). Fick mata och uppfostra dem själv och det gick utan några som helst problem. 

Man får mata ofta i början, när dom var 13 dagar gamla gav jag mat var 90:e minut då min värmedyna slår ifrån så ofta och när jag ändå slog igång värmen passade jag på att mata dom. Sedan ökade jag sakta men säkert när jag märkte att ungarna inte var lika intresserade av maten så ofta. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
7/12/16, 8:27 PM
#2

Tack! Då ska jag köpa det om det någon gång behövs! :)

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Majaa12
7/12/16, 11:45 PM
#3

#1 Innehåller inte den för katt taurin? :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Bellie
7/12/16, 11:58 PM
#4

#3 Efter att du skrev det till mig har jag också undrat… 🤔

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
7/13/16, 12:44 AM
#5

#3 Det gör den men då den innehåller mycket näring som behövs när ungarna växer är det det bästa valet. Dessutom är det så pass liten mängd som ges under en kort tid enbart för att ungarna ska kunna växa på sig och bli starka. 

Kattungar som äter av ersättningen ska ha betydligt mycket mer än de ynka få ml som en hamsterunge äter under den tiden man behöver ge dem "mjölk". 😉 Jag hade först Majsvälling men märkte att ungarna inte alls växte och frodades som vanligt. Gick över till ersättning för kattungar och det fungerade galant. 🙂Detta är något även andra uppfödare använder sig av när de behövt mata ungar från tidig ålder när honan inte kunnat ta hand om dem.

Det är självklart ett val man får göra själv men jag väljer hellre ersättning för kattungar med bra näringsinnehåll men som innehåller taurin än ett sämre alternativ som gör att ungarna får mindre näring och därmed växer dåligt. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Majaa12
7/13/16, 12:59 AM
#6

#5 Ja, någon sorts ersättning för djur behövs, men funkar inte det som finns till hund eller innehåller den andra saker? :)

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Cireea
7/13/16, 1:31 AM
#7

#6 Även dom innehåller taurin allt som oftast. 🙂 De flesta hundfoder innehåller också taurin om de är ett Foder med hög kötthalt då kött innehåller taurin naturligt. Alla livsmedel från djurriket innehåller taurin, därmed så ger vi våra hamstrar taurin varje gång vi ger dem Färskmat såsom kött och fisk. 

Även vi får i oss taurin genom maten vi äter och vi tillverkar eget taurin i kroppen, precis som de flesta djur gör.
Så att en kull med hamsterungar får mjölkersättning för kattungar i ett par veckor som innehåller taurin gör knappast något med tanke på den taurin dom får i sig genom hela livet genom kött och andra godsaker vi ger dem. 😃

Jag vågar inte säga vilka andra ersättningar man kan använda, jag vet att ersättning för kattungar fungerar suveränt så jag kommer använda det igen om det blir nödvändigt även om jag såklart hoppas att det inte kommer behövas mer!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
7/13/16, 7:48 PM
#8

Toppen! Tack så mycket!

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
7/13/16, 8:26 PM
#9

Hoppas jag inte uppfattades som snäsig, menade absolut inte att vara "hård" i texten om det är så ni uppfattade den. 😇


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Amun-Ra
7/13/16, 10:13 PM
#10

#7 inte jag, för jag äter inte kött, jag e vegetarian. Däremot får jag min protein från spenat, nötter, linser, broccoli, svamp, ägg mm. Mitt  järn intag får jag  genom timjan, persilja, baljväxter, spenat mm.. 😃

 BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Cireea
7/13/16, 10:16 PM
#11

#10 Nu pratade jag rent generellt, och jag vet att folk kan vara både vegetarianer eller veganer och då får dom självklart inte i sig taurin via maten. Trodde dock det var underförstått! 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Bellie
7/13/16, 11:25 PM
#12

Hihi är också vegetarian men det hör inte till ämnet…

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Majaa12
7/13/16, 11:28 PM
#13

#9 Nej, det va ingen fara😛 Har läst att man ska blanda i extra pulver mot vad katter ska ha eftersom att hamstermammans är tjockare, stämmer det?🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Bellie
7/14/16, 3:09 AM
#14

#9 Nej då! 🙂

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Cireea
7/16/16, 6:12 PM
#15

#13 Det har jag inte hört något om, men kan säkert stämma att man kan göra så om ungarna är väldigt undernärda. Annars fungerar den nog bra som den är. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: