Annons:
Etikettguldhamsterns-beteende
Läst 716 ggr
RastadBäver
2016-07-07 09:53

Rädd för hjulet?

Hej! 

Jag köpte ett Trixie Silent wheel 28cm till min hamster för några dagar sen och närjag satte ner det i buren började han att springa nästan direkt. 

Sen sprang han som om han nästan vore besatt. Han lämnade knappt hjulet för att äta mat eller gå på toa. 

Han har ju haft ett litet Hjul i buren förut, men som han har växt ur, och pga ekonomiska problem så har jag inte kunnat köpa ett större förens nu. Jag har försökt att kompensera det lilla hjulet med att han har fått springa i en lekhage som han vill rymma ur och i sin boll som han älskar att riva ner saker med. ^^

Men nu har han ett stort Hjul där han inte behöver böja ryggen i. 

Men igår så vet jag inte vad som hände. hjulet stod i buren och han verkade Livrädd när han inte sprang i hjulet. Jag stoppade ner handen och pratade med honom (som jag brukar göra annars), men då la han sig bara på rygg och försökte gömma sig i ett hörn.

Men när jag sen tog bort hjulet, så kom han fram och var sig själv igen.

Kan det bero på att han tycker att hjulet är läskigt? Känner han sig tvingad att springa i hjulet? 

Har ni några ideér om vad det kan vara?

Annons:
Cireea
2016-07-07 10:40
#1

Oj, det lät inte alls bra. 😕 Har du försökt introducera hjulet på nytt? Exempelvis i rasthagen så han får börja med att ha den mindre stunder innan du har hjulet i buren på heltid? 

När du säger att han var som besatt, hur länge sprang han ungefär? 

Sedan är det inte alla hamstrar som är i behov av Hjul heller, jag har flera som inte alls behöver hjulet. Vissa välter det och gräver ner det medan andra bara låter det stå utan att ens ägna den en blick. 😂Så, hur är din utan hjulet? 

Kom ihåg att hjulet aldrig får ersätta tid utanför buren, hjulet ska bara vara ett hjälpmedel för deras överskottsenergi eller under den tid hamstern inte kan komma ut (exempelvis på natten när man sover).


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

RastadBäver
2016-07-07 13:42
#2

Hm, det ska jag prova! 

Nej alltså, han gick in i hjulet, sprang kanske 2-3 min, stannade och tittade ut, och fortsatte att springa 2-3 minuter, och höll på så hela kvällen. Han ville bara vara i hjulet. 

Utan Hjul så springer han runt i buren och biter på gallret vissa gånger. Han är tokig och även om jag gör pappersrullar med godis i eller lägger ner en massa rör så håller det honom bara upptagen en kort stund, sen börjar han leva om igen. 

När jag tog bort hjulet igår kväll så kom han och var jättesocial, som han var innan han fick hjulet. Så jag funderade på om man ska ta bort hjulet när jag vaknar, och sätter i den igen när jag går och lägger mig? (innan jag lägger mig, och han är vaken så kommer han självklart att komma ut i bollen och i famnen.)

Cireea
2016-07-07 13:50
#3

#2 Att hamstern springer i hjulet några timmar i sträck är egentligen ingenting konstigt med tanke på hur mycket de springer i det vilda varje natt. 

Det kan vara en bra idé, att låta ha honom hjulet medan du sover. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

RastadBäver
2016-07-08 10:21
#4

Då gör jag så! Tack så mycket för hjälpen! :)

Cireea
2016-07-08 15:14
#5

Berätta gärna hur det går för er och lycka till! 😊


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

RastadBäver
2016-07-10 16:05
#6

Jag hade honom ute i lekhagen med hjulet igår, och han sprang på som jag vet inte vad, och sen så la han sig ner helt plötsligt, precis som om att han vart helt slut och behövde vila upp sig, och sen så började han springa igen. 

Jag fick hålla i hjulet och sen ta bort det så att han inte kör helt slut på sig själv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: