Annons:
Etiketterburartillbehörinredning
Läst 528 ggr
CaptainBunchie
7/4/16, 6:08 PM

5mån till hjul?

Är det det som gäller med (guld)hamster? Alltså att hamstern bör vara minst 4-5 månader innan man sätter in ett Hjul till den?

Kommer ärligt talat inte ihåg hur jag gjorde med min förra hamster.

Har köpt ett Hjul nu som är Ø 29 cm, och undrar då när jag har tillåtelse att låta hamstern använda det. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Cireea
7/4/16, 6:14 PM
#1

Nej, det stämmer verkligen inte. Att hamstern inte får ha Hjul innan 5 månaders ålder är en skröna som lever kvar. Det finns ingen fakta, inga källor eller studier som visar att Hjul innan 5 månader är farligt så länge ryggen är rak. 👍

Sedan så ska hjulet självklart alltid vara tillräckligt stort, hamstern kan bli skadad av ett för litet Hjul oavsett ålder. 

Det kan man ska tänka på är att hamstern räknas som barn och tonåring fram till fem månaders ålder. Det är under den här tiden som hamstern har som mest energi, då är det toppen med ett Hjul i buren och/eller rasthagen så hamstern kan göra av med den där extra energin. 

Hjulet ska däremot inte ersätta tid utanför buren. 🙂

Så du kan med gott samvete låta din hamster ha hjulet redan från ung ålder.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

CaptainBunchie
7/4/16, 6:23 PM
#2

Åh okej, tack! Satt och småläste i en gammal tråd och då diskuterades om det var dåligt eller kvittade, men verkade inte komma fram till något direkt svar.
Kommer nog sätta in det i stunder i början och se hur den lille tycker och tänker.
Han kommer att ha en bur/akvarium i modellen större dessutom (150x50, större än planerat men det skadar ju aldrig, haha), kommer säkert kunna höra lite med uppfödaren med hur hon har dem nu och vad hon tycker.

Det nästan är komiskt hur de Hjul som används till guldhamstrar (alltså de runt 30cm) marknadsförs till t.ex. chinchillor. Jag har en chilla här hemma med, och tycker det är lagom lustigt hur de tänkt att de ska få plats, både på bredden och längden. 🤔

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Cireea
7/4/16, 7:10 PM
#3

#2 Jo, det har diskuterats ganska vilt tidigare men de allra flesta av vi uppfödare använder faktiskt Hjul redan från tidig ålder. 🙂 Man får ju se till hamsterns behov också, vissa behöver ett Hjul medan andra struntar i det helt. 

Ja, jag vet 😐Helt absurt!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: