Annons:
Etiketthälsa
Läst 926 ggr
-Hamster-
2016-07-04 10:49

"hoppig" hamster

Hejsan, har haft min hamster i lite mera än en månad. Allt går jättebra och hon vill ofta klätra upp i ens hans och springa runt på golvet. Det finns dock en sak jag är lite orolig över. Hon är väligt "hoppig" av sig. Om man råkar göra ett litet ljud så kan hon hoppa till väldigt lätt. Hon hoppar till väldigt ofta.Är det stress eller? För att efter att hon hoppat till brukar hon sätta sig och putsa sig själv så känns inte som om hon blev rädd och stressad. Vet vad stress kan göra mot hamstrar så vill ju vara säker på att det inte är så. Kan det vara en hamsters personlighet att vara lite hoppig av sig eller är hon inte riktigt tam ännu? Hon verkar må bra i allmänhet, hon äter bra och är aktiv.

Annons:
[Ingunn_1969]
2016-07-04 11:09
#1

Hej!

Unga hamstrar kan vara lite nerviga och hoppiga. Att putsa sig är ett sätt att lugna ner sig efter att ha blivit rädd. Som med alla unga djur är det viktigt att ha tålamod och förståelse för att de under en period kan vara lite mer nervösa. Det brukar gå över när de blir äldre.

Vi avlar ju i mångt och mycket bort en del av de naturliga instinkterna hos våra tamdjur, men något finns alltid kvar. Jag tänker att din hamster nog är en skicklig överlevare, i naturen hade hon varit den första att reagera på fara och därmed rädda sig själv. Vissa av mina hamstrar är så tröga i sina reaktioner ibland så jag tänker att den här hade nog blivit uppäten direkt om det skulle komma ett rovdjur…jag tycker om när hamstrarna är vakna och alerta, att de är så lik sina vilda förfäder som möjligt. Då tror jag de håller sig sunda och friska längre.

Det kan vara lite jobbigt som ägare några veckor när de är inne i "spökåldern",  men det kommer gå över, och då har du en pigg och alert hamster som sannolikt kommer leva ett långt liv.

Lycka till!

Mvh Ingunn

www.snogatanshamsteruppfodning.com

-Hamster-
2016-07-04 11:18
#2

Okej, vad skönt att höra. Tack för svaret. (:

Cireea
2016-07-04 15:45
#3

Väldigt bra svar från Ingunn! 🙂 

Tålamod är alltid viktigt när man får hem en ny liten vän, vissa blir trygga nästan direkt medan andra behöver mer tid. Man får ha lite is i magen helt enkelt! 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

-Hamster-
2016-07-04 20:09
#4

#3 Ja, bara att ta det i hamsterns takt (:

Upp till toppen
Annons: